Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Någon 90kg som kör 66-68l vågis?

  • Någon 90kg som kör 66-68l vågis?

    Publicerad av nikke på 6 oktober, 2009 vid 18:57

    Är bara lite nyfiken! Någon som väger kring 90 kg och kör vågis kring 66 – 68 l som täcker 3.0 – 5.0 ungefär. Hur många surfdagar har ni i sverige ungefär? Jag vet att det måste tokblåsa men efter vindstyrkan i förrgår så hade man lätt planat!

    ben-game svarade 14 år, 6 månader sedan 14 Medlemmar · 28 Svar
  • 28 Svar
  • teamrider

    Medlem
    6 oktober, 2009 vid 20:06

    Har kört 72 liters ett par år men måste säga att med en kroppsvikt på runt 90 kg så har man större glädje av en bräda på runt 78-80 liter, dessa planar upp tidigare och håller planingen längre i vindhålen än de med mindre volym. Satsa på en större är mitt råd.

  • ola-h

    Medlem
    6 oktober, 2009 vid 20:18

    Jag kommer antagligen aldrig matcha kravet i rubriken mer än till hälften (dvs jag kör 66 liter men lär knappast komma upp i 90 kilo). Men bland “mina tyngre informanter” är det extremt få som kör brädor ned mot 70 liter för vågsegling/freeride. Vi snackade faktiskt om det i söndags när vi stod och vilade mellan några 25m/s-byar: inte en i så mycket vind är det bra med för lite volym. Bättre i så fall att sikta på en “lagom stor” bräda men med riktigt mjuk och kontrollerad gång. Min Quad 66:a gick bra i söndags, men på slutet när det blev helt mentalt med vind så tog jag min twin som egentlligen är aningens större. Men eftersom twinen också går rätt mycket mjukare blev det i alla fall avsevärt enklare att segla.

  • nikke

    Medlem
    6 oktober, 2009 vid 20:27
    Teamrider;581681 wrote:
    Har kört 72 liters ett par år men måste säga att med en kroppsvikt på runt 90 kg så har man större glädje av en bräda på runt 78-80 liter, dessa planar upp tidigare och håller planingen längre i vindhålen än de med mindre volym. Satsa på en större är mitt råd.

    Jag har nyss köpt en 86litare men klart man blir lite köpsugen när det blåser apa men plånboken skriker såklart NEJ!!!! 🙂 Men var lite nyfiken på hurmånga dagar man skulle få på en säsong!

  • nikke

    Medlem
    6 oktober, 2009 vid 20:33
    Ola H.;581688 wrote:
    Jag kommer antagligen aldrig matcha kravet i rubriken mer än till hälften (dvs jag kör 66 liter men lär knappast komma upp i 90 kilo). Men bland “mina tyngre informanter” är det extremt få som kör brädor ned mot 70 liter för vågsegling/freeride. Vi snackade faktiskt om det i söndags när vi stod och vilade mellan några 25m/s-byar: inte en i så mycket vind är det bra med för lite volym. Bättre i så fall att sikta på en “lagom stor” bräda men med riktigt mjuk och kontrollerad gång. Min Quad 66:a gick bra i söndags, men på slutet när det blev helt mentalt med vind så tog jag min twin som egentlligen är aningens större. Men eftersom twinen också går rätt mycket mjukare blev det i alla fall avsevärt enklare att segla.

    Ahaa, gäller att pricka volymen fint där då med andra ord. Lite lurigt ändå att pricka segelstorlekarna till brädan om man vill ha ett riktisgt stormset för vågsegling. Men du har såklart rätt i att man ska försöka ta någon liter mer i volym och se till att brädan har en lugn och kontrollerad gång. Men intressant, skulle vara riktigt gött att ha riktigt små prylar! 🙂

