• Maui idag

    Publicerad av ola-h på 11 februari, 2012 vid 07:37

    Efter att ha tillbringat halva dagen med att fixa med fenboxarna på några nya brädor blev det slutligen lite selgin i Kuau. När jag kom ner gick Jake m fl upp med 4.2 och tyckte de var överriggade, så det blev 4.2 för mig med. Vinden minskade dock en hel del innan jag han ut och 4.2:an + 69-literbsbrädan var stundals lite litet. Men de var en sådan dag där nog ingen kände sig rätt riggad: en del set med bra storlek och på de flesta vågorna var det sjukt choppigt, speciellt ner mot Noriegas. Men då och då bröt det igenom setvågor som liksom rensade upp och gav den vanliga goa Kuau-känslan.

    Gisela plockade fram kameran en bit in i sessionen.

    Kankse är detta min favorit för dags… så linslus man är. Här gömmer jag mig dock medels en hukande bottensväng, men spåret nedför vågen avslöjar.
    432182_10150653503129254_674794253_10924058_806214377_n.jpg

    Annars var inte tajmingen den bästa. Lätt hänt att gå för sent och hamna på insidan

    418411_10150653504579254_674794253_10924066_1293102475_n.jpg

    Det blev ett par close calls på utvägen… men här har jag turen på min sida och smiter precis över innan vågen klappar igen. Jag tycker att det ofta lönar sig att chansa lite på att ta sig över de mellanstora vågorna. Ligger man och väntar på plattvatten ända in är risken istället att man möter en bamsing längre ut, speciellt om det är segling under planingströskeln.

    407939_10150653504829254_674794253_10924067_313197446_n.jpg

    De lokala talangerna seglade som vanligt snyggt och säkert. Art t ex (som i praktiken är den som designar Maui Sails segel nuförtiden).

    418169_10150653505134254_674794253_10924069_372985344_n.jpg

    Och den här killen laddade friskt

    421141_10150653505449254_674794253_10924070_1584078162_n.jpg

    Skön Kuau-känsla:

    417768_10150653505759254_674794253_10924072_583000104_n.jpg

    Som avlutning ett par bilder från den övre sektionen, som var lite renare, men också lite mindre.

    425420_10150653503794254_674794253_10924061_1523283455_n.jpg

    422437_10150653504054254_674794253_10924063_1748693147_n.jpg

    Imorgon blir det nog Kanaha för att känna lite på de nya brädorna… kan bli en del av- och påmontering av fenor, misstänker jag.

    418016_10150653377724254_674794253_10923687_1581357594_n.jpg

    svenne svarade 11 år, 6 månader sedan 40 Medlemmar · 141 Svar
  • 141 Svar
  • fj69

    Medlem
    11 februari, 2012 vid 07:44

    Ojojoj, vad fint och stabilt seglat!! Spännande grejor du verkar rodda med…….

  • rrd

    Medlem
    11 februari, 2012 vid 09:42

    Så snyggt! Vill ha mer…

  • mag

    Medlem
    11 februari, 2012 vid 09:45

    Lilla brädan i sitt rätta element!
    Fenbestyckning för dagen? Ta gärna med ett kit av favorit setupen hem till mig!! Snälla.

    Snyggt kört!

  • raggarn

    Medlem
    11 februari, 2012 vid 10:45

    snyggt……..
    men va f-n… fem är det nya alltså….gäller att hinna segla mellan fenjusteringarna… 🙂

  • ola-h

    Medlem
    12 februari, 2012 vid 08:10
    Raggarn;681362 wrote:
    snyggt……..
    men va f-n… fem är det nya alltså….gäller att hinna segla mellan fenjusteringarna… 🙂

    Nej, jag tror inte det blir fem fenor. Vi testar lite olika varianter bara, med alla dessa boxar kan vi köra single, twin, tri aller quad i samma bräda. Vi får se om det hamnar i produktion på någon modell. Jag tror absolut inte att en enskild seglare kommer att hålla på och skifta mellan alla olika varianter. Men de ger väldigt olika känsla i brädan och de boxar vi använder väger inte heller något att tala om. Så om inte alla boxar avskräcker för mycket så skulle man kunna få en bräda som blir väldigt anpassningsbar till olika seglares smak.

    Mag;681361 wrote:
    Lilla brädan i sitt rätta element!
    Fenbestyckning för dagen? Ta gärna med ett kit av favorit setupen hem till mig!! Snälla.

