Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Noslagning express

  • Noslagning express

    Publicerad av bjorn-daniels på 15 november, 2017 vid 17:39

    Lyckades sätta nosen rätt ner i botten och vika den 90 grader när jag var i Dalen för ett tag sen. Hade mindre än en vecka på mig tills jag behövde brädan igen så det blev noslagning express. Den här brädan är lite speciell då den är byggd i aramidhoneycomb men samma princip kan användas på en vanlig sandwichbräda.

    En sån här lagning blir inte lika stark som om man ersätter skadat material men nosen har normalt sett ingen direkt belastning så det duger gott. Får man en rejäl smäll så kommer det att gå sönder ändå även om man gör det rejälare.

    Efter att det värsta vattnet runnit ut så rättade jag till nosen så gott det gick. Därefter borra ett antal hål för att injicera Polyurethanlim med hjälp av en spruta. Vattnet som är kvar i brädan kommer gå Pu-linet att skumma upp och fylla håligheter samt limma ihop skadat skum.

    När limet härdat slipas överflöd bort och ytan över skadan ruggas upp. I mitt fall var det så pass jämnt att jag kunde laminera direkt, ibland kan man få fylla upp ojämnheter med epoxi och microballonger.

    2 lager 163 grams glas lamineras på bägge sidor. Jag tog både däck och botten samtidigt, är man osäker tar man en sida åt gången med slipning imellan. Orkade inte mecka med vacuum så blev vanlig våtlaminering. När det härdat är det bara att köra, finnish får bli senare. 1h jobb, 2 dagar härdtid.

    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    bjorn-daniels svarade 6 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • sundheden

    Medlem
    15 november, 2017 vid 21:44

    Bra jobbat där.
    Det gäller att ha lite kunskap när det kommer till svårare lagningar som det där.

    Själv har jag påbörjat en enklare lagning dvs. ett par dingar, ena har en tillfällig lagning sen tidigare som jag slipat upp och gör en mer ordentlig lagning med tvåkomponentsepoxi samt en på undersidan som blev lite mjuk efter att ha kört på ett grund vilket jag märkte först 2 timmar senare, där kan det kommit in lite vatten.
    Jag hittade pannrummet på jobbet som ligger på ca. 29 graders värme så där får brädan vila nu ett par dygn med båda dingarna öppna och skruven ur. Funderar på att trycka upp temperaturen ytterligare några grader med en värmefläkt.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    17 november, 2017 vid 09:24

    Om det är löst material som ska bort kan du slipa bort det redan nu, då ventilerar det bättre och fukten går ur fortare. Sen kan du prova att få in en papperstuss eller lite tyg i skadan som drar ut ev vatten så det kan dunsta. Kör hårt!

  • beetlezap

    Medlem
    17 november, 2017 vid 10:56

    Du ska sluta framåtloopa i shorebreaket 😉

  • bjorn-daniels

    Medlem
    17 november, 2017 vid 21:25

    Ha ha, ja kanske det.

    • Detta svar ändrades 6 år, 5 månader sedan av  bjorn-daniels.
  • sundheden

    Medlem
    17 november, 2017 vid 21:55

    Björn Daniels:

    Vad tror du om repor som dessa på undersidan? Tar de in vatten/fukt tro?
    https://www.dropbox.com/s/x7c74riep1q8q9r/repa1.jpg

    Macrobild med hjälp av en lupp.
    https://www.dropbox.com/s/2h5kdhd8q9flzo5/repa2.jpg

  • sundheden

    Medlem
    17 november, 2017 vid 22:07

    För övrigt gick brädan ner 40-70 gram efter ett par dygn i pannrummet så nu väger den mindre än tillverkarens specifikationer.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    18 november, 2017 vid 11:17

    Svårt att säga på bild, var nån där som såg ganska djup ut. Är det divinycell som sandwich så antagligen inte, är det faner kanske. Jag hade åtgärdat dem oavsett.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Noslagning express

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.