• per_m

    Medlem
    13 februari, 2012 vid 11:39
    Jesper B;681459 wrote:
    Har väl en lite annan syn på väteperoxiden. Den dödar mycket=bra! Men den dödar även en hel del celler och grejor som behövs för läkning=inte bra!. Mitt recept är rent ljummet vatten och mekaniskt skrubb med frottehandduk. Se till att varenda litet sankorn och framför allt allt som akn komma från levande rev är borta. Möjligen lite tvål på det. Men så fort man går på med mer bakteriedödande så hindrar man även snabb läkning. Ibland blir man tvungen till det men det är inte bra.

    Vätepersoxiden är dock grym för två andra saker: 1) Häll en skvätt i örat och ligg och vänta tills det inte bubblar mer. Detta då man har begynnande öroninfektion, dvs lätt värk i örat. Försvinner fint med väteperoxiden. 2) Spä med 50% vatten och gurgla halsen om samma sak i den, dvs vid lätt halsvärk (svälj för f-n inte). Den bruna flaskan är för övrigt precis samma innehåll som i den vita i sverige, kolla dock att det är 3%.

    Bara mina två ören…

    /JB

    Jeppe, skulle kanske förtydligat, bubbelbadet för såret kör man bara första dagen, sedan tvål och vatten enligt din rekommendation! Sedan komplettera om det börjar se äkligt ut igen….

    Dödar nog det mesta, I örat låter grymt intressant och sedan som gurgelvatten. Känns som plasticpadding går till allt!

    Kan vi få ett utlåtande från tex DOC, jag menar innan hela surf sverige blir utan trumhinna och smaklökar pga av detta forum!

    /P

  • sinker

    Medlem
    13 februari, 2012 vid 12:48
    Per_M;681486 wrote:
    Jeppe, skulle kanske förtydligat, bubbelbadet för såret kör man bara första dagen, sedan tvål och vatten enligt din rekommendation! Sedan komplettera om det börjar se äkligt ut igen….

    Dödar nog det mesta, I örat låter grymt intressant och sedan som gurgelvatten. Känns som plasticpadding går till allt!

    Kan vi få ett utlåtande från tex DOC, jag menar innan hela surf sverige blir utan trumhinna och smaklökar pga av detta forum!

    /P

    Ja, Doc var är du när vi behöver dig? Vågar man sig på dessa häx-kurer?
    /sinker

  • doc

    Medlem
    13 februari, 2012 vid 13:11

    Tja, vi körde tidigare väteperoxid i såret på höftproteser, följt av riklig koksaltspolning. Detta för att minska infektionsfrekvensen. Vi slutade för några år sedan eftersom det vetenskapliga underlaget för att det gör nytta saknades. Bubblar gör det för övrigt oavsett om det finns skit i såret eller ej. Personligen hade jag hellre tagit jodopax och en ren tandborste. Sedan rikligt med rent kranvatten. I örat skulle jag sätta en kompress eller vadd dränkt i alsolsprit. Det torkar ut bra. Ingen väteperoxid på min trumhinna, tack. Nån som minns hur ont man fick i hårbottnen efter syntblekning på 80-talet? Det var väteperoxiden som frätte…

  • sinker

    Medlem
    13 februari, 2012 vid 13:13

    Mäktig segling där Jesper. Mycket adrenalin 13 min in i filmen? 😉
    /sinker

  • sinker

    Medlem
    13 februari, 2012 vid 13:15

    Gott att du är vaken, Doc.

  • per_m

    Medlem
    13 februari, 2012 vid 18:33
    Doc;681493 wrote:
    Tja, vi körde tidigare väteperoxid i såret på höftproteser, följt av riklig koksaltspolning. Detta för att minska infektionsfrekvensen. Vi slutade för några år sedan eftersom det vetenskapliga underlaget för att det gör nytta saknades. Bubblar gör det för övrigt oavsett om det finns skit i såret eller ej. Personligen hade jag hellre tagit jodopax och en ren tandborste. Sedan rikligt med rent kranvatten. I örat skulle jag sätta en kompress eller vadd dränkt i alsolsprit. Det torkar ut bra. Ingen väteperoxid på min trumhinna, tack. Nån som minns hur ont man fick i hårbottnen efter syntblekning på 80-talet? Det var väteperoxiden som frätte…

    Ähhh kvacksalveri,;) bubblar inte alls om såret är rent, personlig erfarenhet! Med tanke på detta Sinker, så kör trumhinnan också, skulle föreslå som förebyggande innan du åker, en kur på en vecka så är du frisk hela tiden på maui.

  • doc

    Medlem
    13 februari, 2012 vid 19:55

    Väteperoxid, gin och aloe vera så har du en finfin nyttig och lagom humbug fredagscocktail. Skål!

    (Förtydligande för eventuella kitesurfande kids som läser detta: IRONI – don’t try this at home)

  • jesper-b

    Medlem
    13 februari, 2012 vid 21:01

    Alsolsprit är grymt att lägga på infekterade sår. Tex tapa fast en pappers eller bommulstuss över natten. Man kan liksom blötlägga med en hyfsat tat tapening runt en ordentlig tuss full med sprit. Det suger ut infektionen. Gör man det 24/7 kan man undkomma antibiotikakurer när de tycks vara oundvikliga.

    Men bubblet i örat har även funktionen att det löser upp sand, salt, vax mm som gärna göttar ihop sig därinne och som är perfekt grogrund för en infektion. Bubblet i örat är ett grymt effektivt sätt att stoppa antydningar till/begynnande öroninfektioner. Men gör vad ni själva trivs med. Jag vill inte tvinga på någon någon snake-oil. Jag bara vill tipsa den som vill ha tips.

