Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Någon som varit i Australien?

  • Någon som varit i Australien?

    Publicerad av wiseguy på 6 juni, 2003 vid 17:32

    Jag är grymt sugen på att dra till Australien i höst. Vet ännu inte om det blir ost eller västkusten men det beror nog lite på vem som följer med. Vad jag vet är västkusten väldigt bra för vindsurfing men jag funderar på att satsa på vågsurfing för att kunna klara mig med minimalt med utrustning, och då kanske kust inte spelar nån roll?? Men är det nån som vart över där nere och vill berätta lite om hur det var? Jag kommer satsa på att vara där minst 3 månader och vill inte låsa mig vid en stad utan kommer nog dra runt i bil. Avresa blir i september, hur högt upp måste man åka längs östkusten för att slippa frysa om dagarna??

    cobainwindsurfer svarade 6 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 31 Svar
  • 31 Svar
  • zehlertz

    Medlem
    10 juni, 2003 vid 07:45

    har tyvärr inte varit där än…men nu till vintern *januari förmodligen* så blir det nånstans långt bort, gärna australien…skriv gärna o berätta när du kommer hem.

    Åker du själv?

    om du söker här så vet jag att nåt annat inlägg hade länkar till nån dagbok skriven av en surfare just i australien.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 juni, 2003 vid 18:49

    Om du ska till östkusten skulle jag börja så långt norr ut som möjligt och jobba mig neråt. Brisbane gott klimat i september, 20-25 C i luften. Finns många surfbyar och nåra kända är Noosa, Byron Bay (coolast), Coffs Harbour. I oktober börjar det värmas upp i Sidney, men vattnet kan fortfarande vara kyligt (för en Australiensare, typ 17-18 grader).
    Strax söder om Sidney finns många ställen som Wollonggong, Kiama, Conjala, Mollymook-Ulladulla (massa spots o svenska locals), Merimbula…. Om du ska avsluta med style så åker du till Torquy och Bells beach, dock förmodligen svinkallt i november typ 14-15 grader i vattnet. Jag skulle flyga ut o in i samma stad för att underlätta att sälja bilen. Om du säljer bilen i en annan stat så får du förmodligen skambud om du inte har tur och träffar nån som ska göra motsatta resa.

    Om du ska vågsurfa på västkusten tycker jag du ska börja i Gnarloo och sen jobba dig söder ut till Horrocks och Corronation Beach, Lancelin, Perth, Margret River.
    Västkusten har större svall än ostkusten och om du inte tycker 3-5+ meters vågor (framsida) på rev är bekvämt (inte ovanligt) skulle jag rekommendera ostkusten. Vart du än åker ska du köpa en bra surfguide i Australien. Massa info om spots och vid vilka förhållanden dom funkar (swall och vind riktning) omöjligt att veta annars och du kommer köra förbi en massa ställen utan en bra guide.

    Ha en skoj resa

    Andreas

  • wiseguy

    Medlem
    10 juni, 2003 vid 21:39

    Låter som om östkusten är ett bra val för mig då 3 meters swell nog är lite i grövsta laget för mina (obefintliga) surfkunskaper. Kul att få höra lite om vädret, det gör det lättare för mig att välja plats att starta på.. efter vad du skrev så kommer jag nog satsa på att flyga in i norr och då köpa bil dära, sen blir det att cruisa nedåt! Fast jag har inga begrepp om sträckor men jag antar att det är rätt långt norr-söder.

    Det låter som om du vart där nere en del, så hur mycket pengar tror du man kan man tänkas behöva?. Jag hade tänkt fixa working holiday visum och då så sätt dryga ut reskassan. Kan dessutom tänka mig att bo nån/nåra nätter i bilen eller camping.. och de andra på billigast möjliga vandrarhem. Vill stanna i minst 3 månader.

  • zehlertz

    Medlem
    11 juni, 2003 vid 07:54

    Inga andra som planerar liknande resa längre fram?… tänkte vänta till januari då jag har lite mer stålar…
    man har ju hört att 30000 kan räcka i 3mån i sydafrika om man snålar, men skulle kännas skönt att ha kanske 40-50000SEK med sig…

    vad tror ni andra?…ingen som e sugen framåt vintern?…spontant skulle det kännas tungt att komma hem i slutet av december då allt e som mörkast här hemma…

  • wiseguy

    Medlem
    11 juni, 2003 vid 18:48

    Men vad ska man göra fram till januari då? .. jag kan inte säga att jag är så sugen på att knega hela hösten, har dessutom precis sagt upp mig från mitt hatobjekt nummer 1. Det är dessutom nu som jag har lite pengar att resa med… har tänkt klara mig på 30000-35000 så länge de räcker, dock minst 3 månader.. sen planerar jag nåra veckors jobb på en fruktplantage eller nått sånt för att dryga ut kassan. Har tänkt på fuerte eller sydarfika oxå, men fuerte har mer eller mindre blivit ratad pga att det nog inte finns så mkt annat att göra där än surfa. Sydafrika i sin tur faller på att vattnet är för kallt, synd då det annars är väldigt billigt där!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 juni, 2003 vid 10:51

    Jag har gjort 7 resor till Australien och gick i skolan där på 80 talet. Svårt att inte tycka om landet.

