Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Någon som har resplaner i vinter?

  • Någon som har resplaner i vinter?

    Publicerad av sundheden på 2 januari, 2018 vid 13:15

    Tänkte kolla vart ni tänkte resa i vinter för att få lite värme, vindsurfing och eventuellt sällskap.

    Jag kommer att resa själv men har inte bestämt mig ännu vart jag ska ta mig men det handlar om 1-2 veckor och jag siktar på någon gång mellan andra halvan av februari och till slutet av mars.

    Möjliga resmål är Bonaire, Aruba, Boracay (Filippinerna), Teneriffa, Cap Verde…. fler förslag mottages gärna.
    Att resa till Hawaii känns lite väl lång restid med tanke på avståndet och bara 2 veckors semester.

    / Stefan

    sundheden svarade 6 år sedan 10 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • challgren

    Medlem
    2 januari, 2018 vid 22:13

    Teneriffa om du vill göra det enkelt för dig men kanske inte så vindsäkert. Har du med vågsurfbräda får du nästintill 100% utdelning.

    Kap Verde (Sal) tror jag har något bättre statistik i mars än Teneriffa men kräver bil med 4wd för att ta sig till spotsen och det kan bli dyrt om man inte delar med någon/några. Samma sak här som med Teneriffa. Har du med vågsurfbräda får du 100% utdelning.

    Maui vet jag några som åkt två veckor till men det är ju som sagt lite långt…men ett drömresemål för många.

    Sydafrika/Kapstaden är ett alternativ om du åker i februari. Bra statistik och billigt! Jag åkte dit själv på en 16-dagarsresa och hade det sjukt bra!

  • mexi_

    Medlem
    3 januari, 2018 vid 08:15

    Jag har varit i sydafrika/kapstaden några gånger, dock inte så sent utan i november-jan.
    Grymt ställe och prisvärt. Har hyrt utrustning som gått att ta med i bilen.
    Finns många fina ställen runt om och om du vill ha plattvatten finns några sjöar, kan rekommendera Zandvlei, som dock är liten men inte så mycket folk..
    Blåser galet och jag har mest kört 4.0-4.7 / 85l.

    Tar en stund att resa dit, men eftersom det inte är någon tidsskillnad så spelar det inte så stor roll.
    Bil är ett måste.

  • sundheden

    Medlem
    3 januari, 2018 vid 08:18

    @challgren
    Tack för svaret!
    Sydafrika vore intressant men har fått för mig att det är en avancerad vågspot vilket jag absolut inte klarar av. Jag skulle bli en snabblunch för hajarna efter jag lekt tvättmaskin i vågorna.

    Jag känner en som ska till Bonaire i början av februari, Armel, minns inte vad du heter här på forumet. Men just i början är det omöjligt för mig att komma loss.

    Jag hade fått för mig att Kap Cerde (Sal) annars var bra mitt på Santa Maria beachen?

  • sundheden

    Medlem
    3 januari, 2018 vid 08:20

    @mexi_
    Tack för svaret.
    Då var min uppfattning om Sydafrika som enbart en avancerad vågspot fel.

  • mexi_

    Medlem
    3 januari, 2018 vid 08:34

    @mexi_
    Tack för svaret.
    Då var min uppfattning om Sydafrika som enbart en avancerad vågspot fel.

    Finns både grymma feta vågspot och lite mer nybörjarvänliga.
    Jag körde mest plattvatten, men var uppe vid sunset, blouberg och big bay och körde lite vågor.
    Har inte sett en enda haj förutom när vi dök i hajbur…:)

    Whitsands har jag inte kört, men ser sjukt fint ut när vinden ligger rätt.
    Finns ju naturreservatet uppe i langebaan, där har jag inte varit men ska vara fint för plattvatten.

    Hyrde på http://cabrinha.co.za/rentals/, men såg att de jackat upp priserna rätt rejält sen jag var där sist.

    Svara på: Någon som har resplaner i vinter?

  • mick

    Medlem
    3 januari, 2018 vid 19:06

    Bonaire, Lac Bay är magiskt bra. Var där 2 veckor i månadsskiftet feb-mars förra året. Seglade 13 av 13 dagar. Hade med 110+140+7.7+9.0 slalomgrejer. Gratis frakt med KLM. Detta är dock inget kul ställe om man reser ensam, snarare familj/grupp-resmål. Helt perfekt för nybörjare, slalom- och freestyle-freaks. Det finns vågor ute vid revet men jag har inte koll på om det är bra. Inte direkt billigt om man vill bo vid stranden.

