Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nedrans armbågsvärk!

  • Nedrans armbågsvärk!

    Publicerad av gustavl på 21 augusti, 2013 vid 10:35

    Oj vilken vecka det vart, kul med surf igen!

    men nu när vinden äntligen börjat punga i igen så har tyvärr en gammal värk i armbågarna oxå kommit tillbaka.
    Det brukar komma efter dryga halvtimmen på vattnet, (brukar lossna någon timme efter surfet).
    Är det någon som har varit med om samma sak som har lite bra tips på att motverka detta eller är det bara suga i sig ett par ipren innan surfet som gäller?
    Har provat lite längre hängseletampar med det har inte blivit någon avsevärd skillnad.

    Hör gärna av er om ni har nåt bra “husknep”.

    //Gurra

    gonadman svarade 10 år, 7 månader sedan 13 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • woodleaflay

    Medlem
    21 augusti, 2013 vid 10:57

    Kanske svårt att svara på med den vaga beskrivningen av symtomet med “armbågsvärk”. Är det tennisarmbåge är det nog viktigt att göra en bra bedömning och få träningsprogram. Vet flera surfare som fått begränsa surfet avsevärt på grund av illa skötta tennisarmbågar.

    Jag har själv haft vissa problem med, vad jag tror är, muskelfästet för triceps. Det har blivit bättre med att jag stryketränar och SUP:ar. Många repetioner på låg belastning. Viktigt att hålla detta igång. Det är en svår uppgift för musklerna att vara stilla tre veckor, sedan ha maxbelastning tre blåsiga dagar i rad. 😉

  • glader

    Medlem
    21 augusti, 2013 vid 11:33

    Lider periodvis av samma åkomma (såvitt det nu kan bedömas från den skriftliga beskrivningen).

    När det gör ont är det mycket strikt vila som gäller. Bär inte en kasse från mataffären. Det är katastrof. Använd ryggsäck. Spela inte gitarr, inga racketsporter, ingen golf. Var extremt noggrann med belastning vid dator. Ordentligt stöd för underarmarna viktigt. Kombination av tigerbalsam och den starka Voltarenkrämen påskyndar läkningen för mig.

    När det inte gör ont håller jag helt med woodleaflays råd: träna mycket men aldrig så hård belastning att det ger smärta.

  • steffo

    Medlem
    21 augusti, 2013 vid 12:43

    Hör reps med låg belastning är bra när du har lite ont.
    När du är smärtfri, se till att du kan göra 20 chins eller pullups i ett svep och underhåll det under året.
    Då är du alltid redo för ett 3 timmars pass med tre sjuan :-).

    Det finns div appar som fixar det åt dig.

  • levieux

    Medlem
    21 augusti, 2013 vid 13:04

    09:30 imorgon bitti skall jag till sjukgymnasten för….armbågsvärk.
    Skall vi börja kalla det för vindsurfingarmbåge eller är det dålig reklam för sporten?

  • jr555se

    Medlem
    21 augusti, 2013 vid 15:45

    Värma upp innan surf och stretcha ofta! Har hjälpt mig. Har ibland fuskat och då känns det.. Påminner om tennisarmbåge.
    -jr

  • davven

    Medlem
    21 augusti, 2013 vid 19:28

    Vi som kör segel närmre 7.3 3 tim i svep då, ska vi göra 40 chins i ett svep
    för hålla sånt borta?? 😉

    @Steffo 714915 wrote:

    Hör reps med låg belastning är bra när du har lite ont.
    När du är smärtfri, se till att du kan göra 20 chins eller pullups i ett svep och underhåll det under året.
    Då är du alltid redo för ett 3 timmars pass med tre sjuan :-).

    Det finns div appar som fixar det åt dig.

  • jester

    Medlem
    21 augusti, 2013 vid 19:55

    @davven 714926 wrote:

    Vi som kör segel närmre 7.3 3 tim i svep då, ska vi göra 40 chins i ett svep
    för hålla sånt borta?? 😉

    7.3? Har inte kört mindre än 7.8 ännu i år…

    Har också lite problem med mina armbågar, i mitt fall beror det på att jag är otränad och utnyttjar inte min hängsele som jag borde. Känns ju lite säkrare att ha full koll på riggen på dom djupa slörarna när det börjar gå fort… Men jag jobbar på den biten. Och Voltaren funkar bra för mig…

  • svennebanan

    Medlem
    21 augusti, 2013 vid 20:44

    Jag har haft problem lite här och där i muskelfästen pga av överbelastning som gett stela korta muskler vilket i mitt fall lett till mer eller mindre smärtsamma inflammationer i muskel/senfästen. Det har givetvis blivit värre med åren tyvärr och yngre blir man inte heller. Jag har bara lyckats häva sådana tillstånd med (smärtsam) stretch. hemovningar.com har alltid haft bra med övningar efter symptom/diagnos och för mina tilltagande problem med armbågarna (insidan ovanför knölen) så känns handledsböjningsstretchen nedan väldigt bra.

