Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ni som kan Naxos

  • Ni som kan Naxos

    Publicerad av zevs på 9 november, 2009 vid 12:42

    Jag och kompis funderar på att ta med våra icke surfande familjer (totalt 2 fruar och 3 barn 4 – 1,5 – 0,5 år) till Naxos. Hur är det egentligen, kan barn och fruar vara på stranden när det blåser? Då menar jag att det skall vara mer eller minder lä, inga vågor, långgrunt etc.

    claes6 svarade 13 år, 7 månader sedan 12 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • p-malmkvist

    Medlem
    9 november, 2009 vid 13:22

    Skulle påstå att naxos är ett av det bästa stället om man vill ta med sig icke surfande personer samtidigt som man själv vill få grym segling.. Det är grym havssegling utanför revet och plattvattensegling och långgrunt vatten innanför revet, kanonställe.. Det är många barnfamiljer på stränderna..

  • jpo

    Medlem
    9 november, 2009 vid 13:59

    Vore trevligt med en rapport om resan till Naxos blir av. Funderar själv på att sticka iväg med familjen ( 6 och 8 år ) till medelhavet nånstans. Finns det fler lämpliga resemål i Grekland?

  • g_l

    Medlem
    9 november, 2009 vid 15:01
    Zevs;587489 wrote:
    Jag och kompis funderar på att ta med våra icke surfande familjer (totalt 2 fruar och 3 barn 4 – 1,5 – 0,5 år) till Naxos. Hur är det egentligen, kan barn och fruar vara på stranden när det blåser? Då menar jag att det skall vara mer eller minder lä, inga vågor, långgrunt etc.

    När jag var där för flera år sedan fanns inget flyg till Naxos, utan man fick åka en riktigt gungig båttransport från grannön Santorini. Men när man väl kommit till Naxos är livet behagligt och enkelt. Gångavstånd mellan surfstranden och centrum med alla restauranger.
    Lagunen både långgrund och barnsäker.
    Läs mer på Fliesvos hemsida:
    http://www.flisvos-sportclub.com/index.php

  • petter_f

    Medlem
    9 november, 2009 vid 22:08

    I too would say it is family friendly. My wife and I were there a few years ago (no kids though) and thought it was a great place for the non-windsurfer even though we both are surfers. It was mid-august and it blew 3-4 days out of seven, so that week it wasn’t the wind centre we had expected.

    We rented from Naxos-surf which is a bit further down from Flisvos, and it ended up being a bit of a walk – not recommended if you have family in tow. If you don’t have transport even Flisvos might be a bit tough if you want the family to be with you while you surf, they would probably want to be where the beach is a bit nicer, closer to town. Don’t know if they rent gear from their café centre (closer to town).

    We dug Naxos big time as it was easy to find something else to do when it wasn’t windy.

  • claes6

    Medlem
    11 november, 2009 vid 12:53
    Zevs;587489 wrote:
    Jag och kompis funderar på att ta med våra icke surfande familjer (totalt 2 fruar och 3 barn 4 – 1,5 – 0,5 år) till Naxos. Hur är det egentligen, kan barn och fruar vara på stranden när det blåser? Då menar jag att det skall vara mer eller minder lä, inga vågor, långgrunt etc.

    Som de andra varit inne på här; Naxos är GRYMT för män med ickesurfande familjer. Har skrivit flera inlägg här tidigare och la även upp en film förra året – sök och du skall finna. 🙂 Har varit där flera år i rad med min ickesurfande familj och även med kompisars ickesurfande familjer, och alla är precis lika nöjda och glada. I år blev det Rhodos, vilket bara bekräftade att Naxos är ett av de absolut bästa ställena.

    Transfern från Santorini, som någon nämner, är inte helt hundra – rätt långt därifrån, faktiskt. Men senaste gången vi var på Naxos bokade vi reguljärt (den här tiden på året kan man få bra priser till nästa sommar), flög till Athen och tog inrikesflyg till Naxos. Lite fix och trix framför dator och i telefon, men det är det värt när det är dags att resa.

    Lycka Till

  • raggarn

    Medlem
    11 november, 2009 vid 14:50
    Claes6;587752 wrote:
    Som de andra varit inne på här; Naxos är GRYMT för män med ickesurfande familjer. Har skrivit flera inlägg här tidigare och la även upp en film förra året – sök och du skall finna. 🙂 Har varit där flera år i rad med min ickesurfande familj och även med kompisars ickesurfande familjer, och alla är precis lika nöjda och glada. I år blev det Rhodos, vilket bara bekräftade att Naxos är ett av de absolut bästa ställena.

