Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mest hållbara mastfoten?

  • dr-masse

    Medlem
    21 januari, 2015 vid 09:10

    @erree 730404 wrote:

    Jag är inte övertygad, inget (vad jag kunde se) i jonteasus svar skulle påvisa tendon:s odisputabla fördelar framför boge:n? Ok, så tendon är lättare att byta, vilket iofs är bra, men om bogen inte blir urgängad så borde den vara starkare rent konstruktionsmässigt då den inte blir överbelastad vid upprepad böjning? Håller helt med dude i det här avseendet, på bogen ser man enkelt när sprickor uppkommer och kan då beställa en ny, när detta nu skulle inträffa, och ger f*n i att byta jointen själv för att inte förarga gängan :cool2:

    Starkast hade kanske varit en tendon med en aning större och tjockare och mer boge/timglass-formad joint, dock fortfarande med den genomgående pinnen?

    Det är väl inte odiskutabla fördelar, vi diskuterar ju rätt flitigt här, utan mer vilka fördelar man kan se. Och jag ser samma fördelar som Asu, därmed inte sagt att det är rätt.

    Jag håller med dig helt, en lite längre och mjukare tendon, timglasformad, med någon form av genomgående säkring och infästning mot bas och längare som är solida och kan inspekteras vore väl “the shit”?

  • john1

    Medlem
    21 januari, 2015 vid 10:10

    Är det någon på nätet som har möjlighet att prova Streamlined platta och en tendojoint från chinook:
    http://www.chinooksailing.com/products/product_info.php?cPath=2_33_36&products_id=199
    Skulle vara idealiskt om det går.

  • erree

    Medlem
    21 januari, 2015 vid 13:13

    @dr Masse 730419 wrote:

    Det är väl inte odiskutabla fördelar, vi diskuterar ju rätt flitigt här, utan mer vilka fördelar man kan se. Och jag ser samma fördelar som Asu, därmed inte sagt att det är rätt.

    Jag håller med dig helt, en lite längre och mjukare tendon, timglasformad, med någon form av genomgående säkring och infästning mot bas och längare som är solida och kan inspekteras vore väl “the shit”?

    Ville bara påpeka att jag skrev odisputabla och inte odiskutabla hehe.

    Ponera att denna bilden är en genomskärning, skulle inte det vara en ultimat lösning? Aningen böffligare än en tendon/boge, men tror rätt många hade kunnat leva i ro med att är riggen ett par milimeter högre från brädan:

  • haraldpost

    Medlem
    21 januari, 2015 vid 13:20

    @dr Masse 730363 wrote:

    Dessutom sliter hålen i Streamlined mycket på säkerhetslinorna för mastfoten, byter de två-tre ggr/säsong.

    Jeg hadde med en sprillans Streamlined mastefot til Jeri i 2011. Etter to uker var linen så slitt at jeg rev den i stykker med håndkraft. Jeg satt på ny line og den holdt to uker igjen. Mastefoten spiste så mye line at jeg hadde ikke nok til å vare ut oppholdet i Brasil.. Jeg ga opp å ha sikkerhetsline.

    Jeg byttet tendon og brukte den én sommer og en høst, før jeg tok den i bruk igjen Juli 2013. Så knakk den og knuste decket på mitt 2013 JP Pro Edition i Oktober…..veldig imponerende.

    @dr Masse 730363 wrote:

    northsails_20142663.jpg

    Lei av å bytte tauet ja? Jeg forsøkte å få tak i denne før Cape Town våren 2013, uten hell. I stedet ble det en Chinook ettersom den var mulig å få tak i der nede. Tauet på Chinook slites av det også, men ikke like raskt. Dessuten kan man inspisere tendon uten å ha en slik:

    19-464_l.jpg

  • rrd

    Medlem
    21 januari, 2015 vid 18:28

    Den här tråden borde vara guld värd för tillverkare för att få feedback på sina produkter, nya tankar, idéer och erfarenhet kring den så viktiga mastfoten.

    Det känns inte alltid som de är så intresserade av att efterfråga, undersöka reklamerade produkter och fråga ut kunden om upplevelsen och hur det gick till.

    Visst, det är en förhållandevis liten bransch, men att ligga långt fram och ge kunderna produkter som tål tuffa tag, lång livslängd och håller en hög och jämn kvalitet ger i förlängningen ett stort mervärde och säkrar framtida intäkter och trogna kunder…

    Kan vi inte efterfråga tillverkarnas kommentarer?

  • calle

    Medlem
    21 januari, 2015 vid 18:36

    Vore kul med en kommentar från en tillverkare, det håller jag med om.
    Simmer pratar ju svenska dom kanske har något att säga.

  • ola-h

    Medlem
    21 januari, 2015 vid 19:31

    Ja, personligen arbetar jag inte med Hardware på Simmer, förutom testning av någon ny produkt då och då. Rent generellt tror jag tillverkare alltid är intresserade av feedback och håller bättre koll än vad det kanske framstår som på reklamationer. Man märker snabbt om det sker flera reklamationer av samma typ och det är ju en självklarhet att vara uppmärksam på systematiska fel som kanske kan tyda på ett konstruktionsfel eller på något materialfel. Det är också därför som diskussioner som denna ibland leder lite snett eftersom de i regel endast bygger på anekdotisk evidens (självupplevda enstaka fall). Egentligen är det ju bara Alex i den här tråden som refererar till fall (windsurfingskolan) där man systematisk har gjort vissa iakttagelser.

  • jlhp

    Medlem
    22 januari, 2015 vid 12:52

    @dr Masse 730363 wrote:

    Och själv tycker jag att Norths nya mastfot ser rätt intressant ut med integrerad säkerhetslina (skulle dock gärna ha en modell med fast platta):

    northsails_20142663.jpg

    Hoppas det funkar den här gången… 😉


  • jlhp

    Medlem
    22 januari, 2015 vid 13:03

    @Robin 730217 wrote:

    vill hålla mig till pinne eller QR.

    Jag har förlängare för pin men eftersom pinnen kan råka skruvas ur på de flesta mastfötter funderar jag på att byta till QR.

    Pin eller QR?

    Hittade de här trådarna hittills:

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?52413-Livsl%C3%A4ngd-PIN-system

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?86287-Mastf%C3%B6rl%C3%A4ngare-RDM

    Finns det fler?

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    3 juni, 2015 vid 19:48

    Verkar inte ha så stor betydelse hur bra gummit är, om själva infästningen av pinnen i plasten spricker som den gjorde idag på min local spirit pin mastfot… blåste apa i hovås och jag hade 6.5:an, tur att det inte var så långt att simma. Konstigt var att gummit var helt intakt och i bra skick… Vad ska man köpa för hållbar mastfot till freeriden nu…? finns det någon pin-mastfot med lite “tjockare plast” så det inte spricker upp?

Sida 5 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mest hållbara mastfoten?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.