Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mest hållbara mastfoten?

  • ola-h

    Medlem
    19 januari, 2015 vid 11:29

    Jag tror de flesta gått över till 10mm gänga, då lär det aldrig vara problem med brott. 8mm i kombination med pin gick helt enkelt av ibland, speciellt om pinnen gängade upp sig lite vilket skapade en snygg brottanvisning. Med US-kopp finns i princip inte det problemet eftersom det finns mycket mer flex i systemet som skonar själva bulten.

  • sailortrash

    Medlem
    19 januari, 2015 vid 11:56

    @erree 730370 wrote:

    Angående pinnen i ett stycke för att förhindra urgängning – i dagsläget används gängor till mycket mer extrema applikationer än vindsurfing, de håller våra hjul på bilarna, maskindelar och säkerligen mycket annat. En stark gänga av bra material är jag inte orolig för, det kanske är dåliga metaller och evenetuell underdimensionering som spökar i vårat fall?

    kan du gänga på den kan den gängas ur, det är problemet inte att den skulle brytas lättare. på bilar mm som du nämner verkar ju ofta momentet så att gängan dras åt, inte upp. Cykel t.ex, varje gång du trampar så gängar du åt vevlagret. Trampar du bakåt blir kraften som gängar upp lagret obefintlig eftersom du har frihjul/bakåttramp. Samma med kassetten på bakhjulet.

    seglet på en gängad pin snurrar både hit och dit, därför är gängad pin värdelöst för den tillämpningen. Det rekommenderas ju dessutom loc-tight, och det är bara de billigaste modellerna som kör gängat vilket idirekt säger att konstruktionen suger. Flertalet erfarenheter bevisar ju det också…inte värt den sparade hundralappen.

  • john1

    Medlem
    19 januari, 2015 vid 12:06

    Finns det någon chans att denna här:
    http://www.k-bay.co.uk/chinook-bases/euro-pin-system/2-bolt-quick-release/two-bolt-tendon-euro-pin-upper
    passar inn i Stremlined´s platta, det ville vara idealiskt. Angående Chinook´s medkaniska joint så har jag en sånn också. Den ger en mkt direkt reaktion (segel/bräda), är säkert det starkaste, men det blir ingan dämpande gummieffekt.
    Har man en dubbelbult-platta kan man växla mella dom 3 olika jointen om man vill så.
    JJ

  • bjorn-daniels

    Medlem
    19 januari, 2015 vid 20:31

    Lite kuriosa, på 80-talet kom en joint som hade M8 pinne ut ur gummit, Inuti gummit var pinnarna bockade i öglor som satt i varandra.
    Vill minnas att det utlovades 1000! års garanti, undrar hur gummit var då?
    Och innan dess fanns ju förstås vindsurfer original kardan-knut i rostfritt, gick garanterat inte av.

    Själv upplevde jag det som en smärre revolution när Tendon kom på 90-talet, Slut med glappande mastfötter pga av uppgängning trots loctite o andra limmer, förmodligen bättre nu om det är M10, men tror inte jag vill ha nån sån lösning igen.
    Dessutom gick de ju av på löpande band, i alla fall då,

    Jag upplever att det är stor skillnad på kvaliten på Tendon, Har några NP med många år på nacken nu, original tendonen höll länge medans utbytes inte håller alls lika länge. Håller med om att den är “felkonstruerad” med hålen, men många gånger spricker den ju av mitt på också.

  • erree

    Medlem
    19 januari, 2015 vid 22:46

    Verkar som man får ta ställning helt enkelt, vill man hellre har urgängning eller tendon som går av? Eller mekanisk joint då kanske, som säkerligen har sina egna demoner också..? Allt pajar förr eller senare antagligen..

  • dude

    Medlem
    20 januari, 2015 vid 07:15

    @Ola H. 730358 wrote:

    Själva grejen med tendon är mycket riktigt att man byter den då och då, vilket är en operation på ca 3 minuter.