    3 meter framsida (ca. 6-7 foot) kommer du att uppleva på ostkusten oxså. Mitt bästa råd till dig är att om du inte är duktig på att simma så börja crawla en timme ett par tre ggr i veckan så får du mkt mer surfing för pengarna. Det är inte säkert du ens kommer ut till vågorna om du inte kan simma ordentligt. Dessutom kan strömmarna vara riktigt farliga så du bör kolla upp “rips” och lite allmänt om vart vattnet strömmar efter det bryter, var rippen tar vägen, hur du tar dig ur en rip (om du inte redan vet). Att orka simma är i alla fall a och o om du ska surfa. Om du inte har en bräda och är nybörjare skulle jag börja med en mini-malibou så du kommer igång snabbt.

    Du har 100 mil mellan Brisbane och Sidney och sen ytterliggare 100 mil till Melbourne. Köp en kombi som du kan sova i. Tyvärr börjar dom köra iväg folk som sover lite här och där, pga att camping ägarna vill ha in dom på campingarna, men det går alltid att hitta ställen. Det där med pengar beror mkt på hur du lever och vad du vill göra. Minimum måste du pröjsa för mat, boende och resa. Bensinen ligger på 5 spänn, maten har ungefär samma pris som här eller lite billigare och kan du sova i bilen så slipper du 70-100 spänn natten för boende. Vatten kan du få gratis i stort sett överallt och är drickbart och sen kan du köpa en lite brännare och skruva på engångs-gasbehållare så kan du koka mat billigt. Räkna med 2-300 spänn om dagen – aldrig skoj att resa med snål budget heller. Om du har möjlighet skulle jag jobba hemma istället för där. Det är lättare att tjäna pengarna i Sverige. Australien har lägre löner för lågkvalifiserade jobb + att du måste jobba hårt. Dessutom har dom inga hårda regler för säkerhet och miljö på jobbet och du har ingen arbetsförsäkring heller. Jag har stött på folk som rivit asbets byggen för 50 spänn i timmen utan skyddsutrustning. Många stannar och plockar frukt, men orkar oftast inte mer än ett par veckor och då har du jobbat 50-60 timmar i veckan för 50 spänn i timmen. Ingen kul semester tycker jag i alla fall. Packa sallad verkar vara det som ger hyffsat pröjs för mindre ansträngning. Kålhuvuden är riktigt tungt. Jobba så mycket du orkar hemma så kan du stanna hela vintern. När du väl har köpt bilen och flygbiljetten så kan du klara dig riktigt billigt om du bara vill.

    Ha’t skoj

    Andreas

  • zehlertz

    Medlem
    12 juni, 2003 vid 21:11

    Jag tänkte knega fram tills dess…svintråkigt men man har ju nåt att se fram emot…
    i sept har jag ca 25-30 o vill okcså jobba lite därnere…men hade varit skönt att ha lite mer…låter ju ändå hyssat dyrt.
    på gc har jag hittat jävligt schysst boende för 1500 i månaden * där går det att bo 2pers…även 3.
    Där är ju de övriga dyrt men köper man en billig bil o inte super varje dag så klarar man sig billigt undan…

    fast australien lockar ju mkt mer…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 juni, 2003 vid 11:39

    Jag har funderat lite nu, man kanske skulle jobba nån månad till nånstans för att få ihop lite extra $$$ innan ja drar.

    Men du vill enbart vindsurfa eller?.. jag hade tänkt vågsurfa för att slippa strul med för många kilo utrustning, men kanske gästspela med lite ws. Men jag undrar lite hur det är med vind på ostkusten?, blåser det nått under okt-jan??. Och går det att hyra WS grejor om man vill testa lite?.. går det att hitta beggade ws grejor där nere?

  • zehlertz

    Medlem
    16 juni, 2003 vid 14:27

    ja…fast det hade ju varit ball o testa vanlig surf… men jag åker främst för att windsurfa…
    men ja e inte omöjlig…
    har inte en aning om det går att köpa o till vilket pris eller hyra…*förmodligen ganska dyrt*

    vinden vet jag inte heller….men e du helt låst på Australien? eller har du funderat på andra länder?

