Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Mycket allvarlig olycka i Getskär!!

  • doc

    Medlem
    23 september, 2012 vid 19:29

    Därför att allt händer extremt mycket fortare med mindre drakar i högre vindstyrkor. Jag har sett en nybörjare dra lite för hårt när han skulle starta, strategiskt placerad ute i vattnet – han loopade draken (9a), lämnade brädan på vattnet, for som en champagnekork 10m upp i luften och slungades på huvet före ner i vattnet i strandkanten. Det som räddade honom var att det bildats en liten djuphåla på 2m strax före strandkanten av vågorna precis där han landade. Två meter längre in eller ut hade det slutat med bruten nacke.

  • skanepaul

    Medlem
    24 september, 2012 vid 11:07

    Hur är det med killen nu förresten??

    Tror inte denna tråd tillför så mycket mer nu va? 🙂

  • rrd_z

    Medlem
    25 september, 2012 vid 07:44
    SkånePaul;699530 wrote:
    Hur är det med killen nu förresten??

    Tror inte denna tråd tillför så mycket mer nu va? 🙂

    hehe , instämmer ! Huvudsaken är att alla vill samma sak mindre skador/olyckor. Men vi har olika sätt att de på saken… (De finns många vettiga inlägg så de kanske får någon att tänka efter , kanske inte riggar alls) om vi får 1-2st som gör de så är de 1-2 st mindre som riskerar att bli skadade.
    Jag tänker efter 1 gång extra när de brallar på , men de kanske är så när man har barn o familj man är inte längre ensam och man har något som faktist (tro de eller ej) viktigare än att kitesurfa ) =)

    Men som du skriver , hur är de med killen de drabbade ? Hoppas han har fått lämna sjukhus och är på bättringsvägen!!

    Aloha over n out

  • above_the_law

    Medlem
    25 september, 2012 vid 10:51
    jaca;698451 wrote:
    Hoppas killen repar sig! Man ser alltför ofta folk som precis har gått kurs pumpa sina 12or som dom köpte i samband med kursen när vi andra kör 8-10or eller mindre! Varför kränger man på en 60-70kg snubbe en 12:a i huvudtaget!? Nybörjare har ofta ingen känsla för hur mycket det blåser. Visst man kan köra från 4-5 m/s men ofta kommer dom ut när det blåser 10 m/s och mer och ska prompt ut. Jag har sagt till flera gånger i dessa situationer. Om dom inte vill lyssna så låter jag dom känna på kraften i launchen utan att släppa upp kiten helt. Dom blir ofta skitskraja och packar ihop. Ni som kör kurser har ett ansvar när ni säljer på folk kajtar i fel storlekar i förhållande till nybörjarens vikt och kunskaper. Jag väger 83kg och kör nästan uteslutande med en 10:a eller mindre! Varför ska då en 60-70kg kille eller tjej köpa en 12:a? Var inte fega att säga till på skarpen när nybörjare och andra också för den delen inte har koll på vad dom gör! Antalet nybörjare dominerar just nu när det körs sjukt många kurser och hur mycket hinner folk egentligen lära sig på två 4-timmarspass? Hör från flera nybörjare som inte ens körde en meter, men blev klara med kursen och köpte utrustning. Är det OK? Inte menat som ett påhopp på befintliga kiteskolor för alla kiteskolor lär väl ut enligt IKO eller KSA, men räcker tiden till för nybörjaren och hinner man ta in all information om säkerhet. Att dra QR reflexmässigt i en krissituation måste nötas in. OK många egna funderingar och inget är menat som något påhopp om någon känner sig träffad…

    Helt klart att ALLA som kör kurser måste ha SÄKERHET som PRIO 1!!! Det är det första man får inpräntat på IKO och målet är ffa att eleven ska kunna fortsätta utvecklas på ett SÄKERT SÄTT, INTE att kunna allt… Hjälm är obligatoriskt så klart!
    MEN, min förklaring till att man ofta kör kurser på stora kiter är enkel:
    En stor kite ger jämnare drag och svänger saktare = bättre att lära sig på, MEN självklart måste man anpassa kiten efter vikt, kunskap och ffa vindförhållandena!
    Jag brukar också rek 9-12 kvm som första kite MEN är också noga med att tala om att det först bara ska vara ute i vindar runt 6-9 m/s o s v. Något som också är viktigt att gå igenom på kursen är hur man håller kiten när man är på land i olika situationer (lågt om väldigt starka vindbyar t ex, ej kl 12) samt hur man gör en “självräddning” om t ex en lina skulle gå sönder där ute eller om de blir totalt överriggade! Detta moment bör dessutom ALLA vi som håller på öva/repetera minst en gång i början av varje säsong (för den som inte kör året om;-)… Lovar att mer än hälften gör något allvarligt fel när de tvingas köra självräddning till havs annars (egen erfarenhet).
    Dessutom måste vi hjälpa varandra mer, samt vara mer bestämda (på trevligt sätt) när vi som varit med ett tag säger till nybörjare som är på väg att göra något galet!

