• Publicerad av mag på 13 december, 2014 vid 21:10

    Jag hoppas att begreppet Nobel surf blir lika stabilt och förutsägbart som Midsommar stormen. Vi får se. I varje fall njöt jag av både värme, stora vågor och rejält med vind och sol på vågsuparna. Men rejält med vind är något vi får leva med här på Västkusten om vi vill njuta av vågor. Det är sällan man lyckas timea det där vindhålet, även om det händer ett par gånger per säsong. Jag har fastnat för longboardSUPar av olika shape. Tycker de passar bäst om jag ska få riktigt långa åk. En kortare bräda tappar farten och är svår att få förbi reforms och platta vågpartier. Plus att en longboard kan surfas på så många olika sätt och att våra rätt slöa vågor verkar som gjorda för lb.
    Gong Soul 9’6, en klassisk longboard singelfin noserider.
    8Q6ZzfIl.jpg Soulriding the nose!
    bFBmeuJl.jpg

    Gong Zero 9′, en performance quad longboard
    Wamg9STl.jpg

    Och hela perioden fram till nyår verka bjuda på värme och surf ahhh.

    mag svarade 7 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • hollister

    Medlem
    13 december, 2014 vid 21:56

    9’6″….vad är det för volym på den?? Skulle helt klart varit med idag 😉

  • mag

    Medlem
    13 december, 2014 vid 22:57

    Soul 9’6 är 71cm bred och har 135 liter. 50/50 kanter med ett mycket speciellt grepp och skön känsla att surfa. Inte som en vanlig lb.

  • mangew

    Medlem
    15 december, 2014 vid 14:24

    Magnus du borde testa min MaxiG 7’3” (en mini simmons inspirerad sup från NahSkwell) den är riktigt snabb och håller planingen fint mellan vågsektioner. Visst den är annorlunda mot min Longboard SUP (11′ NahSkwell longboard), speciellt är den mycket vingligare på väg ut när det blåser, men den fångar vågorna minst lika bra 🙂 Tycker brädorna har helt olika charm, man kan välja för dagen om det är Hang Five eller snabba svängar som gäller, olika känsla/olika soul helt enkelt. Fånga vågor och ha kul är ju det som räknas.

    Surf up!

    /Magnus

  • mag

    Medlem
    15 december, 2014 vid 17:55

    MaxiG ser spännande ut helt klart. Den vore självklart kul att testa. Men jag är ändå osäker på om den klarar mellansektionerna. Har själv haft olika kortsupar men är inte helt nöjd, om jag vill ha riktigt långa åk. För korta rides funkar kortare bra, lite svårt på väg ut i 12m/s bara. 🙁
    Har en ny performance longboardsup på väg hit som är riktigt smal. Ska bli kul att testa på jullovet. Tror den kan ge mycket bättre prestanda och kvickare sväng pga mindre yta och vikt som ska ändra riktning.

    Idag fick vi riktigt fin SUP igen. Solen bröt igenom och vinden gick ner till 8-10m/s men vågorna fanns kvar. 3 m som mest i takeoff och flera riktigt branta glassy 1-1,5 m sektioner. 150 m på en våg. Ujujuj! På några av vågorna hade en kort bräda också funkat bra.

  • mag

    Medlem
    15 december, 2014 vid 17:58

    Håller helt med om att kort bräda inte är roligare än lång och vice versa. De Ska inte jämföras. Helt olika surfing helt enkelt! Jag jämför aldrig olika surfsporter, alla är kul på sitt vis. Det är känslan som räknas. 🙂

  • mangew

    Medlem
    15 december, 2014 vid 19:47

    låter riktigt najs, jag får komma ner till södra Halland inom kort. Vad har du för mått på din performance Longboard?

    Sent from my iPad using Tapatalk

  • mag

    Medlem
    15 december, 2014 vid 21:06

    Du är välkommen! Bäst blir det när det blåser mycket, tyvärr. Idag var det grymt fint. Inga foto. . .

    Gong Zero 9′ är 74cm bred och 120 liter.
    Den nya 9’2 och 65cm bred!

    Var kör du mest själv, Lejet eller Åsa eller xx?

  • mangew

    Medlem
    15 december, 2014 vid 23:40

    Åsa halvön, Lejet för longboarden samt lite på Österlen när andan faller på. Blir nästan bara SUP för min del numera, det är så enkelt, enkelt att packa bilen o snabbt ut på vattnet, sen sån skön frihetskänsla. Nä bättring krävs, får bli ett nyårslöfte att vindsurfa mer 🙂 Vilka I landsproblem!!

    Sent from my iPad using Tapatalk

  • mag

    Medlem
    23 december, 2014 vid 19:55

    Tåmten kom med paket idag!
    Premiär och den fick godkänt, den kommer jag att utveckla min teknik och surfing.
    Nya brädan till vänster.
    fk7h4eXl.jpg

  • mangew

    Medlem
    23 december, 2014 vid 21:18

    najs, formen ser ju riktigt bra ut! men den där designen vet jag inte riktigt…… tacka vet jag NahSkwell Longboard :-), men i ärlighetens namn är det ju bara Bing som lyckas göra sjukt snygga longboards. God Jul

    Sent from my iPad using Tapatalk

  • mangew

    Medlem
    23 december, 2014 vid 21:18

    single fin el. thrusters?

    Sent from my iPad using Tapatalk

  • mag

    Medlem
    23 december, 2014 vid 22:26

    5 fcs boxar har den så du kan optimera den efter olika förhållanden.

    Designen är snyggare irl men det är kolfiber som målats med halvtäckande rött för att hålla ner vikten och temperaturen i solsken. Så att inte brädan smälter på sommaren. . . obra.

    Brädan till höger är snygg!

    Pad i en enda jämn färg hade lyft utseendet betydligt, det kommer på brädor tillverkade 2015.

  • mag

    Medlem
    11 december, 2016 vid 17:15

    Nja, Nobelstormen uteblev i år.
    Men nästan hela veckan bjöd på surfbara förhållanden, det är bara mörkret som kommer så snabbt.
    Apropå longboards så har jag nu provat ett antal till. 65 cm bredd, som Freak:en på bilden hade, var onödigt svårt att balansera i chop, men nu har jag kört några som varit ett par cm bredare och det gör stor skillnad. Men jäklar vad den svängde, på vågen var den supersjön. Det var bara fram till takeoff som det var sjukt jobbigt att balansera. Sen gör ju olika OFO mått i nos och akter också att det blir mer eller mindre stabilt.
    Den här ser både cool ut, tycker jag, och funkar bra i våra vågor.
    WFF0UBdl.jpg
    10’ 0 5/8″ 26 3/8″ 3 3/16″ (3062.3 mm 670.0 mm 80.6 mm). Volym : 102 liter

  • mag

    Medlem
    11 december, 2016 vid 17:18

    Aktern är bred och tunn men med hyfsat vassa kanter som släpper fint. Den är fantastisk att åka på nosen med. Singelfena 10″ kör jag oftast med men den har thrusters om man vill.
    PuVs3Zbl.jpg

  • mag

    Medlem
    11 december, 2016 vid 17:25

    Alla surfdagar i december är ju bonus och det var ovanligt varmt hela veckan, 10 grader som mest. Och det var minst surfbart mån, tis, ons, to, fre och lördag. Så Nobelfenomenet lever i min värld i alla fall. Även om jag “bara” hann surfa 3 dagar! 😀
    En höjdarvecka.
    Jag tog inga bilder i veckan, eftersom det mörknade så fort sprang jag ut på vågorna, men ungefär så här såg det ut i onsdags ahh.
    4Fm05cIl.jpg

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.