Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Naish Vs Simmer RDM master- vilken är bäst?

  • tmalm

    Medlem
    16 oktober, 2008 vid 14:30

    Som alternativ 1, dvs lattan ligger på sidan av masten, så som dom ligger innan man dragit nerhalet, och akterliket är löst ner till ca 3de lattan och mastfickan är lösare än vanligt skulle jag säga men jag kanske ska testa o rigga nån mer gång innan jag uttalar mig för säkert i frågan.

    masten är förresten en -08. Lite osäker om det räknas som årets mast eller fjolårsmodell.

  • ola-h

    Medlem
    16 oktober, 2008 vid 15:16

    Mastfickan blir ju iofs rätt mycket lösare bara av att masten är smalare.

    Men annars låter det ju alltså snarare som masten är lite för topmjuk, men man får nog titta på det för att uttala sig. Rent generellt är det enklare att trimma bort problem som har att gör med en för toppmjuk mast, tycker jag, speciellt när det är en rdm. Och det viktigaste är ju att det kändes bra på vattnet.

  • goose

    Medlem
    16 oktober, 2008 vid 19:01

    lite data från tyska surf 2008 för 400 master…..Naish är toppstyva, NP mjuka….m a o inte bästa kombo att ha NP segel med Naish master!

    Böjkurva = IMCS Biegung

  • ola-h

    Medlem
    16 oktober, 2008 vid 19:31

    Men jag ser inte Naish i den testen. Hur vet du att de (=85% rdm i det här fallet) är toppstyva?

    Om tmalms beskrivning av hur seglet står på Naishmasten är korrekt verkar ju snarare Naishmasten vara mer toppmjuk (än den mast han kört tidigare, vilken i och för sig kan ha varit helt ohemlut toppstyv, vad vet jag).

  • surfmeister

    Medlem
    16 oktober, 2008 vid 20:08

    Testet i Boards var på Naish Firestick 400 100% kol och den var mkt toppstyv. Inte den blekaste hur 85% är men det borde väl vara samma böjkurva? Har för mig att Naish och Maui Sails har toppstyva master för 2008.

  • lars_k

    Medlem
    17 oktober, 2008 vid 05:10

    Kolla Gaastras RDM master. RDM100 är betydligt mer toppstyv än RDM60. Ändå samma märke och ska passa Gaastras segel. Verkar som tillverkarna inte har nån vidare koll…
    Många har olika kurvor på sina RDM och SDM dessutom.
    Inte konstigt om Naish Firestick 85 på samma sätt skulle ha annan böjkurva än Firestick 100…

  • goose

    Medlem
    17 oktober, 2008 vid 18:34

    Ola! Jag har tolkat data från BOARDS masttester från 2007 och 2008. NAISH Firestick master är toppstyva i samtliga tester. Fel slutsats?

  • jakob_s

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 12:26

    Nä, Rätt slutsats, tmalm beskriver ju en för styv mast.
    (akterliksfladder med rak mast.)

    Tmalm, du bör lämna tillbaka masten och gå på Simmer eller nått
    Firesticken låter ju som en ytterst opassande (!)mast för dina np och simmer segel.

  • ola-h

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 13:10

    @Goose 508965 wrote:

    Ola! Jag har tolkat data från BOARDS masttester från 2007 och 2008. NAISH Firestick master är toppstyva i samtliga tester. Fel slutsats?

    Om seglet blir för bukigt på mitten men för “platt” (löst) i toppen så bör det bero på att masten är för styv på mitten relativt toppen. Men min slutsats i just detta fallet är baserad på tmalms beskrivning som ju i sin tur bara är baseras på hur han tyckte seglet såg ut på Naishmasten när han riggat det på ett speciellt (och för oss okänt) sätt relativt hur det såg ut på en gammal Arrows som vi inte vet hur den böjde. Så en hel del möjliga felkällor…

    Om Boards har mätt upp masten i fråga till toppstyv så är den väl det.

    Ett par bilder på det riggade seglet skulle kanske hjälpa lite.

  • bicless

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 16:06

    Vill du ha ruskigt mycket mast för pengarna finns även reptile. De har constant curve, funkar på de flesta segel utom vissa Maui Sails och vissa Severne (enligt det vi hittils hunnit testa). Du kan provrigga hemma och se om det funkar fint på ditt segel då du har 14 dagars öppet köp.

    Mvh

    Mattias

  • superkassen

    Medlem
    31 januari, 2009 vid 09:38

    har ingen erfanrehet av RDM tidigare så behöver lite råd..

    vad tror ni om Blade segel (2008) som rekommenderas blue line mast med böjkurva 10, tillsammans med Naish RDM firestick 100% (2008) med böjkurva 8?
    Förstår segel är utvecklade enligt viss bökurva och tillverkarna rekommenderar vissa master för sin segel mm.

    1) MEN i praktiken, hur stora skillnader är det med köra olika RDM mast fabrikat? och speciellt med syfte på kombinationen ovan

    2) 430 RDM mast på Blade segel (2008) som rekommenderas 400 mast (med justerbar topp), samma där – erfarenheter? (med tanke på böjkurvan ändras)

    ~Henrik

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Naish Vs Simmer RDM master- vilken är bäst?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.