Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Modifiera säkerhets-system

  • Modifiera säkerhets-system

    Publicerad av pelle-surf på 25 oktober, 2012 vid 19:24

    Det var lite lurigt väder/vind idag när jag var ute, det blåste ca 10-12 och plötsligt la sig vinden helt-vindstilla på nolltid. Jag var en bit ut, på väg in mot stranden, men gick igenom helt, försökte hålla liv i kiten i luften, det gick en stund men till sist droppade den. Då jag väntat en stund på att vinden skulle komma, så gav jag upp, drog quicken och tänkte vinda upp linorna och ta mig till stranden. Jag körde en Naish, vilken jag flaggar på ena frontlinan. Eftersom jag inte bottnade, så tyckte jag att det var ganska obehagligt att ha så mycket lina runt mig, då jag halade mig fram längs flagglinan för att få tag i bommen, den glider ju iväg ett antal meter på frontlinan. Min tanke/fråga är om man för att förhindra bommen att glida iväg så långt, genom att sätta en passande mjukgummikula på frontlinan ca 3 meter ovanför bommen, för att förhindra att den glider iväg så långt, men att kulan ändå kan flytta sig om den får lite tryck på sig ifrån bommen. Vad tror ni eller har ni någon annan bra lösning. :confused2:

    pelle-surf svarade 11 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • skydive

    Medlem
    31 oktober, 2012 vid 10:05

    Skulle inte sätte någon typ av gummikula alls på linan.
    Bommen måste kunna blida upp Extremt lätt för att flagga ur kiten ordentligt då bomtrycket är nästintill obefintligt när den går upp mot linorna.

    Jag har själv klantat till det ORDENTLIGT med min Flysurfer en gång på Torö och hade linor över allt, problemet var att det blåste ganska och kiten fick vind i sig när jag hade linorna upplindade på bommen.

    Lärdomen jag drog av det är att se till att linorna kan löpa fritt. Det bästa är att samla upp linorna till höger-vänster om dig så du kan dragga med vinden utan att du trasslar in dig i dom. Sparka inte så mycket med benen är ett anat tips…

    Misstag ger färdighet helt enkelt, det borde inte vara något problem med att samla upp en lina om du har lite struktur.

  • farbrorfraz

    Medlem
    31 oktober, 2012 vid 11:02

    Det går utmärkt att sätta på någon form av stopper-ball, så länge man följer tumregeln att minsta distans från bommen är längden på LE. Alltså, lägg ut den största kite du använder bommen till raklång på marken, lägg bommen vid ena änden på LE, lägg ut linorna längs LE och fäst stoppern efter andra änden på LE. Anledningen till detta är att när kiten flaggar så ska den kunna sträckas ut helt utan att det är spänn på någon av de andra linorna. Då kan det som hände Skydive i teorin inte inträffa.

    Naish-bommen är lite irriterande på den punkten, att den inte har stopper. Surfbussen har nog en hög med stoppers på lager från Ozone, dessa skruvas på.

    Skrev ett inlägg på Kiteforum för nån vecka sen hur man gör en selfrescue. Ingen aning om Pelle Surf kan detta, försöker inte skriva någon på näsan, bara lite info till dem som inte har hundra koll på Self rescue. På Engelska, orkar inte översätta…

    Bar recovery procedure
    For one front line flag or Y mini 5th system (flag system should have stopper ball):
    After you released the bar, and you are ready to recover and relaunch, approach the bar by pulling the flag/5th line with your hands ON TOP of the line (so you can let it go in case something happens, without risk of burning or getting snagged). Do not collect the line, just let it pass you floating.

    Once at the bar, do not go for the CL. Hold on tight to the flag/5th line w one hand and grab preferred bar end (no matter what side). Begin rolling flag/5th line around bar end to lock. Best is to wind all flag/5th line until leash attachments, less risk of getting legs tangled, especially if in deep water. When all line is rolled, attach with half hitch. Now you have your bar, the kite is flagged and the flag/5th line is secure and the kite wont power up.

    Now, one option is to roll all lines on bar like when packing to securely approach kite for self rescue or packdown. You reach the kite with a tidy bar, no lines hanging around or anything.

    Other option is now to reset chicken loop and connect it to your harness. Then undo the half hitches on the flag/5th line. Start unrolling until only a few turns are left on the bar. Pause here and check if kite looks good. If so, undo the last turns, hold on tight to flag/5th line.

    Let go of bar, grab safety release on CL, release the flag/5th line completely. Dont let the line drag through your hands, don’t hinder the line, just let the kite pull the line through in its own pace. If you hold on to the flag/5th line during this, it might cause the kite to behave strangely. Keep you hand on the safety release in case something happens, and look at the kite.

    This should reset your kite to relaunchable position in a safe and tangle free manor. If something happens, pull safety again and redo procedure if possible.

