• star

    Medlem
    23 september, 2009 vid 12:00
    Lars_K;577999 wrote:
    Måste man inte alltid checka ut och in bagaget innan sista flygningen till Maui (och samma visa hem)? Eftersom det är utrikes byte till inrikes? Jag flyger med KLM och Delta via LA-LAX och hoppas få med prylarna. De tar ws-utrustning max 32 kg enligt hemsidorna iaf… 😛

    Har aldrig rest med ws-utrsutning utan att få det godkänt av flygbolaget innan avresa?!

  • lars_k

    Medlem
    23 september, 2009 vid 12:23

    Jag har bokat transport när jag flygit till SA. Fast en gång strulade personalen på Landvetter som fan och vägrade ge mej godkänt. Efter mkt tjat gav de till slut med sej. Denna gången tänker jag bara stå där vid incheckningen med mina prylar. Vetifan om det ger något att förboka egentligen. Då ger man dem ju bara chansen att säja nej…

  • star

    Medlem
    23 september, 2009 vid 12:31
    Lars_K;578011 wrote:
    Jag har bokat transport när jag flygit till SA. Fast en gång strulade personalen på Landvetter som fan och vägrade ge mej godkänt. Efter mkt tjat gav de till slut med sej. Denna gången tänker jag bara stå där vid incheckningen med mina prylar. Vetifan om det ger något att förboka egentligen. Då ger man dem ju bara chansen att säja nej…

    Skulle inte våga åka utan godkänt innan avresa. Tar flygbolagen WS-utrustning och att måtten på utrustningen matchar någorlunda med vad du får ta med mått/vikt etc har jag aldrig haft problem att få utrustningen godkänd vid incheckning. Dock har de alltid stämt av att jag förinformerat vid bokning. Tuffare nu när flera bolag vägrar surfutr t ex BA.

  • jerker04

    Medlem
    23 september, 2009 vid 12:36

    Cool. Lägg upp ditt mobilnumret här när du skaffat abonnemang, så slår vi en signal.

  • s

    Medlem
    23 september, 2009 vid 16:08
    Krippe;577995 wrote:
    Jag har flugit dit 3 ggr med SAS och United. Problemet har varit kostnaden för prylarna hem. Dit har jag lyckats komma undan att betala för prylarna, förutom när jag stannat så länge i San Fransisco att jag varit tvungen att ta ut bagaget och checka in det igen. Vet ej hur lång tidsgränsen är men om du stannar där längre än 6h eller ngt så måste du hämta ut bagage och checka in på nytt och då blir det läge att slanta upp.

    Samma sak hem från Maui. Mycket svårt att komma undan att betala. Dock kan man få betala väldigt olika beroende på tur/skicklighet. Sist körde vi incheckningen med en sk Porter och jag tror det hjälpte oss att komma undan att betal ca 1/4 av det annars hade kunna kosta som kanske kan vara 600$ eller mer. Beror ju förstås på hur mycket du har men för en surfbräda och en windsurfbräda och 3 riggar så kan det kanske vara runt 600$.

    Ett hett tips är att förbetala WS prylarna i Sverige. Vi fick det tipset senast vi var på Maui då vi tjatade hål i huvudet på incheckningen om vad flygbolaget lovat – de brydde sig inte och tog 150US per utrustning vilket var halva priset mot vad det skulle varit.

    Hur som helst. Man betalar i Sverige och får en biljett för prylarna som gäller t.o.r. Du visar upp den på Maui och de kan inte protestera. Allt är klart, plats och vikt. Har fungerat perfekt!
    Se till att det står rätt antal kollin. Ibland reser man med EN utrustning men två bagar. Se till att det står på biljetten. Men eftersom du står i Sverige och diskuterar så kan man ju förklara detta för personalen.
    En fördel ytterligare är att i Sverige tar de betalt enligt flygbolagets policy, inte enligt någon lokal flygplats. För där kan det skilja sig MYCKET!

    Jag skulle inte våga åka utan att kolla med flygbolaget innan jag bokat! Det skiljer sig och ibland vägrar de. OCh då flyger man inte med dem!

    /Staffan

  • davo

    Medlem
    23 september, 2009 vid 16:53
    Jerker04;578016 wrote:
    Cool. Lägg upp ditt mobilnumret här när du skaffat abonnemang, så slår vi en signal.

    PM’ar dig inom kort…minns inte numret, borde ha nån lapp nånstans.

    Ang. fraktkostnad:
    Reste förra året med United o SAS, funkade svinbra, då det var ministop-over i LAX, minns inte om jag checkade min resbag hela vägen, men tror det, hade bara 3 timmar eller nåt där. Hem igen var jag lite nervig…hade en DaKinebag med 4 segel, 3 master, 1 bom och grym över vikt på min rullbag. Fick till slut betala 125bucks för segelbagen, som checkades hela vägen hem, megaproppad rygga på planet, och rullväska på 50lb som är gränsen innan man behöver betala. Allt som allt ganska lindrigt. Hoppades på mindre, men va fan liksom.