    Det handlar om att hitta en säljare av tendon, och då inte en tveksam sådan, köpa den, hitta rätt verktyg, göra det på flera mastfötter. Nej, jag avstår helst från detta!

  • dude

    Medlem
    20 januari, 2015 vid 07:19

    @Torvik 730316 wrote:

    skulle man inte kunna designa en “plugg/bricka” som man stoppar i det fyrkantiga hålet i kassetten? så man kan ha mast foten längst bak utan att den hoppar ur.. tänkte att man drar i ngr. varv på foten, och sedan stoppar i pluggen, och flyttar sedan bak, och låser så den inte kan hoppa ur?? Det är ju klart att den kan gänga upp ändå…men det är ju lättare att skruva fast innan den poppat ut…

    Intressant, men det låter komplicerat. Har du en lösning klar så är jag på!! 🙂

  • dude

    Medlem
    20 januari, 2015 vid 07:31

    @spinL 730319 wrote:

    Bra tråd! Som relativ nybörjare har jag aldrig funderat på att titta på skicket på min mastfot. Såg efter dagens surf att det var en spricka i gummit (har en tendon-konstruktion). Har fungerat bra i 3 år med en massa surf så man ska väl inte klaga allt för mycket.

    Efter snacket i tråden funderar jag på att beställa en sån här, borde passa med min nuvarande förlängare: http://www.chinooksailing.com/products/product_info.php?cPath=2_33_35&products_id=302

    Någon som har erfarenheter av deras one-bolt mastfötter?

    För de som kör PIN skulle den här kunna vara ‘the shit’, med tanke på att det är en hållbar timglasjoint (är det det här ni kallar för boge?:), att den bygger lite, alltså är så nära brädan som möjligt och att den är enkel genom att bara ha en bult i mitten in i mastskenan.

    Å andra sidan kan den va svår att skruva åt och skruva av med den lilla basplattan. Det har jag erfarenhet av och är nog den största risken med denna. Möjligtvis kan man akta sig för att skruva fast den för hårt, men jag vet inte. Och så spökar för mig gammal kännedom om att PIN i alla fall förut haft problem med att kunna gå av, men det kanske inte gäller denna om den är svetsad eller sitter ihop som en enhet.

    Så för mig är den inte ultimat. Letandet efter den bästa lösningen går vidare…

  • dude

    Medlem
    20 januari, 2015 vid 07:37

    @Ola H. 730358 wrote:

    Personligen körde jag länge med boge och gillar det egentligen bättre “rent känslomässigt” men det jag tröttnade på var att det ofta blev problem med locktite mm när man väl skulle byta.

    Personligen har jag aldrig känt att jag behöver byta ut en timglasjoint. Skulle jag se att den var skadad byter jag ut allt som sitter ihop mot nåt nytt. Min erfarenhet av att skruva på mastfötter säger att det är bäst att lita på något som sitter ihop från fabrik. :smirk:

  • dude

    Medlem
    20 januari, 2015 vid 09:01

    @dr Masse 730363 wrote:

    Och själv tycker jag att Norths nya mastfot ser rätt intressant ut med integrerad säkerhetslina (skulle dock gärna ha en modell med fast platta):

    northsails_20142663.jpg

    Masse, tänkte bara höra med dig varför vill du ha en modell med fast platta. Jag tycker också de här North ser bra ut och verkar genomtänkta.

  • ramrob

    Medlem
    20 januari, 2015 vid 09:06

    @dude 730392 wrote:

    Intressant, men det låter komplicerat. Har du en lösning klar så är jag på!! 🙂

    Jag sätter i en kork “by default” efter att har råkat ut för en separation.

