Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Mycket allvarlig olycka i Getskär!!

  • Mycket allvarlig olycka i Getskär!!

    Publicerad av alohasurfer på 13 september, 2012 vid 17:54

    Idag inträffade en mycket allvarlig olycka i Getskär. Ingen såg exakt vad som hände men det var en nybörjare som stod på land och hade sin kite uppe. Det var en tolva och killen var liten så han måste vart överriggad, det var jag med min. På något sätt måste han tappat kontroll över kiten och blivit kastad, rakt in i berget… När hans kompis kom springande ringde vi ambulans och sprang bort till killen. Han låg blodig i hela ansiktet på klippan och skakade och var inte kontaktbar. Fruktansvärt att se.. När ambulans och helikopter kom, måste tagit 20 minuter, var han helt lila och kunde knappt andas.. Usch, så jävla hemskt för den här stackars killen, och vi vet inte än hur det gick med honom.. Nu får det väl för faan va nog med olyckor i vår sport på ett tag!!! Just nu är jag både chockad och upprörd, så ursäkta språket..

    petting_4 svarade 10 år, 10 månader sedan 73 Medlemmar · 159 Svar
  • 159 Svar
  • larssa

    Medlem
    13 september, 2012 vid 18:12

    Hoppas det inte var för allvarligt och att killen repar sig snart.

  • matoloco

    Medlem
    13 september, 2012 vid 18:24

    Fruktansvärt att höra. Hoppas verkligen att det blir bra för honom i a f.
    Hade han hjälm?

  • petting_4

    Medlem
    13 september, 2012 vid 18:51

    Jävligt bra jobbat Jonas! utan dig o kneepad kanske han hade kolat på stället! man känner sig trygg i det sällskapet!

  • t_h_s

    Medlem
    13 september, 2012 vid 19:01

    Skit. Det låter som det kan vara en riktigt allvarlig olycka. Man blir lite eftertänksam… Hoppas det går så bra det kan!
    Utan att vilja spekulera om just denna olyckan så beskriver det paradoxen att det oftast är nybörjarna som är störst riggade när det brallar i, trots att de har svårast att hantera det, för att de inte har någon mindre kite (ännu).

  • kiters_se

    Medlem
    13 september, 2012 vid 19:05

    Känns inte bra med alla dessa olyckor! Det är för många nu! Vad skall vi göra för att få ner det! Först och främst lider jag med dem som skadas och sedan är det inte bra för sporten.

    Vilka initiativ ska vi ta???

    Peter

  • mericsson

    Medlem
    13 september, 2012 vid 19:10

    Sen är det väl så att fler kitare = fler olyckor helt enkelt…

  • muuu123

    Medlem
    13 september, 2012 vid 19:13

    Oj då, “berget” ligger väl ändå minst 50 meter från gräsplanen och förbi två vägar. Vet ni vem det var eller? Hoppas det ordnar sig.

  • alohasurfer

    Medlem
    13 september, 2012 vid 19:15

    Killen hade inte hjälm…
    Ja, vad ska vi göra?
    Just nu tycker jag bara fruktansvärt synd om killen och hoppas bara han klarar sig utan allvarliga men för livet, men jag har svårt att tänka mig att han kajtar igen..
    Samtidigt kan jag inte låta bli att bli lite arg för att man som nybörjare ger sig på ett sådant spot, med sprängsten där man ska gå i, och bara klippor och hus direkt downwind, bara en smal gräsyta för launch och landning. Det är ju det första man får lära sig på kurserna, att ha väldigt gott om plats på stora ytor och inga hinder downwind! Var rädda om er hörni, och ta inga onödiga risker.

  • doc

    Medlem
    13 september, 2012 vid 19:20

    Fy så hemskt. Låter inte bra alls.
    Hoppas det går vägen.

    Min tanke – när erfaret folk börjar rigga 9 eller mindre ska nybörjare inte kitea alls. Det går för fort när något går fel för att nybörjare ska hinna kompensera.

  • pepa

    Medlem
    13 september, 2012 vid 19:25

    Ja någonting måste vi definitivt göra. Det är ju inte så att vi kan stoppa olyckor från att hända men vi kan försöka göra så mycket som möjligt för att de ska förebyggas. Det första jag tänker på är vid inköp och kurser, att man kan ha mer information om säkerhet där. Vi har under senare tid tex hört om kurser som ges utan att eleven har hjälm, det får mig att fundera om instruktörens övriga säkerhetstänk. Vid inköp bör man kunna trycka upp något slags flygblad kunden får med sig om olika saker att tänka på innan/när man tar upp kajten. Bara ett par spontana saker, finns säkert tusen grejer till man kan göra. Vad säger folket?

    Hoppas killen mår så bra han kan!

  • mokrypes

    Medlem
    13 september, 2012 vid 19:28
    muuu123;698424 wrote:
    Oj då, “berget” ligger väl ändå minst 50 meter från gräsplanen och förbi två vägar. Vet ni vem det var eller? Hoppas det ordnar sig.

    50 m är ju inget när något går snett. Det är ju bl.a. det nybörjare oftast inte förstår. Hoppas han repar sig snabbt.

  • amco

    Medlem
    13 september, 2012 vid 19:33

    Tråkigt…

    Förra veckan , Rågelund, vid 10-14 m/s när jag var överriggad på 9 (ca 100 kg) var det 3 helt nya med 12…

  • surfbasse

    Medlem
    13 september, 2012 vid 19:38

    Dom senaste 2 åren känns det som det har varit väldigt många nybörjare på stränderna som riggar 12 och uppåt i alla vindar för att dom inte har mindre vi med erfarenhet kanske måste reflektera på sånt och lyfta ett varnande finger vissa kanske inte bryr sig men andra kanske tänker en extra gång…

  • filip81

    Medlem
    13 september, 2012 vid 19:41

    Jag såg också nyligen en, vad jag förmodar, nybörjare som riggade 12 när jag sa till honom att jag körde med depowrad 9:a. Det höll på att gå illa för honom. Han flög några meter innan fick ner kiten.
    Det gäller att lyssna på vad andra åkare kör med.

    Getskär är lurigt, grunt längst in med mycket stenar, och som sagt tidigare; liten launchyta.
    Flög killen in i berget bakom husen? Det är en bra bit :-/

  • johanw

    Medlem
    13 september, 2012 vid 19:46

    inget menat mot killen o jag hoppas verkligen de går bra för honom!! låter som en sjukt obehaglig händelse, men de finns inte längre någon respekt för hur fort de går fel och hur mycket kraft där finns i en kite. Vet inte om de är sättet som skolorna lär ut eller om de är tron på att de är 100% depower i en kite bara för att de är en bow kite. som någon skrev ser man allt för mycket 12or ute när de blåser på bra!

    hoppas iaf att killen bli bra!!

Sida 1 av 11

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Mycket allvarlig olycka i Getskär!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.