    Remember, even if lines happen to be inverted (steering lines run through middle of front lines) the kite can still function and fly thus take you back to the beach. Just take it easy, no big moves.

  • pelle-surf

    Medlem
    31 oktober, 2012 vid 18:58

    Var i kontakt med Fahlens igår och dom ska skicka frågan vidare till Naish, vilka förhoppningsvis snart återkommer med svar/lösning. Beställde stopper ballar ifrån surf bussen igår, tycker att dessa borde funka även på Naish, då ozone har det som sin lösning, förutsatt att man monterar dom på rätt avstånd för att kunna flagga ut helt.
    Pelle surf har övat self rescue http://www.youtube.com/watch?v=l5QnRmVtV8k iof bara där jag bottnat, vilket är en väldig skillnad. Jag var lite orolig i situationen, då denna bilden låg i bakhuvudet http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/jaeren/Ble-fanget-i-kiten-og-drev-utover-3037450.html därför avstod jag ifrån försöka vinda upp linorna, utan försökte ta det lugnt och försöka ha sträckt lina till att jag kom in till stranden, vilket gick bra denna gången. När jag låg i vattnet förstod jag att det hastiga vindavslaget inte kom utan anledning, vilket även visade sig då jag packat ihop kiten, vinden ökade upp till ca 14-15 m/s lika snabbt som den tidigare försvunnit och haglet öste ner. Hittade detta klippet på samma vädertyp http://www.youtube.com/watch?v=4sMkIQ88CBg
    Väder och vind är alltid svårt att helt förutse och jag är glad att vinden inte vred och ändrade riktning. Säkerhetssystemen är nog ganska väl fungerande, men man ska nog inte ha en övertro på dessa, då alla situationer ser olika ut.

  • sourra

    Medlem
    9 november, 2012 vid 15:55

    Tar man det bara lugnt och metodiskt och först vindar in några meter på leash-linan innan man börjar linda upp alla fyra linor så är man rätt safe från att trassla in sig, om man inte är i någon ström eller liknande som gör att man driver snabbt mot kiten. Lite ryggsim upwind kan såklart underlätta.

    Det bör inte vara några konstigheter med en stopper men annars finns det ju lite olika möjligheter var man kan sätta leashen. Jag kör i stort sett alltid på alternativ #2. http://www.youtube.com/watch?v=XKMw3CQynq0

  • pelle-surf

    Medlem
    9 november, 2012 vid 19:26

    @sourra 703017 wrote:

    Tar man det bara lugnt och metodiskt och först vindar in några meter på leash-linan innan man börjar linda upp alla fyra linor så är man rätt safe från att trassla in sig

    Kruxet blir bara att man inte har något att vinda på, då bommen befinner sig ända nere vid kiten om man har otur. Då jag precis börjat testa att köra urkrokat, så kör jag i alternativ 1 då jag är ikrokad, då min tanke är, att om jag verkligen behöver dra qr, så vill jag oxå flagga ut kiten helt. Alternativ 2 lämpar sig väl bättre då man ofta kör urkrokat.

  • farbrorfraz

    Medlem
    9 november, 2012 vid 19:51

    @pelle surf 703033 wrote:

    Kruxet blir bara att man inte har något att vinda på, då bommen befinner sig ända nere vid kiten om man har otur. Då jag precis börjat testa att köra urkrokat, så kör jag i alternativ 1 då jag är ikrokad, då min tanke är, att om jag verkligen behöver dra qr, så vill jag oxå flagga ut kiten helt. Alternativ 2 lämpar sig väl bättre då man ofta kör urkrokat.

    Därav finfint med stopperkula, då stannar bommen på behörigt avstånd från både dig och kite. Lagom, helt enkelt.

  • pelle-surf

    Medlem
    9 november, 2012 vid 22:47

    Japp, fick mina stoppers idag, ska monteras snarast, blir säkert bra. Tack för svar, jag återger ev svar i frågan ifrån Naish, om dom nu svarar.

  • pelle-surf

    Medlem
    10 november, 2012 vid 14:16

    Monterade stoppar idag. Då LE var ca 8,5 meter lång på min största kite, så fäste jag stoppet ca 10 meter ifrån leash öglan upp på flagglinan, så kiten säkert kan flagga ut helt.
    Då jag passade på att “torr öva” rescue och vinda linor, så reflekterade jag över att om man nu inte har något stopp eller typ markering, så är det ju svårt att veta när man kan börja vinda upp samtliga linor utan att riskera att få drag i kiten. Möjligheten finns ju att man får tag i bommen redan efter 3-4 meter och börjar vinda där, har man stopperballen, så vet man var det är säkert att vinda utan risk och att kiten flaggar ut helt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Modifiera säkerhets-system

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.