Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nanobehandlad bräda?

  • rillestark

    Medlem
    5 september, 2008 vid 21:36

    Det ökar brädans friktion i vattnet, men den blir blank & fin när den ligger på land… 😉

    Denna artikel hitta jag på nätet:
    Bottenfinish?

    Frid,

    /Richard

  • knodden

    Medlem
    5 september, 2008 vid 21:50

    Det minskar också risken för smuts på brädan, vilket är positivt…:tongue:

  • johanc

    Medlem
    7 september, 2008 vid 07:56

    @Knodden 497239 wrote:

    Det minskar också risken för smuts på brädan, vilket är positivt…:tongue:

    ja huvva! Surfa på en skitig bräda – då får det va!

    😉

    JohanC

  • the-boz

    Medlem
    7 september, 2008 vid 13:08

    Det var nog mer speed jag var ute efter.
    Läste detta på http://www.maxshop.se

    “Stay Clean Båt är resultatet av den senaste forskningen inom nanoteknik.

    Mer fart.Med Stay Clean minskar du vattenmotståndet och du erhåller högre fart. Båten håller sig ren utan att ta till starka kemikaler som förstör våra vatten.”

    Enligt dom används produken av kappseglare?

  • stefanlindmark

    Medlem
    7 september, 2008 vid 21:21
    THE BOZ;497597 wrote:
    Det var nog mer speed jag var ute efter.
    Enligt dom används produken av kappseglare?

    Vilka referenser finns för kappsegling?

    Sedan går det ju självklart snabbare om en båt inte har en botten övervuxen av havstulpaner, men jag är osäkert på om hålla rent-faktorn är avgörande för windsurfing.

  • s

    Medlem
    8 september, 2008 vid 09:05

    Använd oxalsyra då brädan blir skitig! Det är ju typ rabarbersaft. Otroligt effektivt! Brädan blir skinande vit bara genom att ha på oxalsyra (blandat med vatten) med en svamp och sen spola av. Lite rubbing kan behövas om man fått skrapskit. Men sen är brädan som ny!
    Om man sen vaxar så håller den sig ren längre. Inte nödvändigt dock.
    Oxalsyra finns hos välsorterade färghandlare. För en hundring får du en burk som räcker för dig och polarna hela livet!

    /Staffan

  • pedersen

    Medlem
    8 september, 2008 vid 09:29
    S..;497813 wrote:
    Använd oxalsyra då brädan blir skitig! Det är ju typ rabarbersaft. Otroligt effektivt! Brädan blir skinande vit bara genom att ha på oxalsyra (blandat med vatten) med en svamp och sen spola av. Lite rubbing kan behövas om man fått skrapskit. Men sen är brädan som ny!
    Om man sen vaxar så håller den sig ren längre. Inte nödvändigt dock.
    Oxalsyra finns hos välsorterade färghandlare. För en hundring får du en burk som räcker för dig och polarna hela livet!

    /Staffan

    Vanlig citron eller citronjuice (sån som finns på plastflaska som liknar en citron) går utmärkt. “Smörj” in brädan, skölj efter 10 min. Blir kanon.

  • ola-h

    Medlem
    8 september, 2008 vid 09:52

    @S.. 497813 wrote:

    Använd oxalsyra då brädan blir skitig! Det är ju typ rabarbersaft. Otroligt effektivt! Brädan blir skinande vit bara genom att ha på oxalsyra (blandat med vatten) med en svamp och sen spola av. Lite rubbing kan behövas om man fått skrapskit. Men sen är brädan som ny!
    Om man sen vaxar så håller den sig ren längre. Inte nödvändigt dock.
    Oxalsyra finns hos välsorterade färghandlare. För en hundring får du en burk som räcker för dig och polarna hela livet!

    /Staffan

    Oxalsyra är ju bättre än att gå på bio. Nu för tiden hoppas jag att brädan skall gulna bara för att få nöjet att se hur sjukt effektivt oxalsyretricket är. Det är overkigt. Nästas som om det var trickfilmat eller animerat.

  • maglu

    Medlem
    8 september, 2008 vid 12:06

    Helt klart en upplevelse… Provade med en utgången Lime-juice jag hade i kylen, verkade inte funka, torkade av. Men efter den dagens surf var området jag behandlet vitt som…som…som…vitt.

  • ozman

    Medlem
    8 september, 2008 vid 19:25

    Tänk på att sådana ytbehandlingar bara funkar när ytan är ren. Man får vara försiktig att inte skita ner ytan med händerna osv. Däremot kan man säkert bara torka av det med en tvättlapp. På en båt skulle jag vara lite orolig för alger och sådant, men en bräda ligger inte i vattnet tillräckligt länge för att något sådant skulle fastna.

    Ang. hydrodynamiken – det intressanta med planing är att man flyter i viss mån på en “luftkudde” under brädan. Denna kudde borde bli betydligt större under en behandlad bräda, vilket betyder att den totala ytarean i direkt kontakt med vatten borde vara rätt liten (tänk på baddräkterna på OS, som var nanobehandlade). Det är klart att man får en turbulens runt och bakom brädan, och jag vet inte riktigt hur luftskiktet närmast brädan påverkar det (jag är ytkemist, inte ingenjör!). Det är mest det laminära skiktet som borde försvinna (i stor utsträckning).

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nanobehandlad bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.