Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Maui ultrafins "X Twin -S" weed fins – what size??

  • Maui ultrafins "X Twin -S" weed fins – what size??

    Publicerad av bananen på 9 februari, 2011 vid 15:59

    Jag skulle behöva lite fen-råd för jag tänkte testa ett par weed-twin-fins till min Goya twin 81. Ni kanske tycker det verkar löjligt men sjögräsproblemen här nere i skåne går inte att skoja bort.

    Maui ultra fins försäljer “X-twin-S”, den enda twin fenan för weed som jag känner till (http://mauiultrafins.com/MUF7_english/Wave_Fins.html). Jag skall köra dem på min Goya twin 81 som har MFC Pro-TK fenor (http://www.mauifin.com/fin_info.php?id=20).

    Frågan är vilken storlek jag skall ta? Orginal fenorna är 160 mm och jag vill komm aså nära som möjligt i känsla.

    Weed twin fenorna finns i följande storlekar:
    15.5 cm – yta 103 cm2
    16.5 cm – yta 113 cm2
    17.5 cm – yta 122 cm2
    18.5 cm – yta 132 cm2

    Nu vet jag inte hur stor yta MFC har men weed varianten verkar rätt smala. Nån som har någon aning?

    Ultrafins “X Twin – S”:X_Twin_S_2.png

    Orginal fenan: 2009-tp_kt-box.gif

    bananen svarade 13 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • hdtv

    Medlem
    9 februari, 2011 vid 16:36
    bananen;646569 wrote:
    Jag skulle behöva lite fen-råd för jag tänkte testa ett par weed-twin-fins till min Goya twin 81. Ni kanske tycker det verkar löjligt men sjögräsproblemen här nere i skåne går inte att skoja bort.

    Maui ultra fins försäljer “X-twin-S”, den enda twin fenan för weed som jag känner till (http://mauiultrafins.com/MUF7_english/Wave_Fins.html). Jag skall köra dem på min Goya twin 81 som har MFC Pro-TK fenor (http://www.mauifin.com/fin_info.php?id=20).

    Frågan är vilken storlek jag skall ta? Orginal fenorna är 160 mm och jag vill komm aså nära som möjligt i känsla.

    Weed twin fenorna finns i följande storlekar:
    15.5 cm – yta 103 cm2
    16.5 cm – yta 113 cm2
    17.5 cm – yta 122 cm2
    18.5 cm – yta 132 cm2

    Nu vet jag inte hur stor yta MFC har men weed varianten verkar rätt smala. Nån som har någon aning?

    Till en 81 l skall du ha 16,5 cm i MUF X-twin-s enligt tabell. Jag kommer att få hem en laddning fenor i mars, och tror att MUF skickar med just X-twin-s för att testa då den fenan är ganska ny.

    Ser att du har ort Lomma så då är du i närheten. Jag har vanliga X-twin hemma om du vill kolla på hur de ser ut för att bilda dig en uppfattning om storlek, yta mm.

  • bananen

    Medlem
    9 februari, 2011 vid 21:57

    Aha, 16.5 cm – vilket jag gissade på… Hittade dock ingen tabell med välja-råd.

    Det skulle vara najs om du tog hem en laddning – det finns flera som är intresseraede tror jag, även om det skall vara fyra fenor i år…

    Mars skriver du… Men sässongen är ju redan i full gång ju :crazy:

    Ja Lomma / Strandvägen kan väl inte vara så långt från din butik. Om du sätter på kaffet så kommer jag gärna förbi och kollar fenor 😉

  • pontusp

    Medlem
    10 februari, 2011 vid 08:03

    Yep. Jag är också intresserad. Bananen verkar ha koll på läget när det gäller stl så ska du ta hem fenor (twin 16,5) så räkna in mig med.
    /pontus

  • jonteasu

    Medlem
    10 februari, 2011 vid 16:46

    Jag vil ha fyra sjögräsfenor, eller så räcker det kanske med att byta bara de två stora fenorna. Borde åtminstone bli lite bättre.

  • vind

    Medlem
    12 februari, 2011 vid 10:56

    Körde maui ultrafins x twins föregående säsong och kommuncierade direkt med företaget om rätt storlek. 0,5 cm större än mina original fenor var budskapet. Istället för 17 cm som satt original på mina fanatic new twin rekommenderade de 17,5. Om detta kan vara till någon ledning. Nöjd med fenorna !

  • bananen

    Medlem
    14 februari, 2011 vid 06:47
    Vind;646797 wrote:
    Körde maui ultrafins x twins föregående säsong och kommuncierade direkt med företaget om rätt storlek. 0,5 cm större än mina original fenor var budskapet. Istället för 17 cm som satt original på mina fanatic new twin rekommenderade de 17,5. Om detta kan vara till någon ledning. Nöjd med fenorna !

    Nu snackar vi iofs X Twin S och inte X Twin – det är ju en helt annan påse.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Maui ultrafins "X Twin -S" weed fins – what size??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.