Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Min son vill börja vindsurfa.. vilken ålder börja?

Taggad: ,

  • Min son vill börja vindsurfa.. vilken ålder börja?

    Publicerad av pure på 21 augusti, 2011 vid 19:10

    Pojken har sett farsan surfa ett par gånger och han ser lite på vindsurfing film ibland. Så nu vill han också börja. Vilken ålder började ni med era barn? Utrustning?

    Han är precis 2 år fyllda så nått/några år är det fortfarande kvar antar jag 🙂

    linn96 svarade 12 år, 7 månader sedan 18 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • _frippe_

    Medlem
    21 augusti, 2011 vid 19:45
    pure;666692 wrote:
    Utrustning?

    En lite mindre sele bör han nog skaffa i alla fall 😀

  • boman

    Medlem
    21 augusti, 2011 vid 20:30

    4 och 6 år är mina på en mini Bic funkar bra för plask och lek och torrsurf, riggen används sällan i vattnet. Paddlarna till gummijollen är mer gångbara till brädan.
    Dom får ju en känsla för brädan och balansen så riggen kanske kommer till användning snart…

  • wisco

    Medlem
    22 augusti, 2011 vid 05:44

    Några av killarna här säger att de började vid två: [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=-CDgYcd4bZ8″]Children of the Wind Preview – YouTube[/ame]
    Verkar iaf vara ett lyckat recept å börja tidigt 😉

  • hakuna

    Medlem
    22 augusti, 2011 vid 18:07

    Jag har ett beg-kit med lite större bräda än på bilden (Mistral) och ett 2,5 m² monofilm NP-segel som jag ska sälja.
    Ska ta bilder snart.

    Pris 2800:-

    Niclas i Sisjön(Göteborg), även Varberg besöks ibland 🙂

  • hakman

    Medlem
    23 augusti, 2011 vid 07:09

    4 år med 0,5 segel, man måste vänta in motoriken och vattenvanan. Viktigast är väl inte hur tidigt man startar utan om intresset är starkt nog.

  • imported_macts

    Medlem
    23 augusti, 2011 vid 07:48

    Mina barn har nog testat första gången runt 4 års ålder (barn-Bic), men vid kanske 6 år så började dom få lite ordning på grejjerna.
    Nu surfar 8 och 10 åringen ibland och kan ta sig själv fram och tillbaks…12 åringen tycker dock att det är töntigt..

  • pure

    Medlem
    23 augusti, 2011 vid 12:03
    Håkman;666923 wrote:
    4 år med 0,5 segel, man måste vänta in motoriken och vattenvanan. Viktigast är väl inte hur tidigt man startar utan om intresset är starkt nog.

    Håller med.. det handlar ju bara om att ha kul. Att bara få stå på en vindsurfingbräda på land tycker ju en 2:åring är skoj för fantasin fixar resten.

  • mangew

    Medlem
    23 augusti, 2011 vid 13:13

    Håller med här, min 4 åring som har ett HotSailMaui SuperFreak på 1,2m2 på en RRD Easyrider L (beggad skolbräda från Surfers) tycker bäst om att segla på land!! Även 2 åringen älskar detta. När vi väl är i vattnet tycker de bäst om att paddla (riggen har inte använts mycket än!) och det gör de mycket. Finns bara rätt grejer till hands och de får leka i sin takt blir det nog surfers av dem. Men vem vet vad de får för sig i framtiden…

    Det bästa med att ha introducerat vindsurfing för kidsen är väl att de förstår vad pappa gör när jag inte är hemma!

    /Magnus

  • hakuna

    Medlem
    23 augusti, 2011 vid 16:01
  • irieman

    Medlem
    23 augusti, 2011 vid 18:06

    Min son började lite grann förra sommaren då han var 7, skulle fylla 8 och det funkade helt ok, oftast inga problem att dra rigg och han sätter faktiskt lite gippar och slag också. Då hade han ett Hot Sails Maui MicroFire 2.1 och våran s k familjebräda, en Lorch Academy 185, så lagom stort segel och stabil plattform är grejjen. Han provade även min 100-liters freestyle och det funkade faktiskt helt ok det med. I år har han kört lite också, och nu tycker jag själva seglingsstansen ser mycket bättre ut. Grejjen med barn är väl också att dom inte håller på så länge, det brukar vara en halvtimme ungefär i lätta vindar så än så länge är ju steget långt till lite kraftigare vindar och lite mer fart.

    Sedan som några ovan, paddla på brädan är ju en höjdare, det kan han hålla på med flera timmar!

  • spike

    Medlem
    23 augusti, 2011 vid 18:47

    Detta är Klara då 10 månader, jag längtar till den dagen hon vill surfa med pappa. Bilden tagen juli 2009

  • andersbq

    Medlem
    23 augusti, 2011 vid 20:26

    att få ungarna att segla efter 5 minuter är inget svårt, har lånat ut våra barngrejor till många 6-8 åringar och alla kan ta sig fram efter 5-15 minuter typ så här: [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=L8r6rviqVPc”]Edvard windsurfing – YouTube[/ame]

  • sebbe

    Medlem
    24 augusti, 2011 vid 06:09

    vad jag ser på mina kurser på Surfskolan är att man kan prova lite lätt typ 30min-1 timme med en 1-1,5kvm från 5-6 års åldern.
    Men för att kunna segla mer, behöve rman vänta 8-9 årsålder för att ha kraften nog att hålla på mer en 1 timme.
    Gå riktig kurs på 3 timmar klarar bara barn på 10 -11. Då seglar man med 2-2,5 kvm

    Innan 5 tycker jag att man ska bara leka lite och ha kul, Min dotter på snart 5 provar 5-10min max i sträck med 1,5kvm…sen vill hon bada!

  • hanness

    Medlem
    24 augusti, 2011 vid 18:43

    Jag började segla optimistjolle i 6 års åldern. Fungerade utmärkt 🙂 fast seglade i för sig med en kompis som var lika gammal så är kanske lite roligare eftersom man är två i båten.

  • grants

    Medlem
    24 augusti, 2011 vid 19:51

    Mina grabbar började ung. vid 8 och 10 år. Hade barnriggar först ung. 2kvm som dom
    provade på mina brädor. Köpte sen en JP-younggun och en Drops Blobix en freeride
    75/212 106l, och lite bättre riggar. När Abbe.var 12 lärde han sig segla med sele och
    i fotstroppar. Vi seglar mest i Vänern så vi har ju inte så bra långgrunda surfställen
    att segla på, det underlättar ju när man ska lära sig. Vi har väldigt kul nu när alla
    tre kan segla ihop. Här är en liten film från vårat “spot” där dom lärt sig.

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=Uo5iptMtq-g”]Albin Hjellström windsurfar – YouTube[/ame]

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Min son vill börja vindsurfa.. vilken ålder börja?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.