Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Några nyheter på torrdräktsfronten

  • xshaolin

    Medlem
    28 september, 2012 vid 06:05

    Nolcap: Vilken Musto torrdräkt använder du , som är så smidig att du tror den passar till det jag frågar efter? Har du en link?

  • sourra

    Medlem
    28 september, 2012 vid 08:38

    Jojo, man brukar ju huka ihop sig och pressa ut luft så gott det går via halsmudden men man får inte ut allt. Jag körde Ocean Rodeo Pyro Ltd. Kanske finns det andra dräkter som uppför sig bättre men så länge man har oelastiska material blir rörligheten lidande när dräkten är pressad tätt inpå kroppen. Hur som helst – lycka till med dräktjakten. Jag sålde dräkten och köpte en buss att byta om till våtdräkt i.

  • acemattias

    Medlem
    28 september, 2012 vid 16:50
    sourra;699895 wrote:
    Ja det är en annan femma. Men jag kan ärligt säga att jag inte kissat i en enda dräkt på 10 år. Så, då var det färdigdiskuterat.

    Då är det du och Chuck Norris:wink:, fast han kör i vanliga kläder, kan stanna kissa mot vinden hållandes den med båda händerna och sedan köra vidare utan att ha blivigt blöt.

  • xshaolin

    Medlem
    28 september, 2012 vid 17:12

    Den här tråden handlar inte om kiss…… det jag frågar är om någon har erfarenhet med strapless kitedurf i torrdräkt och speciellt om någon har positiva sådana…

  • ghiller

    Medlem
    28 september, 2012 vid 17:49

    Jag kör med en gul shadow. Rörligheten är inga problem. Jag kör med en dynabar, så jag behöver inte vrida på selen.
    Det enda negativa är att man svettas väldigt, och att den är lite pösig om benen, det kan dragga lite i vattnet när man kantrar mycket. Gillar man vintersurf så tycker jag att torrdräkt är det bästa. Kissa kan man göra innan man hoppar i vattnet. Det är inte heller omöjligt att springa ut i buskarna och dra ner dräkten om man nu måste kissa, det är faktist smidigare än i en våtdräkt, om man nu inte gillar att förstöra sin dräkt genom att kissa i den.

  • nolcap

    Medlem
    28 september, 2012 vid 17:50
    XShaolin;699951 wrote:
    Nolcap: Vilken Musto torrdräkt använder du , som är så smidig att du tror den passar till det jag frågar efter? Har du en link?

    http://www.musto.com/fcp/product/Outdoor-Clothing/Dinghy-Spray-Smocks-and-Drysuits/MPX-DRYSUIT/469?colour=black-dark+grey

    Ca pris i Gbg 5’000 kr

    Jag kör vågsurfing, ibland strapless, funkar bra.
    /CC

  • rabbit

    Medlem
    28 september, 2012 vid 19:01
    XShaolin;699986 wrote:
    Den här tråden handlar inte om kiss…… det jag frågar är om någon har erfarenhet med strapless kitedurf i torrdräkt och speciellt om någon har positiva sådana…

    ION Fuse dräkten skall ju ha en speciell, strategiskt placerad, zipper bara för att lösa urineringsproblemet.
    Enligt reklamen.

  • regfellow

    Medlem
    28 september, 2012 vid 19:17

    ION Fuse verkar oslagbar. Att stapeln på surf är lägre är ju att den nog inte är så bra paddlingsmässigt. På brädan är det nog inga problem.

  • bicless

    Medlem
    28 september, 2012 vid 19:57

    Jag kör Dry fashion med fly (gylf). Den funkar super, den andas också bra. Finns en gortex variant också men jag har den vanliga black preformance och tycker den andas tillräckligt. Tror jag skulle behöva betala 2900 extra för gortex.

    En fin grej med dry fashion är att de sys i tyskland, jag har fått min skräddarsydd efter mina mått, det blev inte alls dyrt. Man kan också välja om man vill ha dragkedja fram/bak, vilka muddar man vill ha, om man vill ha gylf mm.

  • xshaolin

    Medlem
    1 oktober, 2012 vid 07:37
    Regfellow;700007 wrote:
    ION Fuse verkar oslagbar. Att stapeln på surf är lägre är ju att den nog inte är så bra paddlingsmässigt. På brädan är det nog inga problem.

    Någon som testat den på riktigt? Erfarenheter?

  • kiters_se

    Medlem
    1 oktober, 2012 vid 08:55

    Jag har en stor tvekan till torrisar om det går hål så skulle det kunna sluta riktigt illa.

