Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing North Duke hjälp

  • john1

    Medlem
    2 januari, 2011 vid 22:02

    Duke är säkert mkt bra segel, men köp ett lite slalomorienterad segel till en futura, ett stabilt freeride. Har själv futura. Skall du ha ca 7,0 segel så är det säkert en optimal storlek till den brädan. Det kan vara ett stort gap, men hellre segla med fullt ös med 7,0an.
    JJ.

  • bicless

    Medlem
    5 januari, 2011 vid 16:09

    Som John skriver. Ca 7,0 borde funka till brädan. Men duke är för manöverorienterat för stora storlekar och den brädan. Kör nått fartfylldare med mer power. Vill du ha North så är Natural bra alternativ.

    Bicless

  • junge

    Medlem
    5 januari, 2011 vid 20:15

    Tror det blir noth x-typ 6.6 2010, om ingen misstycker å det grövsta:) Vad tror ni om det? Eftersom jag är prylbög vill jag gärna ha något värre än Natural, jag menar kan man inte åka bra får man ju kompensera med destu bättre grejer:)

    Framtiden får utvisa om det blir en större rig med typ en 7.8a eller en 4.2a + en extra mindre bräda för att matcha min nuvarande 4.7a. Bägge alternativen verkar vara lika dyra på begagnatmarknaden, för fler nya grejer vet jag inte om det blir. Spelar ju ingen roll om man handlar nytt på rea, man får ju ändå bara hälften tillbaka efter något år!? Finns det någon tumregel för detta eller?

    En annan fråga. Min bom är ny och oanvänd (150-200)så jag borde kunna byta storlek. funkar från 6.6 ner till 4.0. Byter jag till en 160-210 kan jag ha den till en större rig men kan inte ha mindre segel än 4.2. Räcker det som minsta segel? Min nuvarande som går till 4.0, räcker det? Vissa mindre segel ligger runt 146 på bommax, funkar det på en 150-200, hur många cm får det diffa?
    1000 frågor!!

  • canoya

    Medlem
    10 januari, 2011 vid 08:06

    Att ha för lång bom är väl inget stort problem så länge det handlar om 5-10 cm om man inte har väldigt löst sträckt uthal. Blir det mer så kan man ju alltid göra en nödlösning och surra uthalet i sidled också. Då funkar det hjälpligt med både 20 och 30 cm för lång bom även om det ser lite skumt ut (och så får man se upp om man gör duckjibes).

    /Håkan

  • pgvirtual

    Medlem
    10 januari, 2011 vid 18:03

    Ifall du inte är alltför tung så är en segelgarderob med (4.2) – 4.7 – 5.4 – 6.6 alldeles perfekt! Bara att slå till, vara nöjd och sluta fundera. Vänta på våren.

    Hoppet mellan 5.4 och 6.6 är passligt, jag skulle inte göra det större.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing North Duke hjälp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.