Midje- eller sittsele

This topic has 3 svar, 4 deltagare, and was last updated 3 weeks, 3 days sedan by  Rickard_nr1.

• Författare
     robertj 
    Deltagare

Vad använder ni? Fördelar, nackdelar? Har själv alltid använt sittsele. Tycker dock att det är lite bökigt att koppla i och ur och placerar därför bommen något lägre än vad jag skulle vilja. En fördel med sittsele är att man kan ha flytväst.

hakuna 
    Deltagare

Jag har för bara något år sedan köpt en midjesele som jag använder för vågseglingen. Här är det som sagt bra att kunna kroka i och ur lätt, när man växlar från hopp och ridning, till att bara köra.

För slalom kör jag sittsele, för där tycker jag det är gött med att kunna hänga mot med baken och få ner kraften i benen utan att ryggen ska behöva hålla emot all kraften.

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
     Sundheden 
    Deltagare

Jag bytte till midjesele 2016….
    Mina skäl var att få mer rörlighet främst men också mer kontroll i svåra förhållanden dvs. överriggad och större chop, det tillsammans med att jag började köra med längre hängseletampar så undvek jag allt fler katapulter.
    Jag kör slalom med segel ända upp till 8.6 och freeride ner till 4.2.
    Jag använder även flytväst, dvs. en anpassad för vindsurfing.

ps. En lustig notis, gjorde en snabbgoogling och ämnet dyker upp nästan varje år här på Surfzone. =)

Rickard_nr1 
    Deltagare

Jag kör både och, midje när de är småsegel upp till 5,4 och sittsele för större segel.
    fltväst går utmärkt med midjesele också.

• Det här svaret redigerades 3 weeks, 3 days sedan av  Rickard_nr1.
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2019 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account