    Rock on, but safe!

    /Nicco

  • acemattias

    Medlem
    25 september, 2012 vid 23:05

    En annan detalj.
    När man nyss har gått kursen och lagt många tusen på en ny fin kite så är nog nästan alla mycket rädda om sin nya dyra kite och tänker efter både en och två gånger innan man dumpar den, då kan det vara för sent.
    En anledning till att nybörjare borde köpa bättre begagnat, eller få idiot garanti från försäljaren.

  • karl-petter

    Medlem
    26 september, 2012 vid 02:49

    Inom sportdykningen finns en så kallad dumpningsfond; som medlem i svenska sportdykarförbundet får du ny utrustning om du måsta dumpa(släppa) din utrustning under ett dyk för att rädda dig. Kanske något att ta efter eller en försäkring som återförsäljarna kan erbjuda?

  • deaz

    Medlem
    26 september, 2012 vid 07:51

    Handlar inte om ämnet men bara för att påvisa hur illa det kan gå om man inte har 100% koll på sina grejor. Speciellt i OFFSHORE vind

    http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/jaeren/Ble-fanget-i-kiten-og-drev-utover-3037450.html

  • alohasurfer

    Medlem
    26 september, 2012 vid 13:32

    Det viktigaste med den här tråden, tycker jag, och vad vi kan lära oss av olyckan, är att vi alla måste ta säkerheten/riskerna i vår sport på större allvar och dessutom bry oss mer om varandra genom att gå fram och snacka, kolla läget och våga säga ifrån.
    Lika viktigt är att man som nybörjare INTE ger sig ut i vilka vindar som helst även om man har en liten kite, och man ger sig INTE ut på vilka spot som helst! Man ska ha jäkligt stora ytor och långt downwind utan farliga hinder så man hinner reagera och rycka säkerhetssystemet innan man kastas in i något, även om man blir kastad och släpad en bit först.
    Självklart måste även skolorna/kursansvariga ta ett mycket större ansvar när de lär ut och inte släppa ut folk på vattnet innan de har rejäl kitekontroll.

  • gadget

    Medlem
    27 september, 2012 vid 07:09
    deaz;699757 wrote:
    Handlar inte om ämnet men bara för att påvisa hur illa det kan gå om man inte har 100% koll på sina grejor. Speciellt i OFFSHORE vind

    http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/jaeren/Ble-fanget-i-kiten-og-drev-utover-3037450.html

    Vet alla om att det sitter en kniv i selen!?
    Iallafall gör det det på mystics!

  • mokrypes

    Medlem
    27 september, 2012 vid 07:21

    ION har också kniv i selen.

  • superextrem

    Medlem
    27 september, 2012 vid 07:32

    Otäckt tyst om hur killen mår, hoppas innerligt att han e på bättringsvägen.
    /X

  • t_h_s

    Medlem
    27 september, 2012 vid 08:02
    mokrypes;699846 wrote:
    ION har också kniv i selen.

    Det gjorde det inte på min som jag köpte förra året. och det var ändå dyraste modellen. Däremot fanns facket som den ska sitta i så det går väl att beställa. Jag fick ta kniven från min gamla Mystic.

  • alohasurfer

    Medlem
    27 september, 2012 vid 08:49

    Ja jag önskar också verkligen få höra något om hur han mår, det är 2 veckor sedan idag! Har kollat nyheter varje dag, googlat på det osv men inget.. Vet inte vilket sjukhus han till slut hamnade på heller.

  • ag

    Medlem
    27 september, 2012 vid 11:10
    -Emil-;698543 wrote:
    Är bekant med en som känner killen, han ligger i respirator…

    Inget nytt om hur det gått för killen?

  • rickard_nr1

    Medlem
    27 september, 2012 vid 11:19

    Senaste jag hörde va densamma han hade blivit nersövd men reagerade positivt på medicin va väl med nästan veckor sen

Sida 9 av 11

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Mycket allvarlig olycka i Getskär!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.