    Bemöt gärna!

    Peter

  • nickeapa

    Medlem
    1 oktober, 2012 vid 09:32
  • svenne

    Medlem
    1 oktober, 2012 vid 10:24
    kiters_se;700111 wrote:
    Jag har en stor tvekan till torrisar om det går hål så skulle det kunna sluta riktigt illa.

    Bemöt gärna!

    Peter

    Det händer inte ett skit. Jag har seglat läckande torrdräkt ganska många gånger och det forsar liksom inte vatten. På sin höjd blir dina kalsonger blöta, om du har jacket i skrevet alltså. Det blir mest pinsamt när man byter om och alla andra tror att du pissar i dräkten. Vilket är jävligt äckligt om du frågar mig.

  • ninoh

    Medlem
    1 oktober, 2012 vid 12:02

    jag har en tidigare variant av ocean rodeo surf torrdräkten (typ 2008?), jag kör bara boots på tt och inget strapless så där kan jag inte säga nåt tyvärr.. iaf här är mina erfaranheter:

    – sjukt smidig om man sätter på sig den rätt, innerskalet är större än ytterhöljet så fördelar man det rätt och testar att böja sig och det innan man drar igen den så känner jag ingen större skillnad mot min 4/3a.

    – allt sitter ihop i en del, du behöver inte ta på dig “olika skal”

    – Har en ytterdel som är liknande neopren/lyckra eller nåt som tajtar ihop alt så den sitter slimmat som en våtis och blir lika smidig, inget som fladdrar eller sitter löst. sopm sagt fördelar man innerskalet rätt så de finns utrymme att röra sig så är den lika smidig som våtisen.

    – lite meckigare att få på sig iom att innerskalet måste sitta rätt för att du ska få full rörlighet men inte jobbigt på nåt sätt.

    – sjukt skönt när man byter om då man ha ett torrtunderställ på sig och bara behöver ta på kläder över… man behöve alltså aldrig stå och frysa närma byte om.

    Den är rätt dyr så det är väldet man får tänka över, sen tror jag att en våtis håller längre och är tåligare om man ligger mke på brädan.. som sagt jag kör boots och tappar inte ens brädan så kan inte svara på det..

  • regfellow

    Medlem
    1 oktober, 2012 vid 17:28

    Att få ett microhål är en grej, men en ordentlig reva är en annan.

    De seriösa som säljer torrdräkter varnar väldigt starkt för att det finns risk att det går hål och det är inte bra alls om det är riktigt kallt.

    Om ION Drysuit som är combo neopren/torrdräkt:

    What safety precauti ons are important ?

    Riding in icy conditions can easily lead to life-threatening situations! You ride at your own risk, so know what you are doing and never risk your life or others!

    Never ride alone, so that you can help each other quickly in case of emergency.

    Always let someone assist you when closing and opening the back zipper to make sure it is securely locked at the zipper end and definitely closed tightly. Never try to close or open the zipper by

    yourself! This could lead to a malfunction and a seriously dangerous situation later on the water if icy water floods into the suit in case the zipper accidentally snaps open. You can release some trapped air inside the drysuit before riding. Submerge your body in the water half way and open the neck cuff just slightly, till it feels comfortable, not too tight and not too bloated. This also prevents potential of flipping over with your legs floating up over your body!

    Release of liability The ION FUSE DRYSUIT is specifically made to protect you riding in extremely cold weather conditions. Nevertheless: this does not eliminate the potential hazards of riding in icy temperatures. It still can be highly dangerous to your health and life if things go wrong! You ride at your own risk, so know what you are doing and never risk your life or others.

    Bare in mind that there is always a possibility of getting a leak in the suit by accident, impact, malfunction or misuse. Any rupture, broken seam / Latex cuffs or rippped open zipper might cause

    instant flooding of the suit with ice-cold water. The consequences can be extremely dangerous and might result in a life threatening situation of hypothermia and drowning.

    So, always check the complete suit carefully for ruptures, damages and potential malfunctions before you go on the water. If there are any signs of damage or weaknesses, have it checked by a professional surf-/sailing or divingshop specialized on Neoprene and drysuit repair service. The biggest danger is always personal overestimation of your own’s capabilities and ignoring potential hazards. Always use common sense according to the present conditions and don’t ride too far out on the open water. Make sure you can return safely back to shore by your own in case of an emergency situation.

    NEVER RIDE ALONE! Always make sure you can call for instant help from other riders on the water.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Några nyheter på torrdräktsfronten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.