Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard Några frågor angående SUP

Taggad: 

  • Några frågor angående SUP

    Publicerad av onekilocat på 14 mars, 2014 vid 10:34

    Hej!

    Jag har aldrig surfat eller liknande. Jag har bara paddlat kajak men har blivit sugen på att testa(skaffa en) SUP. Kommer att flytta till en kustort i sommar och tänkte att en SUP skulle kunna tänkas bli använd en del. Dock dyker några frågor upp.

    Hur fungerar en SUP? När man paddlar plattvatten förstår jag att den inte planar men om man lyckas hitta en våg, börjar den plana då? Planar i så fall en längre SUP lättare än en kort?

    Det finns ju uppblåsbara men när man tittar på videor så flexar ju dom en del. Har en uppblåsbar SUP fler fördelar än att den går att “rulla ihop”? Eller är resten nackdelar?

    Jag skulle vilja ha en ganska stabil SUP som ändå går att surfa lite små vågor med och helst en som det går att vindsurfa med, dock behöver den inte vara bra till vindsurfing. Vilka SUPar är att rekommendera?

    Mvh Martin

    mangew svarade 8 år, 6 månader sedan 10 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • mangew

    Medlem
    14 mars, 2014 vid 12:18

    SUP är kul, både i vågor vid kusten, på plattvatten med och utan segel. Men som med allt annat ska man göra allt får man kompromissa, multiuseless är ju ett uttryck man kan använda ibland. Så man ska nog rannsaka sig själv vad man anser vara den viktigaste parametern (Vågor, race, segel, ihopvikbar, plånbok etc.) och välja därifrån. Annars kan man ju göra som de flesta brukar göra (även jag) när det handlar om sporter som avhandlas här på forumet, man helgarderar sig! så at man alltid har det rätta vapnet att plocka, oavsett plats och förhållande, fram för att få maximalt med utdelning.

    Välkommen till djungeln!

    /Magnus

  • onekilocat

    Medlem
    14 mars, 2014 vid 17:48

    Tack för välkomnandet!

    Ja, jag prioriterar nog stabilitet före vändbarhet så länge den GÅR att surfa vågor med. Sen vill jag att den ska ha fäste för vindsurfingsegel just för att jag ändå kommer att ha tillgång till ett segel i sommar.

    /Martin

  • mag

    Medlem
    14 mars, 2014 vid 19:46

    Som gammal vindsurfare har jag aldrig funderat på att sätta segel på någon Sup. Någonsin. Bättre att paddla på dem, de är trots allt gjorda för just det. Ännu en mindre bra kompromiss i mina ögon. Köp eller be att få någon gammal wsbräda som ändå ligger och skräpar om du tvunget vill stå och glida fram med segel.

    Köp något i längd 11′-12′ och 30-34″ i bredd så har du en stabil bräda. Uppblåsbart är praktiskt förstås men knappast bättre på något. Har du plats så köp en ouppblåsbar.

  • mangew

    Medlem
    15 mars, 2014 vid 21:24

    tycker nog att vindsurfa med SUP har sina goda sidor det med, men visst plana strapless är spännande, viktigt är att det är en SUP som har en rocker för vindsurf, som AHD Sealion 8’3″ som är grym! googla så får ni se! Men håller med att SUP skall köras med paddel, det är så det var tänkt!

    Sent from my iPad using Tapatalk

  • onekilocat

    Medlem
    16 mars, 2014 vid 08:18

    Tack för era svar 🙂

    Jag har kikat lite på Sealion på youtube och dom verkar vara väldigt mycket vad jag söker. Jag väger 65 kg men kommer nog väga mer i sommar, kanske 70-75 kg. Jag hittade en Sealion XL på blocket men den försvann samma dag som jag tänkte köpa den 🙁

    Tror ni 8’3 eller XL passar mig bäst? Och vart får jag tag på en sån bräda till bäst pris? Antar att dom är ganska sällsynta begagnad eller? Hade helst köpt begagnad då jag inte är så bra på att vara rädd om grejer 😛

    /Martin

  • cobree

    Medlem
    17 mars, 2014 vid 16:53

    Vill du lära dig vindsurfa och vara med och tävla i ett gött gäng testa KonaONE klassen växer för fullt, där har du en bra bräda att paddla på också. De har även SUP uppblåsbara.
    http://www.konaone.com

    Kör 9kvm KonaONE

  • evertk

    Medlem
    23 juli, 2014 vid 20:01

    @cobree 721705 wrote:

    Vill du lära dig vindsurfa och vara med och tävla i ett gött gäng testa KonaONE klassen växer för fullt, där har du en bra bräda att paddla på också. De har även SUP uppblåsbara.
    http://www.konaone.com

    Kör 9kvm KonaONE

    KonaONE såg ju trevlig ut, man kanske skulle satsa på en vinsurfingbräda som är ok på SUP istället för tvärtom?

  • sailortrash

    Medlem
    28 juli, 2014 vid 19:49

    Vad vill du? Vindsurfa eller paddla? Kona planar fint från ca 7 m/S, den är nog mer vindsurfbräda än ngt annat. Men den går att paddla på, det har jag sett. Om den är en ok sup vet jag inte…förutom vågridningen har jag verkligen inte fattat grejen med sup..

