Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nos-skydd ej fula, finns dom?

  • Nos-skydd ej fula, finns dom?

    Publicerad av brad-token på 27 juli, 2012 vid 08:33

    Sådär, ny bräda inhandlad (Tabou rocket 125l) . Tankarna går till premiärturen med förra brädan då nosen klövs efter ett stiligt kastfall. Jag är ju iofs inte riktigt lika klantig nu men man vet ju aldrig… Så jag efterlyser tips på nosskydd som funkar och ser någotsånär stiliga ut. Finns dom ?

    /MVH BT

    pataba svarade 11 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • michael_n

    Medlem
    27 juli, 2012 vid 09:16

    En suverän bräda du inhandlat!
    Själv kör jag med JP:s nosskydd, inte jättevackra men ett riktigt bra skydd.
    Efter 2 år är mina båda plankor som nya trots några ordentliga klotningar 🙂

  • jr555se

    Medlem
    27 juli, 2012 vid 20:13

    läste på några andra forum att brädan kan spricka under jp:s skydd(dvs skada som inte syns..). tydligen flera som upptäckt efter att de hade tagit bort. låter ju logiskt då skyddet flexar annorlunda än brädan.
    meeen än sålänge bara hörsägen och enl. uthyraren på haga så funkar de bra(vem ska man tro på?). kör själv med blå friggo som ser för dj… ut numera och funderar på att byta ..
    -johan

  • bicless

    Medlem
    27 juli, 2012 vid 20:34

    Nosskydd från tillverkaren kostar rätt mycket så man måste sälja dem för 800.- eller mer. Det gör att det i stort sätt bara är hyrcenter som köper dem. Annars kan butikerna ofta beställa från varumärket men har sällan hemma på hyllan eftersom efterfrågan är så liten.

  • brad-token

    Medlem
    28 juli, 2012 vid 08:50

    Tack för svar.

    Jag har tittat i tidigare trådar, man diskuterade även limning. Vissa skrev att silikon var att föredra före lim. Kanske kan man även få aktuella synpunkter på detta? Det vore ju toppen att kunna ta bort skyddet vid behov.

    http://www.boardlady.com/noseprotection.htm tipsas om NorthShoreInc skydd, någon som testat det?
    /BT

  • ubaten

    Medlem
    28 juli, 2012 vid 17:26

    har kört med JP skyddet som nämns ovan och kan bekräfta att brädan kan spricka under . Min Hade en spricka som jag fick laga men det hade varit en katastrof utan skydd . Så kläm och känn fungerar utmärkt . bromma säljer skyddet och det var inte allt för blodigt om jag minns rätt stort plus att medföljer tre olika storlekar på nosdelen så att det ser lite snyggare ut o ch fungerar bättre .

  • j-f

    Medlem
    30 juli, 2012 vid 20:05

    Om du inte har tummen alldeles mitt i näven så fixar du lätt ett “snyggt” nosskydd själv!
    Gjorde en liten “gör det själv guide” som jag hoppas kan hjälpa.
    Biltema kavlite’ på fiber och polyester duger lätt. För 200 spänn så har du material till 10st :).

    /Johan

  • jr555se

    Medlem
    1 augusti, 2012 vid 19:48

    J.F, Riktigt snyggt.Och utmärkt guide!
    Funderade själv på att göra ett i glasfiber men var rädd att masten äter sig igenom det med(?) hur har ditt hållit?

    -johan

  • brad-token

    Medlem
    2 augusti, 2012 vid 07:53

    Riktigt snyggt!
    /BT

    J.F.;694339 wrote:
    Om du inte har tummen alldeles mitt i näven så fixar du lätt ett “snyggt” nosskydd själv!
    Gjorde en liten “gör det själv guide” som jag hoppas kan hjälpa.
    Biltema kavlite’ på fiber och polyester duger lätt. För 200 spänn så har du material till 10st :).

    /Johan

  • j-f

    Medlem
    2 augusti, 2012 vid 08:28

    Har haft nosskydden på senaste 5 brädorna och inte behövt laga någon nos…. Viktigt att skyddet går ned överkanten för att skapa en “L” profil som ger styvhet.

  • badjanne

    Medlem
    2 augusti, 2012 vid 08:34
  • surfgus

    Medlem
    2 augusti, 2012 vid 11:28

    Hej ,

    Här finns riktigt snygga Nos-skydd i kolfiber som kan målas också. …

    Lär dock inte vara billigt..

    http://mb-fins.com/e/services/carbon-nose-protector.asp

  • j-f

    Medlem
    3 augusti, 2012 vid 10:45

    Vill du göra ett i kolfiber så köp material till mkt bra pris på http://www.boardcorner.se/
    Tänk på att det krävs några fler lager kol för att bygga upp tillräcklig tjocklek.

    /Johan

  • pataba

    Medlem
    18 augusti, 2012 vid 14:44

    Inspirerad av den här tråden gjorde jag mitt eget nosskydd av två lager tjock kolfiber + fem lager glasfiberduk + en slabbe epoxi. Har satt fast den med häftmassa inköpt på den lokala ica-affären (hoppas det sitter kvar, är utsmetat under hela skyddet) eftersom jag vill kunna ta loss den och ta bort eventuella rester. Tycker faktiskt det blev rätt bra!

  • trimmarn

    Medlem
    19 augusti, 2012 vid 08:00

    Snyggt Hoppas det funkar som det är tänkt. Kan men inte lägga lite skum emellan oxo så det blir lite som en hjälm? Typ underlagsfoam till parkettgolv.

  • pataba

    Medlem
    19 augusti, 2012 vid 10:53

    Kanske funkar med foam. Jag tror i så fall att man måste göra plats för den redan innan man laminerar. Jag märkte att det räckte med mindre än 1 mm häftmassa för att skyddet inte skulle passa lika bra utan glipade lite här och där. Men om man förbereder för det redan från början så är det säkert inga problem mer än att få foamen att fästa mot brädan.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nos-skydd ej fula, finns dom?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.