  • zehlertz

    Medlem
    16 juni, 2003 vid 14:29

    men får man tag på bil så e ju inte prylar så himla jobbigt… en vågsurf bräda eller en bräda med lite segel o så med…

  • wiseguy

    Medlem
    16 juni, 2003 vid 18:22

    Låst vet jag inte.. men visst lockar det med värme i både vattnet och luften plus milslånga stränder med perfekta bryt!. Sen att det går att leva hyffsat billigt känns ju rätt skönt.. jag tror jag skulle gilla australien. Men som du säger, går det att fixa en kärra enkelt så kan man ju ta med sig ws prylarna. Dock har jag ingen aning om vinden på östkusten.

  • zehlertz

    Medlem
    16 juni, 2003 vid 20:53

    tvivlar inte en sekund på att jag hade trivts i australien…tänkte bara jämfört med SA där man kan leva väldigt billigt… Australien lät ju billigare än sverige men ändå ganska dyrt…fast va fan, man ska inte stirra sig blint på sånt…

    de e ju bara o ha en öppen biljett…tar stålarna slut oi man inte hittar kneg så får man väl packa sin väska o åka hem…
    men det måste la finnas ställen som är bra både för surf o ws?… även om vi kanske inte hittar det ultimata stället så kommer det ju åndå att slå sverige med hästlängder….sen tror jag inte att man (=jag) är speciellt kaxig när man väl kommer ner… tror inte jag behöver speciellt feta vågor iaf i början för att jag ska bli nöjd o mer än så…*tänkte på vad nån tidigaqre sa om simning*…ska börja träna nu tänkte jag…men några månader till tänker jagf stå ut här hemma… tänk va skönt o komma hem nångång i slutet feb/mars när våren kommer smygandes… slippa hela vintern…fan jag längtar så.

    e du mkt för festa o sprätta pengar föresten?….eller skulle du må som en kung av massa surf + pasta + o en grogg innan man somnar?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 juni, 2003 vid 11:32

    SA ja.. träffade en kille som vart där och han gillade det skarpt, han påstod t.o.m. att han inte var speciellt duktig innan han drog ner, men att han lärde sig mkt där. Och så var det hemskt billigt oxå. Fast jag vet inte om det är så kul att man måste köra med långärmad dräkt och att det inte går att bada utan över huvud taget. Jag vill till vääääärmen!!! Annars tror jag att fuerte skulle kunna vart nice, sandstränder och fina spots.. men det är till australien jag helst vill, gäller bara att få ihop mer stålar så man kan vara borta längre

    Jag har aldrig varit så förtjust i att bränna pengar på alkohol, klart att man dricker emellanåt men det är inte så att jag lämnar in kortet i baren direkt smile.gif Nej det är roligare att lägga pengar på upplevelser istället!

  • zehlertz

    Medlem
    17 juni, 2003 vid 15:31

    Har också hört att Sa även är bra för dom inte erfarna vågseglarna… men knappast åker väl australienarna till sverige för att lära sig surfa…
    du har sant som du säger…ska man åka så ska det vara till VÄRMEN!!!

    men pengar e ju alltid ett problem… var därför jag har snåat in lite på SA… kanske 3mån där är skönare än 1 i Australien?.

    Men sen e d ju alltid ås att åker man ensam så går det ju mer pengar på bil osv…

    Precis…festar väl också emellanåt men lägger hellre pengarna på surf o upplevelser…bakfull kan vara vara här hemma i ett grått sverige…

    tänkte ta mig tid nån dag här nu o kolla runt lite… se vart som är bäst att åka, om det grå att både ws o surfa på smma ställe *kan väl inte vara en omöjlighet*…lekte lite med tanken att om vi ändå tänkt åka under samma period så kanske man kunde åkt ner ihop…

    sen beroende på hur allt klaffar så kanske man delar på en hyrbil om man ska till samma ställe, eller likande.

    överlever man flygresan på typ 30h ner men ändå går varandra på nerverna så är det ju para att splitta på oss…

    vad säger du? eller e jag helt ute o cyklar?

  • wiseguy

    Medlem
    18 juni, 2003 vid 09:20

    Jao precis det du säger om att åka ensam bli dyrare har jag oxå tänkt på en del.. bra mkt skönare att splitta bensin och bilkostnad på två.. tror även att mat bli billigare då.

    Jag har surfat runt rätt mkt på nätet om kanarieöarna och australien, men inte så mkt om sa. Så det ska bli intressant å se vad du hittar för info. Vore oxå kul om du hittade nått om ws på oskusten i australien!

    Sen är det helt klart skönare att ha en surfpolare att dra ner med, då är båda iaf ute efter samma sak.. än om man skulle dra ner med nån icke-frälst

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Någon som varit i Australien?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.