Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Någon som har någon av dessa gluggar för canon??

  • Någon som har någon av dessa gluggar för canon??

    Publicerad av Knatte på 31 mars, 2008 vid 17:01

    – Canon EF 28-135/3,5-5,6 IS USM

    – Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di till Canon AF

    Tänkte bara höra av era erfarenheter i så fall och vilket som är bäst om man vill byta upp sin normalzoom från 28-105 F3.4-4.5 USM, till något roligare.
    Tamronen har ju fått grymt bra kritik i tester (prisvärd och bra optiskt)
    Men Canon har ju mer zoomomfång plus bildstabilisering, som uppväger den lite skrala ljusstyrkan.
    Så mata på med åsikter om dessa objektiv 🙂

    nlc svarade 16 år sedan 6 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • spray

    Medlem
    31 mars, 2008 vid 20:24

    Jag har en polare som kör med canon 28-135 och tycker det är ett av hans bästa objektiv, han är otroligt nöjd med det!
    Kolla fotosidan.se:s recensionssidor!

  • Knatte

    Gäst
    1 april, 2008 vid 04:49

    @Spray 455392 wrote:

    Jag har en polare som kör med canon 28-135 och tycker det är ett av hans bästa objektiv, han är otroligt nöjd med det!
    Kolla fotosidan.se:s recensionssidor!

    Redan kollat där. Alltid första steget i en inköpsrunda:smile: Men lite olika svar där, så jag tänkte höra med er här:tongue:

  • ola_p

    Medlem
    1 april, 2008 vid 06:53

    Skall du fota actionbilder så är ju tamron gluggen att föredra. Vill du ha möjlighet till kort skärpedjup för exepelvis lite porträtt så är ju 2.8 rätt mycket bättre.

    Behöver du 135 mm så är canon gluggen bäst.

    Jag hade satsat på den skarpaste av dem. Om inte bokehn är mycket stökigare än det andra alternativet.

  • schonki

    Medlem
    1 april, 2008 vid 07:37

    Jag har en Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di till Canon AF. Är otroligt nöjd med den. Sen att den inte räcker till i bränvidd för surf är ju givet, men som normalzoom kommer du inte hitta ett bättre objektiv i den prisklassen:)

  • Knatte

    Gäst
    1 april, 2008 vid 15:55

    @schonki 455459 wrote:

    Jag har en Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di till Canon AF. Är otroligt nöjd med den. Sen att den inte räcker till i bränvidd för surf är ju givet, men som normalzoom kommer du inte hitta ett bättre objektiv i den prisklassen:)

    Nä det skall inte vara till surf, utan ett bra normalzoom med lite bättre ljusstyrka/skärpa än mitt nuvarande 28-105 F3.4-4.5 USM. Men det känns som 28-75 mm är så kort zoomomfång och 28-135 mm känns ju bättre ur den synvinkeln 😉
    Och det känns ju som IS uppväger lite av nackdelen med den sämre ljusstyrkan på 28-135 mm gluggen..
    Rådvill med andra ord:crazy:

  • sourra

    Medlem
    1 april, 2008 vid 20:33

    Jag har Tamrongluggen. Ska se om jag inte kan hitta lite exempelbilder åt dig (har det mesta på en back up-disk eftersom det är omblåsning på G).

  • sourra

    Medlem
    1 april, 2008 vid 20:49

    Nu så – kolla på http://www.jah.se/images/tamron.zip
    Det är lite olika brännvidd och nedbländning samt med/utan blixt.

  • spray

    Medlem
    1 april, 2008 vid 21:39

    Knatte gå för 2.8, jag tror inte du kommer ångra dig. Behöver du brännvidd får du helt enkelt komplettera med telezom senare. Eller hur?

  • Knatte

    Gäst
    2 april, 2008 vid 04:51

    @Spray 455642 wrote:

    Knatte gå för 2.8, jag tror inte du kommer ångra dig. Behöver du brännvidd får du helt enkelt komplettera med telezom senare. Eller hur?

    Har redan en grym telezoom (70-200 F4 L) men tycker fortfarande att 28-75 känns för kort. Men det kanske är priset man får betala för att köra f2.8..:wink:

  • Knatte

    Gäst
    2 april, 2008 vid 04:54

    @sourra 455631 wrote:

    Nu så – kolla på http://www.jah.se/images/tamron.zip
    Det är lite olika brännvidd och nedbländning samt med/utan blixt.

    Nice bilders 🙂 Nu svängde mitt sinne över mot Tamronet igen…. Hur känns autofokusen/motorn att använda. Vissa har ju haft synpunkter på högljudd motor och att autofokusen har probs i mörker:smirk:

  • casper

    Medlem
    2 april, 2008 vid 13:16

    Skulle ta den här http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Tamron-17-50mm-f-2.8-XR-Di-II-Lens-Review.aspx

    Ligger just utanför top 3 på hans normalzoom lista.
    http://www.the-digital-picture.com/Canon-Lenses/Canon-General-Purpose-Lens.aspx

    Jag har Canon’s motsvarighet och den är grym.

  • Knatte

    Gäst
    2 april, 2008 vid 13:54

    @casper 455733 wrote:

    Skulle ta den här http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Tamron-17-50mm-f-2.8-XR-Di-II-Lens-Review.aspx

    Ligger just utanför top 3 på hans normalzoom lista.
    http://www.the-digital-picture.com/Canon-Lenses/Canon-General-Purpose-Lens.aspx

    Jag har Canon’s motsvarighet och den är grym.

    Sitter redan på en Tokina AT-X 12-24/4 som jag är supernöjd med och då funkar inte 17-50 mm spannet så bra.. Men tackar för tipset:smile:

  • Knatte

    Gäst
    2 april, 2008 vid 17:27

    Nu är beslutsvåndan över :blush: Jag har slagit till på ett Tamron 28-75 objektiv idag:cool2:

  • nlc

    Medlem
    11 april, 2008 vid 15:16

    @Knatte 455800 wrote:

    Nu är beslutsvåndan över :blush: Jag har slagit till på ett Tamron 28-75 objektiv idag:cool2:

    Har du fått hem det än och hunnit testa den tillräckligt för ett utlåtande om AF:ns ljudvolym och träffsäkerhet i mörker?

  • Knatte

    Gäst
    11 april, 2008 vid 16:14

    @NLC 457781 wrote:

    Har du fått hem det än och hunnit testa den tillräckligt för ett utlåtande om AF:ns ljudvolym och träffsäkerhet i mörker?

    Jo, jag har testat denna en hel del :cool2: Den låter helt klart en del, men det värsta är nog autofokusens träffsäkerhet i dåligt ljus:blush:
    Den är klart sämre en alla Canon gluggar som jag äger och har använt..
    Den har klara problem att hitta rätt om det är lite mörkt/motljus eller andra svårigheter. Så alla rykten talade sanning:wink:

    Men jag genomförde köpet trots att jag hade viss ångertid via Payson, då det är coolt med F2.8 i ljusstyrka. Optiskt verkar objektivet fungera bra, det är mest osäker autofokus som stör. Men jag behåller nog min vanliga Canon 28-105 F3.5-4.5 USM som objektiv för fester och andra knepiga ljussituationer..

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Någon som har någon av dessa gluggar för canon??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.