Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Midsommar i Dalarna… Brädan åker med men..

  • Midsommar i Dalarna… Brädan åker med men..

    Publicerad av musmagneten på 18 juni, 2008 vid 17:22

    …var kör man på SV vindar? Ser ut att kunna bli lite iaf. Jag kommer befinna mig i Gagnef och har ca 2 mil till Leksand (Siljan) och 7 mil till Falun (Runn). Så, dalasurfare, dela med er av era favvo-SV-spots.

    spray svarade 15 år, 9 månader sedan 10 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • simpa

    Medlem
    18 juni, 2008 vid 19:38

    http://spotguide.kicks-ass.net/default.asp?Area=59&Page=1&WindDir=0&Platt=0&Surf=0&Grunt=0&KiteLaunch=0&SpotID=0

    Det är dem spotsen vi kör här i Falun. Masugnen är den absolut bästa spoten för O-SO-S-SV-V men det bor folk här på området (bland annat jag) så man får försöka vara “osynlig”. Annars så är det Roxnäs udde men då lär man ut en bit (på fjärden) för att det ska bralla i utan byar.

  • rosen

    Medlem
    18 juni, 2008 vid 21:31

    jag kanske blir tvungen och följa med och träffa tjejens släkt i området, skriv gärna om det funkar o surfa där. på kartan ser det ju inte ut att vara några toppenspots

  • musmagneten

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 06:56

    @simpa 476022 wrote:

    http://spotguide.kicks-ass.net/default.asp?Area=59&Page=1&WindDir=0&Platt=0&Surf=0&Grunt=0&KiteLaunch=0&SpotID=0

    Det är dem spotsen vi kör här i Falun. Masugnen är den absolut bästa spoten för O-SO-S-SV-V men det bor folk här på området (bland annat jag) så man får försöka vara “osynlig”. Annars så är det Roxnäs udde men då lär man ut en bit (på fjärden) för att det ska bralla i utan byar.

    Så det finns inget på Siljan i Leksandstrakten?

  • pete

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 07:46

    Hade förut en stuga utanför Rättvik och sneglade en massa gånger på Rättviksbadet, extremt långgrunt (sand) och fritt för västliga vindar. Det blev aldrig av att jag surfade där men det borde väl vara ett kalas-spot?

  • imported_macts

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 08:05

    @Musmagneten 476098 wrote:

    Så det finns inget på Siljan i Leksandstrakten?

    Jag har aldrig seglat vid leksand, men dom två gånger jag har varit vid Leksand Sommarland så har det naturligtvis blåst och jag har stått och kollat ut över sjön och tänkt att här skulle det vara helt ok segling. Är osäker på vilka riktingar som funkar bäst, men dey borde gå att se på nån kartbild

  • booman

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 09:20

    “Långbryggan” i Rättvik är ju inte så fel. Som sagt långgrunt och bara sand.
    Var där för nåt år sedan och det var kalas. Men det ska nog vara västvindar som drar rakt in mot land, blir hyfsade vågor då också.

    http://www.siljansbadet.com/

    Webcam finns också…

    Mvh

    //BooMan

  • musmagneten

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 10:25

    Ok, tack. Vill bara bena ut så allt är klart inför helgen.. Siljansbadet o Rättviksbadet är alltså inte samma spot? “Långbryggan” då, hör den till Rättviksbadet?

  • pete

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 11:04

    Jo, Siljansbadet verkar vara det officiella namnet på det jag kallade Rättviksbadet. Långbryggan ligger där och är, som sagt, en lång brygga rätt ut i Siljan som inte går att missa.

  • gifvars

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 11:55

    @pete 476187 wrote:

    Jo, Siljansbadet verkar vara det officiella namnet på det jag kallade Rättviksbadet. Långbryggan ligger där och är, som sagt, en lång brygga rätt ut i Siljan som inte går att missa.

    Jooo så äre, Rättviksbadet finns det nog inget bad som heter, om vi ska vara pettimetrar, det är nog mer en mental plats. 🙂
    Men Siljansbadet med Långbryggan är schysst på västliga vindar.
    Fast det är egentligen enklare och på många sätt bättre att gå i vid småbåtshamnen som ligger söder om Långbryggan, direkt till vänster innan samhället och enåbron om du kommer från leksand eller faluhållet på riksväg 70.

    -JG

  • simpa

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 11:57

    @rosen 476043 wrote:

    jag kanske blir tvungen och följa med och träffa tjejens släkt i området, skriv gärna om det funkar o surfa där. på kartan ser det ju inte ut att vara några toppenspots

    Kika på den här bilden, blåser SV, och det rödmarkerade det är där man kör fram och tillbaka ute på fjärden. Du hittar inge bättre spots i Falun, tyvärr. Surfat på Masugnen i 10 år och inte klagar jag så värst mycket 😉 Men du bör surfa på Roxnäs udde då Masugnen är ett bostadsområde som är mer eller mindre privat. Gör man inte mycket väsen av sig så går det nog an dock.

    http://spotguide.kicks-ass.net/default.asp?Area=59&Page=3&WindDir=0&Platt=0&Surf=0&Grunt=0&KiteLaunch=0&SpotID=146

  • musmagneten

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 14:04

    Då återstår bara det slutgiltiga valet: Rättvik eller Falun… Trevlig midsommar!

  • marden

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 18:56

    Sök på siljan borde finnas nått sommar land borde gå på sv är själv i västanvik nu och har surfat här på nord spray ska du ut i helgen

  • steos

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 19:49

    hmmmm… är det någon som har hackat recensionssidan på spotguiden Masugnen??? :blush:

  • spray

    Medlem
    20 juni, 2008 vid 14:48

    Jag kör uteslutande Rättvik/långbryggan eller Hjortnäsbrygga beroende på vindriktningen… Långbryggan är en höjdare, kan bli en del vågor där också när vinden ligger rätt. Sjöbrisen är kraftigare där älven börjar än i Rättvik.. Det är grymt härligt att dra ut mitt på flacket på siljan…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Midsommar i Dalarna… Brädan åker med men..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.