Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Need to find a good Board Repair Dude…

  • bjorn-daniels

    Medlem
    10 februari, 2014 vid 20:08

    @Kapten K 720941 wrote:

    En sandwich bräda är ExtruderadPolystyren(frigoli) “kärna”+ underlaminat (väv+epoxi) +sanwichskum ca 3-8mm tjckt( polyurethane) (divinycell) airex herex) +ytterlaminat (väv+epoxi) +spackel+färg+ halkskydd

    Frigolit är EPS (Expanderad PolysSyren ), ExtruderadPolystyren är XPS och används oftast inte i brädor då det kan bli problem med att gas frigörs och då kan brädan delaminering

    Ibland är laminatet under sandwichen så tunt att du kan köra en nål igenom utan att det märks.

    Om nån är sugen att titta på hur man bygger en bräda så kolla gärna min film från förra vintern.

    Är för övrigt på gång med ett nytt bygge, en 80L twinser.

    [video=vimeo;68940952]https://vimeo.com/68940952[/video]

  • planing

    Medlem
    10 februari, 2014 vid 20:47

    Underbar film, Björn, men jäklar vad stressad jag blir av den. Försöker läsa texten, men det är nästan helt omöjligt :).

    Å inte finns det nån slow-motion-knapp i vimeo heller.

  • kapten-k

    Medlem
    10 februari, 2014 vid 22:07

    Tjusigt seglat björn! Japp det var eps jag menade. vi har användt xps som en genomgående förstärknings kloss vid mastbox och fenbox som jag har limmat i skummet med PU-lim.
    Många år sen jag byggde. men vi köpte eps block hos genevad cellplast.. vart köper du?
    Jag har byggt en del annorlunda jämfört med dig. Lade laminatet på ovansidan sist och boxar och kasseter under så skar jag ut laminatet i efterhand. Hur stor var den brädan och vad fick du för slutvikt?

  • kapten-k

    Medlem
    10 februari, 2014 vid 22:13

    @Svenne 720948 wrote:

    PVC min käre vän. PVC.

    Går att använda vad som helst egentligen.. HAr sett strukturer byggda med alminiumskum.
    Nomex har en speedseglare använt som är en bikakestruktur i papper… måste vara rätt pilligt. tror fanatic gjorde det på 90 talet i sina race-brädor.

    Tror jag skall sluta försöka svara på frågor på detta forum , då folk bara märker ord då man vill slänga ihop ett snabbt svar.
    Men det är helt rätt att man använder pvc, men pvc finns i minst tusen former. Kan bli jobbigt att göra sandwich av slangstumpar eller flickvännens lack-kläder.

  • jester

    Medlem
    11 februari, 2014 vid 06:20

    @Kapten K 720957 wrote:

    Tror jag skall sluta försöka svara på frågor på detta forum , då folk bara märker ord då man vill slänga ihop ett snabbt svar.

    Bara du fortsätter posta i slalom/speed så är jag nöjd!

  • bjorn-daniels

    Medlem
    11 februari, 2014 vid 06:49

    @Planing 720951 wrote:

    Underbar film, Björn, men jäklar vad stressad jag blir av den. Försöker läsa texten, men det är nästan helt omöjligt :).

    Å inte finns det nån slow-motion-knapp i vimeo heller.

    Tack!
    Ja, texten blev inte inte bra, du får pausa istället.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    11 februari, 2014 vid 07:05

    @Kapten K 720956 wrote:

    Tjusigt seglat björn! Japp det var eps jag menade. vi har användt xps som en genomgående förstärknings kloss vid mastbox och fenbox som jag har limmat i skummet med PU-lim.
    Många år sen jag byggde. men vi köpte eps block hos genevad cellplast.. vart köper du?
    Jag har byggt en del annorlunda jämfört med dig. Lade laminatet på ovansidan sist och boxar och kasseter under så skar jag ut laminatet i efterhand. Hur stor var den brädan och vad fick du för slutvikt?

    När jag bodde i Skåne på 90-talet köpte vi av Genevads, nu köper jag av den lokala bygghandeln, finns 200mm tjockt som standard, S100 har en densitet på ca 20kg/m3, S80 ca 17 men det blir lite för klent för en vågbräda tycker jag.
    Övrigt material har jag köpt av Svenne på senare tid.
    Slutvikt 6.4kg för en ca 80L vågbräda.

    Nomex är väl ett handels namn för Aramid? Honeycomb har jag laminerat på dock inte lagt själva Honeycomben själv. Men den verkade lätt och följsam att lägga på, mycket enklare än PVC skum. Tyvärr höll brädan inte mer än en halvtimme då honeycomben på den brädan inte klarade av trycket från hälarna. Men lätt var den…..

