Nostalgi som gäller

This topic has 5 svar, 5 deltagare, and was last updated 1 week, 6 days sedan by  hakuna.

• Författare
     lbj 
    Medlem

1979 gav Hans Wallen ut en bok “OPTIMIST SEGLING Råd, taktik och trimning”
    På sidan 70 och 71 finns följande läsa.
    Kan vara en förklaring till varför vissa hade fullt tryck och vissa knappt planade. Hans hade nog rätt redan då. Läs och begrunda.

jogo 
    Medlem

ahhh gamla minnen väcks till liv. Sommaren 1980 gick jag på den optimistseglarskola som Hans höll tillsammans med den (ö)kända “Kapten Dahlström” (han som några år senare, lite lätt packad körde på Buttö i Göteborgs skärgård med en stor Tor-Line färja) och för en 11-åring var det drömmen att ha en världmästare som segelinstruktör. Nästa sommar tröttnade jag på optimisten och tjatade till mig en Wayler, tittade på “Lär dig vindsurfa” på SVT och var frälst… Har vindsurfat sen dess och det blir bara roligare och roligare!

/Jonas

alexasu 
    Deltagare

Hans har även gjort en sjukt läcker optimistjolle-film i fullfjädraqd 80-talsmanér.
    i öppningsscenen ser man en bil med en optimist på taket parkera vi vattnet, varpå dörren öppnas (notera att i detta skede har spännremmarna hastigt försvunnit på något magiskt vis) och en 20 år yngre Wallén, med fluffigt hår och pilotbrillor stiger ur. När han sedan tar av sig solglasögonen, tittar djupt in i kameran och säger “hej (konstpaus) det är jag som är Hans” är stämningen magisk.
    sedan följer en del trim- och tekniktipps (och en del annat) akompanjerat av syntmusik a lá Sällskapsresan 2. man blir tårögd.

getwet 
    Deltagare

Den filmen skulle nog kunna användas som ett litet “hot” i nästa års speedchallenge.

Du Hans…nu skruvar du minsann upp min fart en del i protokollet, annars lägger vi ut en film på konfen!

Om du har filmen hemma alexasu så sitter du nog på en raritet, värd en hel del:smile:

alexasu 
    Deltagare

han som sitter på rullen är i staterna å pluggar denna vintern, men till sommaren kan jag nog skaka fram den igen. vet dock inte riktigt hur jag ska överföra från VHS till datorn.

hakuna 
    Deltagare

Någon som kan få in den scenen till youtu.be? Hade varit kul att posta på Facebook Old school Windsurfing!

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2019 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account