    Snyggt kört!

    Har kört Simmer Blacktipfenor rakt igenom, i mitt favoritsetup 13 fram och 11 bak. Å så finjusterar jag positionen på bakfenorna lite. Tyvärr har jag inge 10or med mig annars skulle jag testa med 10cm bak. Men jag skall försöka med ett par K4 10or som jag har. Skall även testa 12f+11r.

    Idag körde jag på de två nya brädorna, en Fw78 proto (229*56.8) och en lite mer konceptartad variant av Quantum (69 liter, 220*55, lite annorlunda konkav/dubbelkonkav-flow för att få brädan att ligga lite, lite djupare i vattnet… verkar funka). Först ett par repor på Kanaha med 13f+15r (tri) på FW och 13f+11r på Quantum. Det var fullt drag i 4.5 och båda uppförde sig riktigt stabilt. FW-varanten är nästan löjligt snabb, även med tri fin. Rätt kul att bara blåsa full spetta rakt ut på havet för att känna på hur brädorna hanterar den sortens segling. På Quantum hade jag bakfenorna ca en cm för långt bak, tror jag, och det känns direkt i fötterna när man ligger på vågen. Skall flytta lite imorgon och också testa den med tri-fin. Men annars var det kul att vara tillbaka på en bräda strax under 220 i längd. Den sensate var EVO 62 från 2005/2006. Den var kul, men kändes ibland just rätt kort. Men tiden/shape-trenderna har nog liksom kommit ifatt längden (eller skall vi säga avsaknaden av längd…) för denna 220-brädan kändes inte kort på något sätt. Som en vanlig bräda, liksom. Men jag behöver lite mer tid på den.

    Efter att Gisela kört lite i Kanaha drop vi upp till Kuau där det fortfarande var hyfsad vind och snäppet större i setten än igår. Jag var lite seg efter en segdragen magskuka med typ 10 toalettbesök under natten, men jag kunde inte riktigt hålla mig utan riggade 4.7. Den var REJÄLT offshore och ultrabyigt och jag stod först och såg Dean få simma hela vägen ut i kanalen och säkert 20 meter till innan han kom hem. Kanske inte vad man önskar när med redan innan start är lite matt. Men jag hade tur och fick en by redan efter någon halvminuts balanserande. Frånlandsvinden gjorde det lite svårt, men vågorna var bitvis riktigt fina. Jag körde hyfsat safe på vågen. Det var rätt glest mellan setten och enklare att ta sig ut än igår. Det gällde bara att inte vara på fel ställe när de stora setten kom eftersom man aldrig visste om man skulle pipa ut hängande som en trasa i 4.7:an eller stå och guppa och vifta hejdlöst med seglet i hopp av att fånga någon av vindens nedslag på vattenytan.

    EN lite udda grej hända också. Det var sjukt högt vatten. Ändå blev jag faktiskt nedslagen i botten. Jag tror inte det har hänt mig så många gånger. Långt ut var det också, på tredje svängen på rätt OK våg. Jag blev lite påmind om att den fenbestyckning kan kört och som var ok på Kanaha (2×13 + 15, tri fin) helt enkelt var lite för stel för Kuau. Det som ibland händer då är att man tappar lite “manöverutrymme” i toppsvängen. Det blir liksom motsatsen till hur twin fin funkar. Så jag kom upp och fick till en bra sväng med bra carve mitt i fickan. Jag trodde att jag skulle orka driva igenom svängen och gå ut ur svängen lite uppåt i vind, men vågen brantade upp rät ordentligt just bär jag var på väg ned och jag såg nosen glida allt närmare vattenytan tills att den slutligen peelade och jack gfck hela vågen i bakhuvudet. Jag drog i ryggen i någon del av prylarna under spolningen, men det märkliga var alltså att jag också slog rätt hårt i botten med foten och höften. Dessutom blev jag liksom kvar där på botten lite längre än jag var helt bekväm med. Inte länga i objektiva termer, men ni vet hur det är när man är under. Det känns länge. Det var till och med så att jag till slut petade ner fötterna och sköt mig upp mot ytan som var förvånansvärt långt upp. Som sagt, inte direkt något jag har råkat ut för tidigare, förutom någon gång i lågvatten och mindre vågor högre upp mot Mamas där det kan vara rejält grunt ibland.

    Höften klarade sig med foten blev lite uppköttad. Ingen allvarligt dock, men det är ju inte heller någon önskedröm men revkrapsår av det lite köttigare slaget just i fotstroppsområdet.

