Mest hållbara mastfoten?

This topic has 70 svar, 27 deltagare, and was last updated 4 years, 1 month sedan by  cobainwindsurfer.

  • Författare
  • #1476898
     john1 
    Deltagare

    Just det Raggarn. Tvåbults Chinook är va som gäller om du skall känna dig säker, dessutom är det möjligt lite dämpningseffekt i själva gummijointen. Angående trimming fram och tilbaka enligt segelstorlek så har riktiga proffs inga problem med den lilla inskränkningen i längdriktning.

    Finns med tendon också för den som “måste ha tendon:
    http://www.k-bay.co.uk/chinook-bases/euro-pin-system/2-bolt-quick-release/two-bolt-tendon-euro-pin-upper

    JJ

    #1476900
     bananen 
    Medlem

    Har haft chinook så länge jag kan minnas och ladrig pajat något annat än gummit sedan dess. Innan minns jag brutna pins, rostiga skruvar och annat nög men aldrig sedan jag bytt. Idiot säker.

    #1476902
     Lars_K 
    Medlem

    Har kört med Chinooks US-kopp med BOGE joint i många år nu och har aldrig haft problem. Kör bara i vågor och de verkar hålla för allt. Det speciella är att det går en rostfri M8 upp i jointen samt en offsetad M8 ner i basplattan. Två separata skruvar med varsin uppgift. Blir hur starkt som helst. Och inget slår en fet naturgummi-joint när det gäller livslängd. Är också mjukare och mer dämpad än tendon vilket sänker lasterna och sparar brädan. En sån här alltså:
    http://www.chinooksailing.com/products/product_info.php?cPath=2_31_32&products_id=106

    #1476906
     snaffe 
    Deltagare

    Den gillar jag med men tycker det är sjukt störigt att muttern inte sitter i mitten på undersidan. Jobbigt att justerna och få mastfoten i mitten av brädan utan att den antigen sitter löst eller att man skruvar nått jävulskt. Kanske jag som inte fattat hur man gör:)

    #1476912
     haraldpost 
    Deltagare

    @erree 730240 wrote:

    Tendon jointar kan ge upp ofta vid infästningen vid pinen där hålet har borrats ut, detta kan vara svårt att upptäcka utan att ta isär. En liten spricka krävs endast för kalaset ska lossna (sett detta händer många gånger)

    Den ser gjerne helt strøken ut før den knekker.

    WP_000772.jpg

    #1476916
     john1 
    Deltagare

    Det var ett nyttigt, men inget trevligt bild.
    Det visar att man kanske helt skall satsa på Chinook dubbelbult fäste och Boge joint med pinne som är helsvarvad med anlagsplattan mot bogejointen. Det betyder också att själva “kraften med brytmomentet” fördelas utöver jointens övre areal och minskar pinnens distala belastning, mycket bra tycker jag.
    JJ

    #1476934
     oden031 
    Deltagare

    En dum fråga kanske, ni som haft mastfotbrott:
    Kan man segla in till stranden som vanligt när jointen gått av och bara hålls på plats av de säkerhetsnörena? Eller är de snörena bara till för att man inte ska tappa riggen helt, så att man måste simma in med hela utrustningen?

    #1476935
     dude 
    Deltagare

    @M C 730228 wrote:

    Norrbaggen ovan måste ha haft otur…
    Personligen har jag svårt att se några giltiga skäl att köpa någon annan mastfot än:
    2000.jpg
    http://streamlined.us/twist-on-tendon-joint-us-base-cup.html

    /Måns

    En anledning att inte köpa den är att du måste byta din “tendon joint” en gång om året och hålla koll så den inte håller på att spricka för att den inte ska gå av ute på vattnet. Av erfarenhet kan det vara nog så jobbigt att den går av även om den hålls på plats av “3 line Dyneema safety”.

    #1476936
     dude 
    Deltagare

    @Lars_K 730257 wrote:

    Har kört med Chinooks US-kopp med BOGE joint i många år nu och har aldrig haft problem. Kör bara i vågor och de verkar hålla för allt. Det speciella är att det går en rostfri M8 upp i jointen samt en offsetad M8 ner i basplattan. Två separata skruvar med varsin uppgift. Blir hur starkt som helst. Och inget slår en fet naturgummi-joint när det gäller livslängd. Är också mjukare och mer dämpad än tendon vilket sänker lasterna och sparar brädan. En sån här alltså:
    http://www.chinooksailing.com/products/product_info.php?cPath=2_31_32&products_id=106

    Jag håller helt med.
    Har själv en sån här:
    52-Two-Bolt-Rubber-MastBase-M.jpg
    http://www.chinooksailing.com/products/product_info.php?cPath=2_31_34&products_id=111
    som jag kört med sen 2009 utan att serva eller fixa med det minsta. Kör sommar som vinter.