  • animal

    Medlem
    29 juli, 2014 vid 21:23

    Kör NahSkwell 9.6 med möjlighet att fästa rigg, köra vågor osv, om man nu vill. Förvånansvärt snabb på plattvatten. Riktigt trevlig! Inte snabb som en Naish Javelin eller liknande såklart, men ska det gå fort och glida bra på plattvatten så kan man som jag ser det likaväl paddla kajak. Det är liksom inte riktigt det som är grejen med SUP. En 9,6 är enkel att hantera, får plats inne i en normal kombi och går att vågsurfa (ja den planar såklart om vågen är tillräckligt stor). Den fångar väldigt små vågor.

  • d0lph

    Medlem
    28 augusti, 2014 vid 19:57

    Jag har en Nah-skwell get up 9.6 som är till salu. En av de prisvärdaste allroundbrädorna på den svenska marknaden då den glider bra i plattvatten och dessutom är otroligt nybörjarvänlig i vågor. Riktigt bra! säljer den eftersom jag tänkte skaffa mig en renodlad våg-sup. Om någon är intresserad så slå mig en pling på 0733646112, brädan finns i stlhm.

  • jfr007

    Medlem
    15 september, 2015 vid 20:32

    Grabbar, jag måste låna tråden för jag ska ha en SUP och detta är en djungel.

    Vågseglat och kört slalom i snart 30 år, men nu är det dags.

    – Uppblåsbar går bort. Skulle få krupp om den flexar.
    – Aldrig rigg på min SUP. Inte barn eller hund heller.
    – Vill ha en lätt bräda som kan användas för att främst fånga lite småvågor längs Skånes kuster och som – om vågorna är kassa – funkar som motionsplattform för att se vad som finns bakom udden. Eftersom det är min första SUP så kanske lite stabilitet inte är helt fel.
    – 69 kg, 179 cm, 8 procent fett och inte helt otränad

    Har web-surfat runt både här och på andra ställen. Trodde ett tag att jag skulle ha en Gong men nu vet jag fasen varken in eller ut. Vissa är ju på typ 275 liter och på andra ställen ska man ha kroppsvikt plus 5 till 15 kg. Djungel…

    Hjälp! så ses vi på vattnet.

    Jonas

  • mag

    Medlem
    16 september, 2015 vid 17:21

    @Jonas 9′-10′ och 30-32″ bred med ca 150 liter så har du marginal på alla håll. Du är ju inte så tung.

    Längre brädor fångar små vågor lättare och du vill ju surfa eller hur.
    Min första SUP var 10′ x 30,5″ och den körde jag i rejält choppiga små och stora vågor.
    Bland Gongs supar skulle jag välja mellan Cloud Bamby 9’1 eller 9’10.
    Vill du har ännu mer stabilitet och bättre glid i småsmå vågor så kolla på NFA 10′. Den har flera kompisar riktigt roligt med.

    Kan eller vill du inte betala så mycket väljer du Epoxy Border9′ som är en robust, stabil och bra första vågSUP som faktiskt surfar bra.

  • jfr007

    Medlem
    17 september, 2015 vid 07:40

    Mag, tack. Beställer man då från Gong franska sidan? http://www.gongsup.com/-GONG-SUP-Bamby-.html?lang=fr

  • maglu

    Medlem
    17 september, 2015 vid 09:15

    Kört SUP i vågor i sommar för första gången. Väger 95 och har kört både 9’8 och 11’6. Är det blåsigt och choppigt har jag svårt med 9.8, men är det fina vågor utan chopp går den mindre jättebra. Måste kommentera de pratar om segel på sup. Tycker det är grymt skönt att sätta på ett segel och vågsegla med suppen då det är lite för mycket vind för att paddla bekvämt men för lite för kul VS. Den glider igång så mycket lättare än en vågis VS-bräda om det är lite halvdålig vind. Så är man som jag inte så bra på att guppasegla ut med liten vågis genom brytet, då är sup:en perfekt för att ändå få vågsegla i marginella vindförhållanden. Speciellt då det är för stökigt för att jag ska kunna paddla med liten SUP.

  • mag

    Medlem
    17 september, 2015 vid 20:35

    @JFR007 735911 wrote:

    Mag, tack. Beställer man då från Gong franska sidan? http://www.gongsup.com/-GONG-SUP-Bamby-.html?lang=fr

    Ja, det gör du. Frakten kostar tyvärr mer till Sverige än många andra länder generellt så gå gärna ihop med någon för det blir marginellt dyrare med två brädor än en enda. 150€ kan en bräda tyvärr kosta. Men du bor i söder så det kanske är billigare. Vi har precis beställt ett par brädor men vi bor i Halmstad så det blir svårt att samordna frakt med dig Deras paddlar är också grymt fina och boardbags klart prisvärda. Om du ändå beställer så passa på.
    Det finns en hyfsad översättningsfunktion på hemsidan. Undvik mobilsidan, den är rätt kass.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard Några frågor angående SUP

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.