  • sundheden

    Medlem
    4 januari, 2018 vid 08:47

    Bonaire, Lac Bay är magiskt bra. Var där 2 veckor i månadsskiftet feb-mars förra året. Seglade 13 av 13 dagar. Hade med 110+140+7.7+9.0 slalomgrejer. Gratis frakt med KLM. Detta är dock inget kul ställe om man reser ensam, snarare familj/grupp-resmål. Helt perfekt för nybörjare, slalom- och freestyle-freaks. Det finns vågor ute vid revet men jag har inte koll på om det är bra. Inte direkt billigt om man vill bo vid stranden.

    Blir sjukt sugen på Bonaire ändå, jag är väldigt social av mig så jag blir nog polare med locals.
    Jag har aldrig rest med egna grejer men det blir såklart billigare än att hyra men lite mer omständigt i och med man behöver nånstans att förvara dom + rigga om själv och på sand, om man inte låter typ Jibe City förvara dom om de erbjuder sån service…
    Jag har ju en 114 Futura, freerace segel 8.6, 7.5 och 6.5 så skulle va ett bra paket.
    Hur gjorde du med förvaring?
    Jag funderar på att bo i stan och hyra bil för att mig till runt och till beachen. Kostar €27 per dag.

  • mick

    Medlem
    4 januari, 2018 vid 09:05

    Ja, om man hänger på udden/vändplanen där localsen hänger så lär det inte bli något problem med det sociala. 🙂 Eller om du hänger på Jibe, där finns gott om pratsugna typer 😉

    Vi bodde på Sorobon, lyckades pruta till mig ett hus nere vid stranden så jag hade grejerna riggade bakom huset.

    Om du inte bor på Sorobon så måste du i princip ha bil, det är en bra bit till civilisationen från Lac. Men kolla in de nybyggda lägenheterna på Sorobon, man får 40% introduktionsrabatt nu.

    Jag rekommenderar dock bil oavsett, det finns fler sköna spots på ön som jag hade testat om jag inte var där med familjen.

  • kele

    Medlem
    4 januari, 2018 vid 11:38

    Bonaire är kanon. På motsatt sida Jibe City kan man ta sig ut till vågor. Blev rekommenderad att inte köra första gången ensam utan locals pga nåt rev. Testade dock aldrig. Om det inte blåser på Lac Bay så passa på att snorkla. Finns flera fantastiska ställen, och som sagt, bil är ett måste.

    Kele

  • svensson61

    Medlem
    5 januari, 2018 vid 10:59

    Åker själv till Bonaire i början av Mars för 2 veckor. Tar med egna Freestyle grejor. Jag kommer bo i stan och hyr pickup. Inte så billigt men det är det värt. Blir 3:e resan till Bonaire.

  • cosmosurfer

    Medlem
    5 januari, 2018 vid 16:42

    Gäller att hålla lite koll på myggorna på Bonair. Många turister får Denguefeber. Vissa tips o rekommendationer finns på nätet.

  • sundheden

    Medlem
    8 januari, 2018 vid 08:36

    Åker själv till Bonaire i början av Mars för 2 veckor. Tar med egna Freestyle grejor. Jag kommer bo i stan och hyr pickup. Inte så billigt men det är det värt. Blir 3:e resan till Bonaire.

    Intressant… Jag har inte bokat ännu men är bra sugen. Hör av mig om jag sticker dit.

    Gäller att hålla lite koll på myggorna på Bonair. Många turister får Denguefeber. Vissa tips o rekommendationer finns på nätet.

    Bra tips, myggor älskar mitt blod av nån anledning, så reser jag dit kan alla andra på ön va säkra.

  • sundheden

    Medlem
    10 januari, 2018 vid 21:21

    Det blir Bonaire… Flyg och boende bokat 28 februari till 13 mars. =)

  • svensson61

    Medlem
    11 januari, 2018 vid 13:46

    Tror inte du blir missnöjd 🙂

  • sundheden

    Medlem
    12 januari, 2018 vid 09:08

    Men så sjukt irriterande….
    2 dagar efter jag bokat min resa startar KLM sin kampanj DREAM DEALS och samma datum jag bokat är helt plötsligt 1800kr billigare!!! :-/

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Någon som har resplaner i vinter?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.