Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Montera parkeringsvärmare i T4

  • Montera parkeringsvärmare i T4

    Publicerad av sourra på 21 april, 2009 vid 22:24

    Jag är inne på att peta in en bensinvärmare i en VW Caravelle T4 anno 2002 och då uppstår frågorna:

    Passar alla värmare från T4: or oavsett vilken årsmodell de kommer ifrån (har för mig att det talas om T4 MK1 och T4 MKII)?

    Är det nåt man fixar själv eller är det svårt?

    sourra svarade 15 år sedan 3 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • blueride

    Medlem
    22 april, 2009 vid 15:28

    Det är busenkelt. Men har du ingen värmare monterat orginal är det ingen vits med att köpa en orginalvärmare till den. Oftast sitter det Webasto värmare i vw, överlägsen konkurenten eberspächer.

    Jag har en Webasto Thermotop T (BW50), bensinvärmare på 5kW som ligger helt ny, flong i kartong. Komplett med monteringsats, timer och manual är det allt du behöver för och få bra värme i bussen. Blir din för 5 papp om du vill. /marcus

  • ulriken

    Medlem
    22 april, 2009 vid 15:38

    Som sagt har du ingen original så…..
    Har kollat lite på min, har en fabriksmonterad och den går ju som sagt på bensin! Det ser inte så komplicerat ut, det går en bränsleslang från tanken till en pump.

    Från pumpen en slang genom golvet till själva brännaren samt 2 “avgasrör” från brännaren ut genom golvet. Bredvid brännaren/värmaren i lastutrymmet ligger termostaten. På instrumentpanelen sitter en lcdtimer som är kopplad till brännaren via en rejäl kabelhärva!

    Det blir nog att mecka en del men fråga på VW vad det skulle kosta att få en begagnad monterad. Vi köpte en ny bil i höstas och då frågade jag vad det kostade
    att få en ny dieselvärmare inkopplad i den nya bilen, runt 20 000:- skulle det gå på!

    Det är riktigt dyrt att sätta in original så bluerides förslag skulle jag kolla på…./Ulrik…

  • sourra

    Medlem
    22 april, 2009 vid 21:07

    Har hittat på skroten för 1800 spänn som jag blev lite sugen på men frågan är hur det hänger ihop med fläktsystemet i övrigt. Krävs parametersättning i fordonsdatorn eller liknande? Eller jobbar bensinvärmaren fristående från resten av fläktsystemet?

  • ulriken

    Medlem
    22 april, 2009 vid 22:06

    Den jobbar helt fristående!

  • sourra

    Medlem
    23 april, 2009 vid 10:49

    Men är det inte uppvärming av kylvattnet eller liknande för att underlätta kallstarter? Eller var i bilen monterar man den?

  • blueride

    Medlem
    23 april, 2009 vid 12:42

    Luftvärmarna jobbar ofta fristående från bilen system, vattenvärmare är ofta integrerade på så sätt att bilen kupefläkt drar i gång när du har fått kylarvattnet värmt i slingan. Denna koppling tilll kupefläkten är mycket enkel och inga konstigheter.

    Värt och tänka på om du skall köpa begagnat är att fler och fler värmare fungerar dock enbart med bilen styrsystem och kan alltså inte användas i fordon som ej haft en likadan värmare monterad redan vid leverans. Kolla oxå funktionen innan du köper eftersom resevdelar till värmare kostar en hel del, ett tidur eller en bränslepump kostar ofta minst ett par tusen och det är ofta knas med dessa.

    Lycka till /marcus

  • sourra

    Medlem
    23 april, 2009 vid 14:07

    Tack för infon, det var det jag var inne på när jag virrade om parametersättning. Det är alltså en luftvärmare du har antar jag då. Det låter onekligen intressant.

  • blueride

    Medlem
    23 april, 2009 vid 14:32

    Hejhej, Webasto Thermotop T BW50 är en vattenvärmare men en modell som fungerar helt oberoede av bilen styrsystem. Kan alltså monteras i alla bilar och flyttas vidare från bil till bil när man byter åk.

    Med luftvärmare kan du bara få varm luft. Med vattenvärmare kan du få både varm motor och om du vill varm luft. När motorn blivit varm, ca 15 minuter när det är kallt, har du en större varmhållande buffert i form av blocket och kylarvattnet vilket är bra när man skall sova i bussen. En luftvärmare måste slå på/av ofta för att hålla jämn värme i bussen. Med vattenvärmaren ställer du bara in värmen på vanligt sätt med reglaget på kupevärmen så justerars värmen på samma sätt som när du kör med bilen.

    Båda sätten funkar ju men har lite olika för och nackdelar.

    /marcus

  • sourra

    Medlem
    23 april, 2009 vid 18:47

    Hur avancerad är installationen på en skala 1-5 där en etta är att byta däck och en femma är att riva ur motor?

    Kopplar man den direkt på kylarslangen på nåt sätt och finns det normalt sett plats för detta paket under huven i en T4?

  • blueride

    Medlem
    24 april, 2009 vid 07:02
    sourra;542404 wrote:
    Hur avancerad är installationen på en skala 1-5 där en etta är att byta däck och en femma är att riva ur motor?

    Kopplar man den direkt på kylarslangen på nåt sätt och finns det normalt sett plats för detta paket under huven i en T4?

    det är nog en etta i svårighetsgrad, visst tar det lite mer tid än att byta däck men svårt är det inte. enkklast är oftast att koppla in sig på slangen till kupevärmen med den specialkoppling som följer med i monteringskittet. /marcus

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Montera parkeringsvärmare i T4

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.