  • dude

    Medlem
    20 januari, 2015 vid 09:17

    @dr Masse 730365 wrote:

    Yepp, lutar nog åt en Chinook twist on med tendon och euro pin nästa gång jag köper ny mastfot. Gillar pinne i ett stycke, är den främsta grej jag skulle vilja förbättra med Streamlined. Just grejor som kan gäna upp är väldigt onödigt. Dock föredrar jag Streamlineds mer slimmade platta/bas. Kanske skruva dit Chinooks pin i ett stycke på en Streamlined fot? 🙂

    Varför en sån här?

    Och varför inte en sån här?

    :confused:

    Jag ser bara fördelar med “rubber joint” eller “boge” som den verkar kallas för här:

    • Böjs lättare så brädan kantställer sig inte lika lätt i vattnet
    • Behöver noll service (enligt egen erfarenhet)

    Vad ser du för fördelar? Tendon har ju alla nackdelar vi pratat om här i tråden…:frown:

  • jonteasu

    Medlem
    20 januari, 2015 vid 09:45

    @dude 730397 wrote:

    Varför en sån här?

    Och varför inte en sån här?

    :confused:

    Jag ser bara fördelar med “rubber joint” eller “boge” som den verkar kallas för här:

    • Böjs lättare så brädan kantställer sig inte lika lätt i vattnet
    • Behöver noll service (enligt egen erfarenhet)

    Vad ser du för fördelar? Tendon har ju alla nackdelar vi pratat om här i tråden…:frown:

    Boge jointen kommer paja också. Mycket lättare att byta tendon jointen. Byter man tendon jointen varje år är det försumbar risk att den pajar.

    Mastfötterna på vindsurfingskolan i Lomma används kanske i snitt 100 dagar om året och ca 5 timmar i snitt om dagen. Efter ca 1,5 år börjar tendon jointarna paja. Då är de använda uppskattningsvis ca 750 timmar. Olika gängade pin mastfötter vi haft innan har ibland gängat ur sig efter bara en gångs användande, ibland har de hållit ihop tills jointen pajat, men då har inte jointen gått att byta. Vi har haft lite boge jointar också, men jag har aldrig lyckats byta en sådan.

    På min egna grejer har jag bara pajat tendon jointen en gång sedan 2006 då jag köpte min Chinook. Tror det var 2009 i Vilshärad. Så då hade jag haft den i 2-3 år utan att byta jointen. Efter det har jag bytt jointen med 1-2 års mellanrum och aldrig haft några problem. De ser inte ens slitna ut när man byter dom, men det tar 2 min och kräver EN insexnyckel. De senaste åren har jag nog haft 60+ dagar på vattnet, så använder mastfoten uppskattningsvis 180h/år då.

    Jag har aldrig sett en mastfot paja någon annanstans än jointen eller pinnen som gängar ur sig. Jag föredrar också att lätt kunna flytta mastfoten och vill således inte ha den varianten där man skruvar fast plattan först i brädan.

    Det är alltså denna mastfoten jag använder mig av för att vara tydlig:
    EXBase1boltLG.jpg

  • dr-masse

    Medlem
    20 januari, 2015 vid 13:28

    jonteasu gav svaret, så slapp jag – tack!

  • erree

    Medlem
    20 januari, 2015 vid 14:00

    @dr Masse 730403 wrote:

    jonteasu gav svaret, så slapp jag – tack!

    Jag är inte övertygad, inget (vad jag kunde se) i jonteasus svar skulle påvisa tendon:s odisputabla fördelar framför boge:n? Ok, så tendon är lättare att byta, vilket iofs är bra, men om bogen inte blir urgängad så borde den vara starkare rent konstruktionsmässigt då den inte blir överbelastad vid upprepad böjning? Håller helt med dude i det här avseendet, på bogen ser man enkelt när sprickor uppkommer och kan då beställa en ny, när detta nu skulle inträffa, och ger f*n i att byta jointen själv för att inte förarga gängan :cool2:

    Starkast hade kanske varit en tendon med en aning större och tjockare och mer boge/timglass-formad joint, dock fortfarande med den genomgående pinnen?

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mest hållbara mastfoten?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.