  • doc

    Medlem
    6 oktober, 2009 vid 20:37

    Hmm. Jo, som vi snackade om i söndags…
    Det är lite vanskligt att prata bara volym i dessa sammanhang. Det är ju en kombination av shape, volym, bredd och fenbestyckning som avgör hur brädan beter sig.
    Jag har en 77-liters bräda (som kanske är närmare 80) som minsta bräda till mina 82kg. Den hanterade Åsa i söndags mycket bättre än jag gjorde om vi säger så.
    Jag har beställt den specifikt för att hantera svenska byiga hårdvindsförhållanden. Tidigare körde jag en Acid 73 som är fantastisk på många sätt men vars tunna akter gjorde det lite jobbigt eftersom jag sjönk till knäna ibland när vinden punkade ur. Nu har jag en lika bred (55,5) bräda med pintail, twin (som är perfekt i hård vind) men mycket mer volym bakom mastfoten. Överriggad 3.7 är inget problem.
    Tidigare har jag funderat på en 65-litare för sådana här dagar, men jag tror snarare att jag vill ha en 3.3a och samma bräda, alternativt en 75-litare med riktigt mycket rocker för nuke-dagar eftersom 77an är onödigt snabb. Då kan man plocka fram den i riktigt mycket vind och/eller riktigt stora vågor…

  • nikke

    Medlem
    6 oktober, 2009 vid 21:56
    Doc;581705 wrote:
    Hmm. Jo, som vi snackade om i söndags…
    Det är lite vanskligt att prata bara volym i dessa sammanhang. Det är ju en kombination av shape, volym, bredd och fenbestyckning som avgör hur brädan beter sig.
    Jag har en 77-liters bräda (som kanske är närmare 80) som minsta bräda till mina 82kg. Den hanterade Åsa i söndags mycket bättre än jag gjorde om vi säger så.
    Jag har beställt den specifikt för att hantera svenska byiga hårdvindsförhållanden. Tidigare körde jag en Acid 73 som är fantastisk på många sätt men vars tunna akter gjorde det lite jobbigt eftersom jag sjönk till knäna ibland när vinden punkade ur. Nu har jag en lika bred (55,5) bräda med pintail, twin (som är perfekt i hård vind) men mycket mer volym bakom mastfoten. Överriggad 3.7 är inget problem.
    Tidigare har jag funderat på en 65-litare för sådana här dagar, men jag tror snarare att jag vill ha en 3.3a och samma bräda, alternativt en 75-litare med riktigt mycket rocker för nuke-dagar eftersom 77an är onödigt snabb. Då kan man plocka fram den i riktigt mycket vind och/eller riktigt stora vågor…

    Ni som vet, vad tror ni skulle passa mig då om man tänker en riktig hårdvindvågis?

  • dannew

    Medlem
    7 oktober, 2009 vid 05:02

    Tjenare!

    Jag kan nog hålla med föregående om att volym är rätt bra så länge brädan är lugn, tom bredd kan funka. En bräda jag börjat testa som överraskat hittills är Exocets U-surf. Tusan vet vad de gjort med den brädan men den liknar inget jag kört tidigare. Den är på 84 liter och 60!! cm bred. Jag väger 77-78 och var ute med den när det blåste överriggad 4.0 i Apelviken med drygt 2 m vågor. Var rädd för att jag skulle studsa bort (brukar kännas så med FSW) men den funkade fint.

    Jag tror en t ex 76 liters U-surf hade varit bra som hårdvindsbräda för dig. Det blir – 14 kg om man jämför din vikt & brädans volym. Med tanke på hur lugnt U-surf ligger i vattnet (trots livlig i vågorna) så borde det räcka för dig.

    Vi var i Danmark i helgen och körde/försökte köra. Det var sideoff i Hanstholm vilket gjorde att det var lite (nästan ingen) vind längst in och 3.5-3.7 en bit ut från stranden, då är det skönt att ha lite volym under fötterna, speciellt som vågorna som rullande in var rätt tunga. Med volym och bredd tar man sig lättare ut i bryten. Kompisen körde tom en 125 liters longboard (Kona 9.5″, 3 m)i Hanstholm och gillade det! Blev väldigt bekvämt att ta sig ut och den funkade även i vågorna, dock ganska annorlunda ridning mot kort bräda. Vi filmade faktiskt det hela så det kommer väl med i Konfentävlingen så småningom. Tänkte testa 9.5″an i Apelviken ikväll igen.

  • frippe75

    Medlem
    7 oktober, 2009 vid 05:07
    NIKKE;581732 wrote:
    Ni som vet, vad tror ni skulle passa mig då om man tänker en riktig hårdvindvågis?

    Mitt förslag är att du gör som mig. Väger 81kg och jag köpte en beggad 68liters RRD wavecult ifrån 06 för 2700 med stroppar och två fenor. en 19.5 och en 21:a. Då spelar det inte någon roll om man seglar på dom 2 gånger per år. Då är det dyrare att åka stockholm-varberg och stå på stranden med uttagen semester…

    OCH… satsa på en vågis runt 76-78 liter där du lägger krutet (pengar och engagemang).
    Det blir nog bra många fler dagar pluss att det blir en bra “resbräda”….

