• Murphys Lag

    Publicerad av pelle-surf på 13 maj, 2015 vid 03:06

    Tänkte bara påminna om säkerheten nu när säsongen kommer igång. Dom flesta övar väl säkerhet vid grundkursen men mycket glöms nog bort och allt går ju bra ändå till det inte gör det. Jag tror att det är bra om man försöker förutse vad som kan gå fel och hur man då ska handla för att lösa situationen säkert, att man är förberedd. En viktig sak är att tänka på vad som finns neråt i vind/ i lä vind launch/landning om nått går fel. Tyvärr så går det inte att förutse allt som kan hända men jag tror att det är bra att dela med sig och diskutera tillbud och olyckor för att andra ska kunna undvika samma sak. Själv var jag med om en otrevlig händelse som jag skrev om i en tidigare tråd, vid ett annat tillfälle fick jag ena styrlinan runt halsen efter ett misslyckat hopp med mycket linslack (hann att få bort den innan det blev tryck i kiten).
    Denna killen gör helt rätt som delar med sig av en läskig händelse, han är nog ganska erfaren men ändå går det fel. Så som jag fattar det, så fastnar ena styrlinan i kroken på selen och han får inte loss den, trots att han har dragit QR. Skulle nästan varit värre om det hänt i vattnet och jag är osäker på hur man skulle ha hanterat situationen bäst.
    https://www.youtube.com/watch?v=9ewc5R9MXfk“]https://www.youtube.com/watch?v=9ewc5R9MXfk

    martin svarade 8 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • plattvatten

    Medlem
    13 maj, 2015 vid 07:10

    Intressant att jag inte har hittat en video, där en någon använder kniven i selen för att frigöra sig. Här ett bra exempel, man tror att det kommer att fixa sig, vilket det gjorde, men gift er inte med er utrustning. Han hade tid att tänka, många gånger hinner man inte få upp kniven. Många selar har quick-release, öva öva. Sjukhuset eller 500-2000 spänn utrustning, jag väntar fortfarande på någon skall göra rätt efter 17 år av kiteboarding.

  • pelle-surf

    Medlem
    14 maj, 2015 vid 02:58

    Tänkte oxå på att försöka få loss selen, men det är inte helt lätt i en stressad situation med loopande kite. Att kapa linorna är nog inte heller så lätt och ganska farligt, isf bör man väl skära dem samtidigt annars riskerar man väl att kiten börjar loopa pga det. Kanske skära tre linor så att den flaggar på en, så släpper man den inte med 20 meter linor bland oskyldiga medmänniskor.

  • sailortrash

    Medlem
    14 maj, 2015 vid 07:43

    Tja…det finns alltid en mänsklig faktor. Säkerheten är ju bra nuförtiden annars. Det där var ju annars ett klockrent knivtillfälle eftersom releasen var satt ur spel. Han hade ju allafall gott om plats och relativt bra underlag för att bli släpad…

  • skoldpadda

    Medlem
    15 maj, 2015 vid 08:48

    “Gift er inte med er utrustning” är en bra regel tror jag.
    I dykning är ett problem att folk inte vill dumpa sitt viktbälte (100-300kr) och istället sjunker och drunknar. Där har man en “dumpfond” så man inte förlorar alla dessa pengar vid eventuell dumpning, vet inte om det löste problemet.

    Jag tror att kniv teoretiskt kan vara bra. Men i verkligheten borde den ju bara vara användbar vid långsamma förlopp. Jag tänker t.ex. på när man blir insnodd i linorna och inte kan simma hem. (hände inte det förra året i norge?).

  • pelle-surf

    Medlem
    20 maj, 2015 vid 11:15

    I nöd och lust heter det, men i nöd kan man ju såklart va tvungen att skiljas ifrån utrustningen, risken är ju då att man utsätter andra för fara som riskerar att skadas av en okontrollerad kite med linor vilket man ska ha i tanke, inget självklart tycker jag. Ekonomiska värdet spelar ingen roll i en sådan situation. Att bli insnodd i linorna har hänt http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/jaeren/Ble-fanget-i-kiten-og-drev-utover-3037450.html
    Och pga det så vågade inte jag göra en self resque på djupt vatten, vilket i efterhand var rätt då situationen gick bra med lite dödsångerst och utmattning som följd.

  • martin

    Medlem
    27 maj, 2015 vid 08:16

    I videon kan man ju tycka att medhjälparen är lite passiv, men det är säkert hans fru eller liknande och hon har all rätt att vara rädd för att springa fram och ta tag i kiten när det är ett nödläge. Svårt att ge tydliga instruktioner i ett sådant läge också, men om det hade varit en rutinerad kitesurfare som stog bredvidså hade det knappt blivit en incident ens. Jag tycker dock att han beter sig felaktigt och bara fokuserar på att få loss quick-releasen. Om det inte går, så får man snabbt hitta en annan lösning och i det här fallet hade det gått att antingen neutralisera längden på linorna, eller resa sig och springa ett par steg rakt mot kiten så att den lade sig på rygg. Den kan då rulla iofs, men det hade gett tillräckligt med slack för att kunna dra releasen.

    jag håller med om att det var ädelt av honom att dela med sig av händelsen. De flesta hade nog mörkat det…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.