    Ta det inte personligt och sluta inte posta, ibland kan det gå lite fort som du skriver, själv gjort det.:smile:

  • kapten-k

    Medlem
    11 februari, 2014 vid 15:59

    Nä,, tog det inte personligt, ville bara skriva ett snabbt svar när någon frågade hur en bräda var uppbyggd.
    Nu börjar visserligen tråden bli intressant med massa samlad expert-kunskap!
    Ulf har byggt en speedbräda i kol och honeycomb som verkar hålla bra. Man blir intresserad av bygga själv igen nästan. Men när jag skar i bretts isonic idag så kännde jag att det är jobbigt att matcha carbon isonicarna, de har lagt helt riktad kolväv i botten för att uppnå styvhet, dock blir de då slagkänsligare och spricker i längsled. kolväven i botten och på däck verkade vara i riktigt bra kvalite! Mycket bättre än vad jag sett på många andra produktionsbrädor. Börjar komma tillbaka till äldre cobra brädor som var helt i kol. Man blir nästan sugen att skära i sin 2014 isonic när den kommer.

  • svenne

    Medlem
    11 februari, 2014 vid 16:39

    @Kapten K 720957 wrote:

    Går att använda vad som helst egentligen.. HAr sett strukturer byggda med alminiumskum.
    Nomex har en speedseglare använt som är en bikakestruktur i papper… måste vara rätt pilligt. tror fanatic gjorde det på 90 talet i sina race-brädor.

    Tror jag skall sluta försöka svara på frågor på detta forum , då folk bara märker ord då man vill slänga ihop ett snabbt svar.
    Men det är helt rätt att man använder pvc, men pvc finns i minst tusen former. Kan bli jobbigt att göra sandwich av slangstumpar eller flickvännens lack-kläder.

    Vi kan väl säga att det är break-even, för jag tycker nog att det är lika jobbigt med folk som skriver fel. 😉
    Problemet är att det fanns en viss koppling i ditt inlägg mellan Airex, Divinycell och PUR, vilket de inte innehåller. För övrigt är det inte alls svårt att bygga med Nomex. Det är liksom inte tidningspapper utan aramidfibrer och det är en viss skillnad, sattsäg (betydligt roligare att arbeta med än PVC-sandwich). Det är dock inte många vindsurfare som är beredda att öppna snålplånboken, så det är nog ingen större tillverkare som ens överväger att gå tillbaka till HC.

    Jag har faktiskt en Fanatic med honeycomb. Den är inte så lätt som man kan tro eftersom hela brädan är klädd i hinkplast…

  • kapten-k

    Medlem
    11 februari, 2014 vid 18:10

    Var handlar ni divinycell? Tror jag ringde runt för ett år sen, skulle ha tag i 3 eler 4mm Divinycell HD 100 men det fanns inte, tror tillverkaren hade slutat göra tunna ark, den var kanon att forma över däck och kanter.

  • svenne

    Medlem
    11 februari, 2014 vid 18:28

    @Kapten K 720979 wrote:

    Var handlar ni divinycell? Tror jag ringde runt för ett år sen, skulle ha tag i 3 eler 4mm Divinycell HD 100 men det fanns inte, tror tillverkaren hade slutat göra tunna ark, den var kanon att forma över däck och kanter.

    Av mig. Jag säljer i “små” kvantiteter med DIAB:s goda minne.
    Men ring till DIAB och fråga om du inte kan hämta direkt hos dem istället. Världens mest framgångsrika sandwich-tillverkare ligger i Laholm.

    /S

  • bjorn-daniels

    Medlem
    12 februari, 2014 vid 07:34

    @Kapten K 720979 wrote:

    Var handlar ni divinycell? Tror jag ringde runt för ett år sen, skulle ha tag i 3 eler 4mm Divinycell HD 100 men det fanns inte, tror tillverkaren hade slutat göra tunna ark, den var kanon att forma över däck och kanter.

    Jag har också letat men det är inte så många som har tunna ark. Jag har köpt av Svenne nyligen, har för mig jag sett någon båtbyggare som även säljer men kommer inte ihåg vem. Carbix har Airex men inte i de dimensioner jag vill ha, men har köpt väv där.
    Om BHP i Klågerup finns kvar kan du väll höra med dem?
    Annars gör som Svenne säger och kolla om du kan hämta i Laholm.
    Har även köpt väv, epoxi +annat av Svenne på senare tid. Har fungerat bra förutom lång leveranstid på några grejer men det var väll inte direkt Svennes fel. Han är oxå frikostig med tips och råd.

    Sen finns tydligen inte HD kvaliten kvar längre utan allt är en “ny” H. Jag tycker att “nya” H är segare och mer lättformat än “gamla”. Med förformning var det inga problem att få den runt kanterna. Gamla krävde oftast att man tejpade kanten för att den inte skulle spricka, Men nya H är inte lika “seg” som HD var.

  • kapten-k

    Medlem
    12 februari, 2014 vid 13:02

    OK.. Tack björn! Tror jag ringde diab för nåt år sen då gick det att få hd100 om man köpte en hel kartong som var typ 50 skivor.. tror de ville ha 16000:- plus moms. Nåväl.. har lagt planerna att bygga nytt på hyllan.

  • ben-game

    Medlem
    19 februari, 2014 vid 19:29

    There’s a awsome Dude in Apelviken ULF CLS SURFBOARDS

    he will fix it so it looks better than it did when it was new!

    good luck

  • intrepid

    Medlem
    19 februari, 2014 vid 21:20

    För någon ,som jag, som inte kan,vill eller har möjlighet att laga skador -finns det någon i sthlms trakten som utför reparationer ??

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Need to find a good Board Repair Dude…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.