    Transfern från Santorini, som någon nämner, är inte helt hundra – rätt långt därifrån, faktiskt. Men senaste gången vi var på Naxos bokade vi reguljärt (den här tiden på året kan man få bra priser till nästa sommar), flög till Athen och tog inrikesflyg till Naxos. Lite fix och trix framför dator och i telefon, men det är det värt när det är dags att resa.

    Lycka Till

    det där sista lät bra…med flyg.. men vilken storlek på kärrorna var det…??
    “…alla hjälper till att dra upp gummisnodden nu….”… eller…??!
    har en fru som inte vill åka båt efter färjeolyckan vid Paros och är hyfsat flygrädd också…
    men jag vill till Naxos

  • claes6

    Medlem
    11 november, 2009 vid 15:53

    Ja, det är ju lokalflyg vi talar om här. Typ samma storlek på kärror som Skyways kör med härhemma – 2 säten på ena sidan och ett på den andra. Lite slitna, men helt OK. Man får t o m kaffe…:-)

  • raggarn

    Medlem
    13 november, 2009 vid 12:29
    Claes6;587772 wrote:
    Ja, det är ju lokalflyg vi talar om här. Typ samma storlek på kärror som Skyways kör med härhemma – 2 säten på ena sidan och ett på den andra. Lite slitna, men helt OK. Man får t o m kaffe…:-)

    aahh… det är ju ok….såna har hon ju flugit till “kalkbrottet” !! …no offence.., Gutar..
    (jag är bara avundsjuk på era surfställen)

  • gnutten

    Medlem
    15 januari, 2010 vid 12:00

    Men… Hur är surfet???

    Verkar ju till att finnas bra plattvatten om jag läst rätt. På bilderna verkar de vilja få fram att det finns även vågor? Stämmer det? Eller är det något som sker en gång om året (då är de snabbt framme med kameran…). Är det helt onshore eller är vinklen ok?

    /Tobias

  • mes

    Medlem
    15 januari, 2010 vid 13:07

    Har också 6 och 8 (plus en gammal räv) och siktar på Naxos/Rhodos för 2 veckor efter sommaren. Vore kul med fler intryck! Gruppresa med barn och frub…äh….barnbyte…min fru vaktar dina bar och din vaktar mina…eller vi varandras medan fruarna surfar…eller…ja…fredagssyndrom…
    🙂

  • superkassen

    Medlem
    15 januari, 2010 vid 13:21

    Var där sommaren 2009 under 1 vecka. Plattvatten är det i lagunen där de flesta seglar och vinkeln på vinden fungerade bra för det.

    Vågor – inte direkt, en bit ut utanför revet så är det några mindre rev där det bygger upp lite bryt, men är mestadels dyningar och ingen vågställe.

    Gnutten;595149 wrote:
    Men… Hur är surfet???

    Verkar ju till att finnas bra plattvatten om jag läst rätt. På bilderna verkar de vilja få fram att det finns även vågor? Stämmer det? Eller är det något som sker en gång om året (då är de snabbt framme med kameran…). Är det helt onshore eller är vinklen ok?

    /Tobias

  • gnutten

    Medlem
    15 januari, 2010 vid 13:47

    Ok, tackar för info.

  • totto73

    Medlem
    16 september, 2010 vid 17:42

    Naxos!

    Står i samma situation som er. Men är det något speciellt hotell ni kan rekommendera. Drömmen vore något fint nära ett surf center. Gärna så man kan parkera grejorna bredvid barnpolen. Dada lite för att nästa minut plana i väg.

    /Tor

  • claes6

    Medlem
    16 september, 2010 vid 20:05

    Galaxy eller Flisvos är både fina och nära surfcentret. Av naturliga skäl är Flisvos närmre – bodde där i juni i år och det är grymt trevligt. Mycket tyskar, ordning och reda och fantastiskt trevlig personal. Bor man där har man även lite discount på alla aktiviteter de har – mountainbike, grillkvällar, segling, trekkingturer etc etc. Ska man hitta något negativt är det väl att rummen är lite väl små (särskilt badrummen!)

    Galaxy ägs av greker och är nyrenoverat. Bra stämning, rent och fräscht, större rum (ffa badrum som även har lite deignfeeling) och barnvänligare poolområde. Lite sämre/slöare service och inga aktiviteter.

  • totto73

    Medlem
    17 september, 2010 vid 18:07

    Tack, Ser verkligen trevligt ut.

    Har bara svårt att sy ihop flyget ner. Blir orimligt dyrt. Norwigean och olympic air.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ni som kan Naxos

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.