    http://www.hemovningar.com/program/armbage/musarmbage/ga-till-programmen/683-traeningsprogram-1

    (antalet övningar verkar ha blivit väldigt begränsat efter att det blivit krav på prenumeration, men vad jag sett tidigare så kan det vara väl värt)

  • svensson61

    Medlem
    22 augusti, 2013 vid 09:08

    Hej

    Har råkat ut för något liknande i år med smärtsammma armbågar. Har jobbat mycket på freestyletrick och då blir det både mycket “pull” och “push” på bommen.
    Värken ligger i armbågen men på insidan (jmfrt med tennisarmbåge på utsidan). Det har varit lite svårt att diagnosticera när jag pratat med massörer och andra terapeuters men den aktivitet som direkt känns är faktiskt hyvla ostskivan. Dvs tryck nedåt och samtidigt drag.. då gör det riktigt ont.

    Många säger isometriska övningar, vila, värme ( gått med en avklippt våtdräkt på armen).
    Just nu kör jag en 2 veckors kur med Voltaren tabletter. Det verkar som om det sakta börjar släppa. Kör också en del gym men para “pushövningar” (bröst och axlar) så fort det blir fråga om curls eller drag börjar det värka.

    Erfarenheter ???

    Och kom inte med åldern tack 🙂

  • levieux

    Medlem
    22 augusti, 2013 vid 09:57

    @svensson61 714945 wrote:

    Hej
    den aktivitet som direkt känns är faktiskt hyvla ostskivan. Dvs tryck nedåt och samtidigt drag.. då gör det riktigt ont.

    Att ha ont när man vindsurfar får man nog lära sig att leva med men att ha ont när man vill äta ost är f*n inte OK.

    Har just träffat sjukgymnasten och konstaterat att stretch och förebyggande styrketräning är det enda som har hittills hjälpt mig.

    Och jo det har med åldern att göra.

  • sailorstiffrigg

    Medlem
    22 augusti, 2013 vid 15:40

    Den här metoden funkade på mig. 1-2 års besvär med tennisarmbåge gick över efter en behandling.
    Chockvågsbehandling (ESWT): http://www.stockholmnorr.se/index.php?sida=behandling

    Vad menar du med åldern?

  • pripps

    Medlem
    22 augusti, 2013 vid 17:15

    Nyponpulver brukar funka på tennisarm ! Säljs på hälsokosten !
    /Tommy

  • gustavl

    Medlem
    26 augusti, 2013 vid 18:58

    @LeVieux 714947 wrote:

    Att ha ont när man vindsurfar får man nog lära sig att leva med men att ha ont när man vill äta ost är f*n inte OK.

    Har just träffat sjukgymnasten och konstaterat att stretch och förebyggande styrketräning är det enda som har hittills hjälpt mig.

    Och jo det har med åldern att göra.

    Vad är det för stretchövningar för armbågarna du har? Har testat att sträcka ut dom rackarna men känns som det tar all annanstans än i just armbågarna.

    /Gurra

  • levieux

    Medlem
    27 augusti, 2013 vid 07:44

    @GustavL 715116 wrote:

    Vad är det för stretchövningar för armbågarna du har? Har testat att sträcka ut dom rackarna men känns som det tar all annanstans än i just armbågarna.

    /Gurra

    Inget speciellt utan samma övningar som man hittar på nätet.

    Att ha ett stöd har också hjälpt mig mycket: https://s3.amazonaws.com/product-images.healiohealth.com/1644/Bioflex-Magnetic-Tennis-Elbow-Support-pz.jpg

  • gonadman

    Medlem
    30 augusti, 2013 vid 08:12

    Det låter som vi råkat ut för samma problem. Diagnosen för mig var muskelinflammation pga överansträngning. För några år sedan med 2v non-stop hardcore vind i Pozo var mina problem på gränsen till att bänka mig från vattnet.

    Som tur va har jag en bekant som varit idrottsläkare. Antiinflamatorisk (Voltaren) medicin botar dom akuta problemen, förhoppningsvis är det inte värre än att den dos du kan köpa på apoteket räcker. Annars får du gå till doktorn som kan skriva ut en tyngre dos ändå.

    Sen kan man bara instämma med andra här; långsiktigt kan man ju jobba på att förebygga muskelinflammation med rätt träning och stretchning men det löser kanske inte de akuta problemen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nedrans armbågsvärk!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.