    Jag vill inte direkt skylla på fenorna… men lite omtrimning blir det nog till nästa gång. Skall prova både och minsta på framfenorna till 12cm (med 15 bak) och att köra 3*13 med framfenan lite längre fram. Givetvis skall jag också testa med mitt favvoquadkit 13f+11r.

    Men det blir en annan dag. Inga bilder idag tyvärr. Imorgon blir det morgonsurf på sydsidan med Sigge och Hedda och sedan får vi se om svallet som är på ingång blir för stort för Kuau eller ej. Kan bli bra. Annars blir det Kanaha.

  • rrd

    Medlem
    12 februari, 2012 vid 09:34

    Intressant och inspirerande läsning! En Quantum 69 på 220 x 55 låter så bra.
    Jobbigt med Reef Tatoos, men skönt att det inte blev värre.

  • mag

    Medlem
    12 februari, 2012 vid 09:41

    Tur att det gick så pass bra i vurpan. Kan sluta obra.

    12 & 10 till mig kanske då?? Alt 12 & 11. Eller vad doktorn till slut ordinerar?!

    Tänk, förra året vid den här tiden var vi där. Lite skillnad mot kylan.

  • jesper-b

    Medlem
    12 februari, 2012 vid 11:30

    Grymma bilder – fint utskotat/carve/brett grepp i bottom turn Ola! Och kul att se Art i en arial, det brukar ju mest vara Jake och Russ som håller på med dom.

    Trist med revsåren, men samtidigt en bra story med en ordentlig hold-down. Såååå otroligt psykologiskt hur man beter sig där nere. Kolla hur proffsen tränar detta:

    http://www.surfline.com/video/women/surf-survival_64557

    OK, skrubba och tapa och på det igen! Och självklart fortsätt leverera bilder!

    /JB

    PS: Hänger inte riktigt med i allt fensnack (K4 är väl oerhört mycket mjukare än vad jag antar att Zimmerfenrorna är så det går nog inte riktigt att jämföra 10” med 10” då?), men att pressa runt en lite stelare bräda i cut-back har också mycket med var bakstroppen sitter. Ju längre bak, desto enklare. Precis före själva vridet/läppträffen lutar man sig hårt bakåt ner över facet samtidigt som man sträcker bakbenet för att få allt tryck längst bak på brädhäcken. Om du inte redan har stroppen längst bak, prova flytta den dit.

  • per_m

    Medlem
    12 februari, 2012 vid 19:30

    Sjukt vad härligt, 2 veckor hemma och längtan är stor tur att jag har två simmer brädor i garaget att trixa med! De nya ser ju intressanta ut kan du berätta mer om modellerna?

    Gällande köttsår, fick en grymt bra grej av min surfande hyresvärd, typ jod/väteperoksid, finns på apoteket i paia. Man droppar i efter det händer och så tar det död på allt. Kan köra lite till om det börjar bli infekterat. Mycket bättre än alla antibiotikakrämer som bara tar det snälla grejorna och därmed kan lämna plats för de lite tuffare bakterierna (info från apoteket)

    Brun lite flaska, nget recpet, svider sjukt men värt det! Om det bubblar har du skit i såret ,,,,,

    Mer bilder mer fenor mer allt Ola!
    /P

  • ola-h

    Medlem
    12 februari, 2012 vid 20:13
    Mag;681416 wrote:
    Tur att det gick så pass bra i vurpan. Kan sluta obra.

    12 & 10 till mig kanske då?? Alt 12 & 11. Eller vad doktorn till slut ordinerar?!

    Tänk, förra året vid den här tiden var vi där. Lite skillnad mot kylan.

    Skall testa lite själv så får vi se.

  • ola-h

    Medlem
    12 februari, 2012 vid 20:25
    Per_M;681452 wrote:
    Sjukt vad härligt, 2 veckor hemma och längtan är stor tur att jag har två simmer brädor i garaget att trixa med! De nya ser ju intressanta ut kan du berätta mer om modellerna?

    Gällande köttsår, fick en grymt bra grej av min surfande hyresvärd, typ jod/väteperoksid, finns på apoteket i paia. Man droppar i efter det händer och så tar det död på allt. Kan köra lite till om det börjar bli infekterat. Mycket bättre än alla antibiotikakrämer som bara tar det snälla grejorna och därmed kan lämna plats för de lite tuffare bakterierna (info från apoteket)

    Brun lite flaska, nget recpet, svider sjukt men värt det! Om det bubblar har du skit i såret ,,,,,

    Mer bilder mer fenor mer allt Ola!
    /P

    Skall skriva lite mer om brädorna vid tillfälle. Och japp, väteperoxiden fick göra sitt igår kväll.