    Kom just p en sak – lite off topic va? Snart kommer någon tysksjälad ingengör och kräver att moderator ska lyfta bort detta.

    Doc mfl, kanske läge för en medicinsk-tips-tråd? Tänk på alla gamla vindsurfinggubbar och alla deras åkommor! Ask Doc, windsurfing edition!

    /JB

  • svenne

    Medlem
    13 februari, 2012 vid 21:35

    Say no more…

    391219_10150530168942738_510687737_11485957_91499238_n.jpg

  • nachoman

    Medlem
    13 februari, 2012 vid 21:41

    Haha, fick läsa den två ggr… Hittat den i nån facktidning antar jag!?

  • christian

    Medlem
    13 februari, 2012 vid 22:47
    Per_M;681512 wrote:
    Ähhh kvacksalveri,;) bubblar inte alls om såret är rent, personlig erfarenhet! Med tanke på detta Sinker, så kör trumhinnan också, skulle föreslå som förebyggande innan du åker, en kur på en vecka så är du frisk hela tiden på maui.

    Jag trodde bubblorna kom sig av att väteperoxiden reagerade med något organiskt!
    I flottan har man väteperoxid som syrebärare till torpeder och får man en läcka så börjar det brinna (självantänder) om det kommer på något organiskt, exvis kläder. Lösningen är att spola vatten utav h…e eller att hoppa i sjön. Lite högre koncentration i och för sig, men principen borde vara den samma.
    Får nog bli nässprej även i fortsättningen vid ont i örat! 🙂

  • ola-h

    Medlem
    16 februari, 2012 vid 09:28

    Lite sent att skriva långa redogörelser, men sedan sist har det varit segling både här och var. Hookipa bjöd på en jobbig mix av flera svallriktningar, extremt chop och byig cross off. Jag tog mig runt…. men nära förnedringsläge när det gäller vågridningen (såg säkert tio rippade riggar efter stenbesök, så man får vara glad att mna inte vara i den skaran). Dagen efter fick det bli Kanaha där det som vanligt var mjukt och fint. Lite byigt kanske, men lättseglat och bra för självförtroendet. En sväng på Kuau har också hunnits med, och så idag återigen Hookipa. Det är bara att inse, skall man segla Hookipa får det antingen vara stort så man blir nöjd med att bara ta sig ut och in, eller så får det vara litet som idag, så man i alla fall har viss chans att få till en och annan sväng. Löjligt byigt idag med dock, och tidvis extrem cross off. Och som vanligt rullar det ju in en och annan våg upp mot loggo även de små dagarna. Men alla fall i början var det huvudsakligen rätt smått och rent. Och hela dagen måste betraktas som riktigt kul. Apropå trender så kör ju många med tre fenor i år. Jag har kört min 70-litersproto både som quad och tri. Än så länge med 2*13+14 tri och samma framfenro fast 2*11 som quad (som jag skrev tidigare). Och efter att idag återigen ha kört båda varianterna är det i ala fall för mig SOLKLART att quadvarianten i princip är bättre på allt. Planar tidigare, bättre kontroll, mycket bättre driv genom chop i vågen etc etc. Trivarianten känns överlag mer lynnig. Kanske kan jag få till den lite bättre med andra fenor. Skall testa mer. Men för mig ter det sig lite märkligt att så många går mot tri fin nu, utan att testa den typ av quadsetup som jag gillar.

    Bla, bla, notg med prylar. Här kommer ett par bilder från dagen (foto Gisela).

    Keith Teboul vet hur man skall placera en toppsväng:
    395546_10150667214494254_674794253_10961819_1821219370_n.jpg

    Själv håller jag tillgodo med lite mer lätt-tuggade vågor
    395257_10150667203234254_674794253_10961765_1166381785_n.jpg

    Bra höjd och snygg grab. Kanske snygg grabb med? Vem är det?
    421829_10150667184534254_674794253_10961701_238690364_n.jpg

    Friskt vågat, för att vara jag… Det vore ju inte fel att sätta landningen efter en sådan tweak. Men dit är det långt.
    416929_10150667188889254_674794253_10961721_9671005_n.jpg

    Som sagt var 4.7:an bitvis rejält tunghållen i offshorevinden. Det är helt sjukt hur mycket svårare det är med “vind i seglet” här på Maui. Man borde ju vara van med pungdrag från alla överriggad 3.4-segling hemma, men nej. En anledning är nog att med lite (eller mycket) offshore så försärks ju vinden så mycket av att det skall accelerera up för det annalkande vågfacet. Rätt choppigt också, som synes. Bara att bita ihop och hålla i.
    395266_10150667185109254_674794253_10961705_477029263_n.jpg

    Tyvärr åkte jag in och riggade ned på Hookipa vid halv femtiden. Givetvis skulle jag seglat ned till Kuau och tagit de sista setten i den då lättande vinden. Russ, Frank m.fl hade riktigt rena förhållanden när jag senare var nere och kollade. Nåja… en annan dag.

  • koa

    Medlem
    16 februari, 2012 vid 09:36

    Grymt fina bilder!!!

  • svenne

    Medlem
    16 februari, 2012 vid 11:56
    Ola H.;681648 wrote:
    Bra höjd och snygg grab. Kanske snygg grabb med? Vem är det?
    421829_10150667184534254_674794253_10961701_238690364_n.jpg

    Tror att jag hittade samma snubbe bland Hepps bilder. Drew Farrior?
    404888_325100480860956_100000830216933_863165_546738233_n.jpg

    Borde väl alltså vara kiropraktorn i Paia?

    .

  • calle

    Medlem
    16 februari, 2012 vid 16:35

    Härligt att ha Ola med fru på Maui igen, trevlig läsning och mycket bra bilder!!
    Kul!
    / Calle S

Sida 2 av 10

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.