    #1476937
     dude 
    Deltagare

    @dude 730301 wrote:

    Jag håller helt med.
    Har själv en sån här:
    http://www.chinooksailing.com/products/product_info.php?cPath=2_31_34&products_id=111

    52-Two-Bolt-Rubber-MastBase-M.jpg
    Enda jag funderar över är att ha en med de två bultarna närmare mitten så att inte en så lång bit av mastskenan tas upp, för att kunna ha den längst bak i.

    #1476939
     erree 
    Deltagare

    @oden031 730299 wrote:

    En dum fråga kanske, ni som haft mastfotbrott:
    Kan man segla in till stranden som vanligt när jointen gått av och bara hålls på plats av de säkerhetsnörena? Eller är de snörena bara till för att man inte ska tappa riggen helt, så att man måste simma in med hela utrustningen?

    På GC gick min tendon av (efter att en stor spanjor lånat prylarna och våldsamt frontloopat sönder den :cool2: ) då kunde jag lugnt segla tillbaka 500 meter, trots att man kände att den hamnat på snedden och något kändes fel. Men de säkerhetslinorna är inte alltid högsta kvalité så tror inte de håller för väldigt stora påfrestningar.

    Passar på att ställa en dum fråga själv, är någon villig att förklara hur man byter ut boge:n på en mastfot? Har tittat på lösa boges på nätet, och dessa verkar endast ha en gänga på ena sidan, borde inte en gänga finnas på båda?

    #1476946
     Lars_K 
    Medlem

    @dude 730302 wrote:

    52-Two-Bolt-Rubber-MastBase-M.jpg
    Enda jag funderar över är att ha en med de två bultarna närmare mitten så att inte en så lång bit av mastskenan tas upp, för att kunna ha den längst bak i.

    Eller så tar du den varianten med endast en skruv. Visserligen med skruven i offset jämfört med jointen. Men det tycker jag inte är ett problem i praktiken. Antingen drar man foten den så skruven ligger framför jointen, eller så så drar man fast den så den ligger bakom. Mängden åtdragning handlar om ett kvarts gängvarv hit eller dit. Mer exakt än så behöver man ej dra fast foten mot brädan. Den sitter där den ska.
    Och med varianten med en skruv slipper man snabbkopplingen av joint mot basplattan som kanske kan strula. Enkelhet brukar funka bäst.

    #1476949
     Torvik 
    Deltagare

    @dude 730302 wrote:

    52-Two-Bolt-Rubber-MastBase-M.jpg
    Enda jag funderar över är att ha en med de två bultarna närmare mitten så att inte en så lång bit av mastskenan tas upp, för att kunna ha den längst bak i.

    skulle man inte kunna designa en “plugg/bricka” som man stoppar i det fyrkantiga hålet i kassetten? så man kan ha mast foten längst bak utan att den hoppar ur.. tänkte att man drar i ngr. varv på foten, och sedan stoppar i pluggen, och flyttar sedan bak, och låser så den inte kan hoppa ur?? Det är ju klart att den kan gänga upp ändå…men det är ju lättare att skruva fast innan den poppat ut…

    #1476951
     spinL 
    Deltagare

    Bra tråd! Som relativ nybörjare har jag aldrig funderat på att titta på skicket på min mastfot. Såg efter dagens surf att det var en spricka i gummit (har en tendon-konstruktion). Har fungerat bra i 3 år med en massa surf så man ska väl inte klaga allt för mycket.

    Efter snacket i tråden funderar jag på att beställa en sån här, borde passa med min nuvarande förlängare: http://www.chinooksailing.com/products/product_info.php?cPath=2_33_35&products_id=302

    Någon som har erfarenheter av deras one-bolt mastfötter?

    #1476955
     doffe 
    Deltagare

    Det här är ju inte seriöst ungefär som att jämföra en Trabant med en Porsche.
    Streamlined är det enda valet för en kvalitetsmedveten vindsurfare. Och “boge” surfar ni åttiotalsgrejer eller?Snart påstår väl någon att Surfpartner i hinkplast är bättre än en JP kolfiberbräda 2014 för att den inte spricker av ett hammarslag eller nått.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 71 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2019 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

 Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account