Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Midjeselar 2009 vs 2020

  • Midjeselar 2009 vs 2020

    Publicerad av oscar på 28 september, 2019 vid 12:59

    Hej
    long time no see….jäklar vilken skillnad på mängd inlägg här nuförtiden…var är alla?

    Funderar på att investera i en ny sele då min Dakine T3 börjar blir lite sliten. Ser att det numera finns hardshellselar med kolfiber (rideengine tex) och lite mer semi-hardshell typ ION Curv. Någon som testat och kan ge en jämförelse mot min T3a innan man langar ut 3 papp…..

    oscar svarade 4 år, 6 månader sedan 10 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • safesurfer

    Medlem
    28 september, 2019 vid 13:15

    Hej, synd att forumet inte är så aktivt längre. Saknar tiden då man fick så mycket bra tips här. Jag skulle säga att det är värt att köpa en midjesele med stabilitet trots priset. Tycker det är enorm skillnad på min ion radium select och äldre midjeselar. Komforten och kontrollen blir avsevärt mycket bättre så jag skulle inte köpa en enklare sele. Ion select är mycket bra men nya curve ser ju ännu bättre ut. Dock är det alltid bra att prova passform.

  • sailortrash

    Medlem
    28 september, 2019 vid 13:58

    Hej
    Måste erkänna att jag funderar på liknande saker. Däremot är jag lite fundersam över hur en hardshell skulle funka för vindsurfing. Tycker snarare att renodlade vindsurfselar blir mjukare (Dakine t6?). Hardshell är ju en lösning för kite, där draken hela tiden twistar selen. Vindsurfing ger ju ett mer rakt drag. Framförallt tänker jag på revbenen, att man kanske faktiskt knäcker de längst ner efter ett par timmar på vattnet. Tycker vanliga selar alltid skaver där för eller senare.

    En annan sak är att åtminstone på mig, så rör sig selen lite, och det finns ju sliding bars och man ofta växlar framfot/bakfotstryck. Detta tänker jag man nästan måste ha på en hård sele som är gjuten för att sitta precis på en plats. En hård sele kan knappast glida runt på kroppen såsom en mjuk sele gör

    För kite fattar jag grejen, men är det verkligen bra för vindsurf med hårt?

  • safesurfer

    Medlem
    28 september, 2019 vid 21:16

    Jag har inte testat hard shell men man vill fördela kraften i kroken över en stor yta. Mjuka selar tenderar att skapa vissa punkter som belastas mer och resulterar i blåmärken, en hård sele tänker jag borde fördela kraften jämnare. Min upplevelse är att komforten ökat desto styvare selen är, för överriggad slalomsegling märks detta tydligt.

  • bicless

    Medlem
    28 september, 2019 vid 21:46

    Hard Shell funkar kanon för vindsurf. Mystic Majestic avlastar mycket bättre än vanlig midjesele för mig som har klen rygg. Det är såklart individuellt vad som passar en men vill man fördela kraften är hard Shell kanon.

  • isaac

    Medlem
    29 september, 2019 vid 10:15

    Jag uppgraderade min Dakine T5 till T8 förra året. Grymt nöjd med den styvare konstruktionen som jag upplever i princip har eliminerat ryggvärk efter långa sessioner. Dessutom sitter kroken en tum längre ner, vilket gör att den sitter där jag vill utan att jag behöver trycka ner selen över höfterna.

  • sailortrash

    Medlem
    29 september, 2019 vid 13:00

    Jag skulle gärna testa hardshell på vattnet. Men det känns inte bra i butik, det glider direkt upp en hård kant mot revbenen på de jag provat. För vindsurf funderar jag faktiskt på att köra sittsele igen, även för smågrejer. Det fanns ju en norrman här förrut (på konfen) som var helt frälst i det (tws tror jag han hette).

    Men man vet ju inte innan man testa in action. Jag har iofs en kass sele som ka ske tvingat mig att anpassa min tekniktill det sämre..

  • bjorn-daniels

    Medlem
    29 september, 2019 vid 19:55

    Jag bytte till sitsele för några år sen. Tröttnade på att midjeselen satt uppe under armarna och att ryggen tog stryk. Provade ett gäng olika midjselar men ingen funkade. Skaffade en hot sails wave seat och har inte ångrat mig en sekund. Har funkat kanon i både vågor och plattvatten. Behöver dock byta snart då den är väldigt sliten efter 4 år.frågan är till vilken.

    Jag skulle gärna testa hardshell på vattnet. Men det känns inte bra i butik, det glider direkt upp en hård kant mot revbenen på de jag provat. För vindsurf funderar jag faktiskt på att köra sittsele igen, även för smågrejer. Det fanns ju en norrman här förrut (på konfen) som var helt frälst i det (tws tror jag han hette).

    Men man vet ju inte innan man testa in action. Jag har iofs en kass sele som ka ske tvingat mig att anpassa min tekniktill det sämre..

  • grrrr

    Medlem
    29 september, 2019 vid 20:02

    Jag köpte min midjesele 2008 och jag är fortfarande nöjd med den…😀

    Den var billig redan då.

  • the_novice

    Medlem
    30 september, 2019 vid 12:37

    Jag har kört med Hybrid sele ett par år nu, tycker att det funkar riktigt bra. 🙂
    (dvs en midjesele med remmar så att den inte kanar iväg)

  • karlklasen

    Medlem
    3 oktober, 2019 vid 09:52

    Jag gillar denna: https://www.surfspot.se/severne-pod-sittsele.html
    Enkel och smidig utan några krusiduller och passar bra på mitt göt 🙂

  • oscar

    Medlem
    3 oktober, 2019 vid 21:06

    Tack för svar alla! Ska nog ta och beställa hem nåt…T8, Ion…hmmm

  • sundheden

    Medlem
    3 oktober, 2019 vid 21:12

    Kört Mystic Legend i 3 säsonger nu. Skitnöjd.
    Kör allt från 4.2 wave till race 8.6.
    Känns som den kommer hålla i många år till…

    Attachment Image
  • oscar

    Medlem
    10 oktober, 2019 vid 17:54

    Var inne på surfers här om dagen och kände på deras utbud bla RRD och NP. Det kändes ju inte som att deras hardshell var det jag tänkte mig….nästa lika mjuka som min Dakine T3 runt midjan så kändes ju inte som om det var värt en uppgradering. Hade tänkt mig ngt som inte trycker upp mot revbenen om den åker upp tex vid en vattenstart efter att man blivit spolad.
    Hur är Mystic legend? Är den mer fast i formen runt kroppen. Jag hade ju nästan tänkt mig en fast platta mot ryggen som banden från kroken drar i..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Midjeselar 2009 vs 2020

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.