Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nosskydd funkar dom?

  • Nosskydd funkar dom?

    Publicerad av frerok på 8 juni, 2010 vid 13:06

    Har just lagat brädans nos än en gång och funderar på ett nosskydd, men hjälper dom?
    I princip varje kastfall resulterar i nån form av skada i laminatet och det är ju egentligen inte såå konstigt med tanke på vilken kraft det blir på så liten kontaktyta. Att det dessutom är ett skal med tjocklek på någon mm som ska försöka stå emot så förstår man..

    Dom nosskydd jag har sett är en bit halvhårt skum som limmas på brädan och jag undrar om dom vekligen klarar fördela ut kraften så laminatet håller?
    Finns det nån här som tittat efter under ett sånt nosskydd och sett om brädan klarat sig?

    /Fredrik

    mr-creamcheese svarade 13 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • steos

    Medlem
    8 juni, 2010 vid 13:13

    Jag har ett JP skumskydd på min Hawk och det har nog räddat nosen både en och två ggr. Kanske inte världens snyggaste men å andra sidan är väl inte en spräckt nos speciellt vacker den heller. Jag fäste min med silicon för att enkelt kunna ta bort det vid eventuell försäljning. Det sitter dock kvar efter 3 års användande, något blekt men still going strong.

  • dberg

    Medlem
    8 juni, 2010 vid 13:47

    Jag tog några gamla liggunderlag som jag vek ihop lite “snyggt” över nosen (blev kanske 5cm tjockt) och sen drog jag silvertejp runt hela nosen (undersidan med, alltså) så att det skulle sitta kvar, inget lim här inte! Ser ut som “!#€#%%#€, men jag tror nog att det räddat nosen från åtminståne ett rejält kastfall. Principen är: “när det lossnar har jag nog med erfarenhet för att segla utan”.

    Tejpen börjar lossna lite i ena kanten så det kanske är dags att åka iväg och köpa reparationsmaterial i förebyggande syfte…:p

    Tejpen gör nog inga under för planingströskeln, men väl uppe i full planing gör det inte så mycket.

  • tias76

    Medlem
    8 juni, 2010 vid 14:17

    Köpte JP universalnoskydd på surfers.. inte fått en enda kastfall sen dess.. så japp.. det funkar =)
    Ser helt o ut… =)

  • mr-creamcheese

    Medlem
    9 juni, 2010 vid 09:16

    Har inget själv men om man mot förmodan skulle paja nosen lite så är det ganska troligt att man inte ser det eftersom där e ett nosskydd i vägen… O efter ett tag är brädan full med vatten. Jag röstar på mast/bom-skydd istället även om jag inte har testat det heller. Vete fan om det funkar men det verkar vettigt. Varnig för Deviatorn oxå, sägs att den sliter upp mastkasetten eller vad den heter!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nosskydd funkar dom?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.