Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing N00b behöver tips

  • simoneburgess

    Medlem
    16 mars, 2007 vid 14:57

    TheVoid. Vet inte om det här är på riktigt eller inte, men…

    Kitesurfing är en av de farligaste sporter som finns. Det har t.ex. högre olycckstatistik än sky-diving, på Alla Kategorier (små skador, benbrott, Dödsfall…). Och det är inte bara du som råkar illa ut om något händer. Om dina linor spända med en dragkraft motsvarande 100 kg:s tyngdkraft, som är 25 m långa och ganska tunna, skär någon annan eller till och med bara någon annan persons kites linor, kommer det bli Problem!

    Folk förösker inte vara taskiga mot dig. Det är helt ärliga tips om vad som gör det Roligare och Säkrare för alla, inom en, tyvärr, ganska farlig sport.

  • skotten

    Medlem
    16 mars, 2007 vid 15:49

    @Martin 370520 wrote:

    Det är fler som inte fattar vad du menar. Styra upp och ner? Du styr kiten med styrlinorna och skotar/depowrar med mittenlinorna. De två mittenlinorna har ju inget med styrning att göra. En tvålinorskite med en fast centerloop för hängselen känns och beter sig styrningsmässigt precis likadant som en fyralinors. Kiten i inlägget lär vara seg i styrningen, men det är ju å andra sidan även 4-linorsdrakar från den tiden.

    Are you serious????

    ok, next time I use SARCASM… I promise to put it in red or type => SARCASM

  • bohm

    Medlem
    16 mars, 2007 vid 18:09

    @SimonEBurgess 370524 wrote:

    TheVoid. Vet inte om det här är på riktigt eller inte, men…

    Kitesurfing är en av de farligaste sporter som finns. Det har t.ex. högre olycckstatistik än sky-diving, på Alla Kategorier (små skador, benbrott, Dödsfall…). Och det är inte bara du som råkar illa ut om något händer. Om dina linor spända med en dragkraft motsvarande 100 kg:s tyngdkraft, som är 25 m långa och ganska tunna, skär någon annan eller till och med bara någon annan persons kites linor, kommer det bli Problem!

    Folk förösker inte vara taskiga mot dig. Det är helt ärliga tips om vad som gör det Roligare och Säkrare för alla, inom en, tyvärr, ganska farlig sport.

    En källangivelse på den informationen, tack…. Jag har svårt att tänka mig att det stämmer. Jag tror att tex det är fler skador på den närbesläktade sporten wakeboard. Och för att inte tala om fotboll eller innebandy…

  • simoneburgess

    Medlem
    16 mars, 2007 vid 21:00

    Ska vara helt ärlig med dig: Har hört det från någon. Smack

    Min instruktör sade det till mig på min kitekurs. Kanske inte är sant, kanske är det. Poängen är dock densamma. Värt att ta det försiktigt. Har själv varit med om värre incidenter, och farligare situatinoer, när jag kiteat (per tid jag utövat) än vad jag har med wake. Dock är jag väl inte någon mästare på någon av dem.

  • eklov

    Medlem
    16 mars, 2007 vid 23:03

    @bohm 370567 wrote:

    En källangivelse på den informationen, tack….

    internet… (räcker det?)

  • yfo

    Medlem
    17 mars, 2007 vid 07:12

    @Eklov 370624 wrote:

    internet… (räcker det?)

    Faktiskt inte :]

  • pepa

    Medlem
    18 mars, 2007 vid 10:55

    Fått mycket fler skador i fotbollen.

  • pjoter

    Medlem
    18 mars, 2007 vid 11:19

    fotboll är fan livsfarligt. sen är det förbannat tråkigt också.

    tvålinorskillen, gör som folk sagt innan. testa i svag vind och lär dig tekniken. Det kommer säkert gå skitbra. Håll rejält avstånd till allt downwind (händer nåt och du har lite otur släpas du lätt några hundra meter), ha med dig nån som kan hjälpa dig och släng på dig en kruka på huvet.

    Skulle något hända så dra safetyn direkt, många slår sig för att dom tvekar på detta.

    bli duktig på att hantera kiten innan du åker i närheten av folk/djur och lär dig väjningsregler mm innan du börjar köra med andra.

  • gammelsurfen_

    Medlem
    18 mars, 2007 vid 12:54
    thevoid;370142 wrote:
    Men jag har ingen säsong att tänka på kan ju inte ens åka 😛
    Jag gör endå så mkt dumma saker att detta framstår som smart, har aldrig tagit en enda kurs i hela mitt liv och de har gått bra hittils 🙂

    Det blir väll en säsong om du har tänkt dig att börja köra?

  • eylon

    Medlem
    19 mars, 2007 vid 11:28

    Kan inte tänka mig att det är så avancerat att konvertera den till 4linors kite. Jag hade en 2 linors som var konverterad till 4, funka perfekt! 🙂

  • thevoid

    Medlem
    19 mars, 2007 vid 13:29
    Eylon;371029 wrote:
    Kan inte tänka mig att det är så avancerat att konvertera den till 4linors kite. Jag hade en 2 linors som var konverterad till 4, funka perfekt! 🙂

    Hur gör man då isf ?

  • psychonauten

    Medlem
    19 mars, 2007 vid 13:33

    När du nu har köpt en tvålinors, var försiktig till 1000!!

  • kasimir

    Medlem
    19 mars, 2007 vid 17:32

    @psychonauten 371060 wrote:

    När du nu har köpt en tvålinors, var försiktig till 1000!!

    @psychonauten 370793 wrote:

    Jag är n00b ju! har ju bara kört i 10månader, har vattenskräck hajnojja dåligt balanssinne och ångest inför stora vågor.

    Vad vet du om det har du kört tvålinors nån gång?

  • yfo

    Medlem
    20 mars, 2007 vid 13:19

    borde inte detta ligga under “kitesurfing 4 dummies”?

  • psychonauten

    Medlem
    20 mars, 2007 vid 13:34

    @kasimir 371102 wrote:

    Vad vet du om det har du kört tvålinors nån gång?

    Nej, men jag har varit med en kompis i vattnet som skulle köra med en för ett antal år sen. Det gick åt skogen. Eller snarare rakt in i vassen.
    Ledsen om du missade ironin inlägget om hajjnojja Kasimutter 🙂

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing N00b behöver tips

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.