    Min wavecult 68l var rätt lätt seglad misstänker jag för att vara en 68:a. 52 i bredd.

    mina 2

  • surfslusken

    Medlem
    7 oktober, 2009 vid 05:36
    frippe75;581751 wrote:
    Mitt förslag är att du gör som mig. Väger 81kg..

    Haaa…Frippe 81 kg??! Losat 9-10 pannor sen förr helgen??? Mitt förslag till dej e att du skiver en bok om din bantningsmetod o du kommer bli ännu rikare.

  • marty

    Medlem
    7 oktober, 2009 vid 06:33

    Hallå Nikke.

    Jag hänger på lite här då jag tillhör den övre skalan 90kg ( 98 ). Jag kör en gammal RRD 55 ( 01 / 02 ? ) som jag tror är på runt 80 liter (rätta mig om jag har fel ). Fråga är hur mycket bättre en 80 litare runt 06 är i jämförelse. Eller skall jag helt enkelt satsa på en lite större vågis runt 90 liter istället ? Alternativt svälta mig hela hösten och plana med 5,8 i 8m/s…

    Mvh Martin

  • tiki

    Medlem
    7 oktober, 2009 vid 17:03

    En 80-litare blir utmärkt Nikke om du ska köra i hårdvind med 90 pannor. Ny Pure Acid 80 -06 på Onwater för 7000 kr? Fast fundera inte över det utan kör nu istället, du har ju en jättefin 86-litare som täcker de allra allra mesta dagarna med +10m/s!

  • m3lk3r

    Medlem
    7 oktober, 2009 vid 18:00

    Jag testade en ca 65 litare för någon timma sen, lånade den av skolan.
    Det var första gången jag testade något under 87 liter, trodde att det skulle gå åt helvete och det gjorde också men stundtals gick det riktigt bra. Jag kände dock ingen större skillnad på den och min 87 litare men å andra sidan är jag ju nybörjare..

    Får lägga till att jag bara väger ca 57 kg 🙁

  • nikke

    Medlem
    7 oktober, 2009 vid 21:40
    frippe75;581751 wrote:
    Mitt förslag är att du gör som mig. Väger 81kg och jag köpte en beggad 68liters RRD wavecult ifrån 06 för 2700 med stroppar och två fenor. en 19.5 och en 21:a. Då spelar det inte någon roll om man seglar på dom 2 gånger per år. Då är det dyrare att åka stockholm-varberg och stå på stranden med uttagen semester…

    OCH… satsa på en vågis runt 76-78 liter där du lägger krutet (pengar och engagemang).
    Det blir nog bra många fler dagar pluss att det blir en bra “resbräda”….

    Min wavecult 68l var rätt lätt seglad misstänker jag för att vara en 68:a. 52 i bredd.

    mina 2

    Man kanske skulle spana efter en 76 – 80litar när det blir läge, dock inte nu. Och så blir det nya master och segel också till en 80litare. Jaja, vem vet!!! 🙂

  • nikke

    Medlem
    7 oktober, 2009 vid 21:47
    Tiki;581918 wrote:
    En 80-litare blir utmärkt Nikke om du ska köra i hårdvind med 90 pannor. Ny Pure Acid 80 -06 på Onwater för 7000 kr? Fast fundera inte över det utan kör nu istället, du har ju en jättefin 86-litare som täcker de allra allra mesta dagarna med +10m/s!

    Hehe, kode 86 är fin värre den men jobbigt när det blåser apa och t o m den är förliten. Då kommer köpbegäret in. Men ska andas lugnt och förtränga alla tankar på en 80litare och 3.3 – 3.7…hehe.

    Jag kör järnet härnere, surfar för dig också! 🙂

  • lukasw

    Medlem
    8 oktober, 2009 vid 09:05

    Jag väger lite mer ca: 116kg kör en jp super cross på 115 liter med 5,8 search, och när det blåser riktigt bra då kör en fanatic freewave på 95 liter med combat 5,0, men då måste blåsa mellan 18 o uppåt. Fuck hoppas att jag klarar att gå ner till mellan 82-90kr till nästa sommar

    Lukas

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Någon 90kg som kör 66-68l vågis?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.