    Jesper B;681423 wrote:
    PS: Hänger inte riktigt med i allt fensnack (K4 är väl oerhört mycket mjukare än vad jag antar att Zimmerfenrorna är så det går nog inte riktigt att jämföra 10” med 10” då?), men att pressa runt en lite stelare bräda i cut-back har också mycket med var bakstroppen sitter. Ju längre bak, desto enklare. Precis före själva vridet/läppträffen lutar man sig hårt bakåt ner över facet samtidigt som man sträcker bakbenet för att få allt tryck längst bak på brädhäcken. Om du inte redan har stroppen längst bak, prova flytta den dit.

    De Simmerfenor jag kör är också rätt mjuka, faktiskt. Ungefär lika mjuka i toppen som k4, men lite styvare i basen. Men jag har med mig nästan hela K4-sortimentet, så jag provar lite med det också. Och stroppen sitter redan långt bak. Jag var ju redan helt runt också, det var mer en fråga om att den där lilla sista grejen, när kanske nosen dyker lite men man orkar pressa igenom svängen ändå. Den delen blir helt enkelt tyngre ju mer grepp i fenorna man har. PÅ den brädan kan jag tänka mig att det hjälper en hel del att byta 15cm bakfenan antingen till en 13 eller rent av till två 11.Min erfarenhet sedan tidigare mer tri fin är just att det är så sjukt känsligt för små ändringar. Quad (även med stora framfenor ala surfsetup) är mer förlåtande.

  • jesper-b

    Medlem
    12 februari, 2012 vid 20:36

    Det är klart att du har hela sortimentet! Det tänkte jag inte på!! Rip it up!!! /JB

  • jesper-b

    Medlem
    12 februari, 2012 vid 20:45
    Per_M;681452 wrote:
    Gällande köttsår, fick en grymt bra grej av min surfande hyresvärd, typ jod/väteperoksid, finns på apoteket i paia. Man droppar i efter det händer och så tar det död på allt. Kan köra lite till om det börjar bli infekterat. Mycket bättre än alla antibiotikakrämer som bara tar det snälla grejorna och därmed kan lämna plats för de lite tuffare bakterierna (info från apoteket)

    Brun lite flaska, nget recpet, svider sjukt men värt det! Om det bubblar har du skit i såret
    /P

    Har väl en lite annan syn på väteperoxiden. Den dödar mycket=bra! Men den dödar även en hel del celler och grejor som behövs för läkning=inte bra!. Mitt recept är rent ljummet vatten och mekaniskt skrubb med frottehandduk. Se till att varenda litet sankorn och framför allt allt som akn komma från levande rev är borta. Möjligen lite tvål på det. Men så fort man går på med mer bakteriedödande så hindrar man även snabb läkning. Ibland blir man tvungen till det men det är inte bra.

    Vätepersoxiden är dock grym för två andra saker: 1) Häll en skvätt i örat och ligg och vänta tills det inte bubblar mer. Detta då man har begynnande öroninfektion, dvs lätt värk i örat. Försvinner fint med väteperoxiden. 2) Spä med 50% vatten och gurgla halsen om samma sak i den, dvs vid lätt halsvärk (svälj för f-n inte). Den bruna flaskan är för övrigt precis samma innehåll som i den vita i sverige, kolla dock att det är 3%.

    Bara mina två ören…

    /JB

  • svenne

    Medlem
    13 februari, 2012 vid 07:04

    Jo jo, där jag kommer från använder man skiten för att bleka skallbenet på djurtroféer. Det går från gult till Pepsodent-vitt, men fortsätt du att hälla det i örat.

  • jesper-b

    Medlem
    13 februari, 2012 vid 08:29
    Svenne;681469 wrote:
    Jo jo, där jag kommer från använder man skiten för att bleka skallbenet på djurtroféer. Det går från gult till Pepsodent-vitt, men fortsätt du att hälla det i örat.

    Jag reagerade likadant när jag fick tipset. MEN det funkar kalas!

    Har även snackat med apotekare och öra-näsa-hals-läkare härhemma och de har inget att invända.

    /JB

Sida 1 av 10

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.