    I år har jag stop over i SFO o måste nog checka ut rullbag, kommer dock vara ganska tom.
    Reser återigen med United och samlar mileage (dock ska American ha bättre villkor när man samlar mileage sägs det).
    Får se hur hemresan blir som är med Lufthansa sista biten från Frankfurt, förhoppningsvis kommer sånt jag eventuellt tar med mig hem att checkas hela vägen o inte kosta skjortan.
    Håll nu tummarna för en ännu svagare dollar 🙂

    A hui hou

  • frippe75

    Medlem
    24 september, 2009 vid 07:15

    När vi flög förra vintern med SAS blev jag tagen i röven vid incheckning. 500$ per vindsurfing bagage enkel…. Så att ta fighten vid incheckning är ingen bra ide! Jag TJATADE ner priset till 250$ (vindsurf->surfbräda). men det blir ändå dyrt…

  • jeppepeppe

    Medlem
    24 september, 2009 vid 18:44

    Kommer också vara på Maui mellan 1/1-14/2 med fru + son på 1 år! Funderar starkt på att lämna prylarna hemma och hyra där, framförallt med tanke på att slippa allt släp… Är det helt vansinnigt, eller?

    Hur har ni gjort med försäkring av hyrbil när ni har varit där innan? CDW och SLI blir ju i princip samma som hyrkostnaden…

  • mag

    Medlem
    25 september, 2009 vid 04:42

    300 USD frakt enkel resa är tyvärr rätt vanligt, så 200USD ska man räkna med som minimum så slipper man gråta över det. Räkna in det i resebudgeten helt enkelt.
    /Magnus

  • mag

    Medlem
    25 september, 2009 vid 04:44

    Nej, att hyra är smidigt och du kan testa helt nya superfina brädor. Och byta efter humör är inte fel. Plus att du slipper släpa på dem.

    /Magnus

  • maui-mange

    Medlem
    25 september, 2009 vid 05:33

    Att förboka låter som det säkraste alternativet….men har själv aldrig förbokat någon gång och aldrig blivit nekad under mina 12-13 utlandsresor med surfutrustning.

    Förra året flög jag med Delta till Maui från Köpenhamn. Gratis från Köpenhamn och 200$ från Maui så om man vill gambla lite så händer det då och då att man får med det gratis.
    2006 från Maui var dock besvärligt med 1 timmes diskussion innan de accepterade std avgift. I detta fallet flög vi med BA som skulle vara gratis från LA-CPH men de ville ta ut hela avgiften på Maui eftersom vi flög med American Airlines sträckan Maui-LA och de checkade in oss hela vägen…men som sagt det löste sig till slut.

  • lars_k

    Medlem
    25 september, 2009 vid 06:03
    Maui-mange;578506 wrote:
    Att förboka låter som det säkraste alternativet….men har själv aldrig förbokat någon gång och aldrig blivit nekad under mina 12-13 utlandsresor med surfutrustning.

    Jo det kanske är säkrast. Men om de säjer nej då? När jag blev nekad var det inte flygbolaget (KLM) som vägrade. Utan flygplatspersonalen på Landvetter. Tro fan att de inte vill konka på massa stora paket. Lata jävlar är de. Förbokar man inte så är det bara att checka in prylarna så får de vackert konka grejjer vare sej de vill eller inte!

  • douglas-l

    Medlem
    20 oktober, 2009 vid 05:26

    Då var det bokat…åker 31/1 – 1/3. Bor i nedre delarna av Haiku och har plats över om någon är intresserad av att dela boende. På tal om gear så förbokade jag med KLM, inga problem om det inte översteg 290 cm och 25 cm högt.
    //Douglas

    douglas.lindevall(at)ariom.se

  • woopdidoo

    Medlem
    20 oktober, 2009 vid 14:21

    Tjejen och jag (båda 27 år) åker till Maui 11 dec och hem 11 jan, någon som är sugen på att haka på ett bättre boende (typ 200+ USD/natt) för 4 pers i närheten av Paia/Sprecks?
    Jag kollar läget lite innan jag bokar.

  • frippe-s

    Medlem
    20 oktober, 2009 vid 17:44

    Vi är 3 pers som är på Maui 20 dec – 10 jan, hade först ett boende i Paia på g men det blev uppbokat innan vi hann betala, nu är vi inbokada i Kihei istället…Hur är det att bo på sydkusten när vi främst är intresserade av att surfa (våg/kite/vind), är det förhållandevis smidigt att med hyrbil ta sig till nordkusten? Hur lång tid tar det? Som jag har förstått det är det på nordkusten alla bra/kända surfspots finns, har jag uppfattat det hela korrekt? Vi åker med BA btw, jag vet att detta inte är ett optimalt val om man vill ta med utr, men kan jag ta med kitegrejer tror ni? Många frågor! 🙂 //Aloha Fredrik

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.