Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nu börjar fynden komma…

  • cosmosurfer

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 08:40

    Jag mailade också honom och påpekade att det var rena lureriet. Han hade dock redan sålt den första för 5 000 kr, han menade att det var ok så länge det fanns köpare. Han funderade dock på att ta ner priset på nästa utrustning, vilket han alltså gjort. Arma köpare som kanske på stranden får veta att han lagt 5 000 kr på rent skräp. Vi borde nog skicka många mail till alla som lurar nybörjare på pengar. Vore ju synd om de dessutom bli av med sitt nyvunna intresse.

  • swe-496

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 12:23

    Jag tycker blocket borde införa någon slags betygssättning på säljare.

  • swe-496

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 12:30

    @cosmosurfer 511708 wrote:

    Jag mailade också honom och påpekade att det var rena lureriet. Han hade dock redan sålt den första för 5 000 kr, han menade att det var ok så länge det fanns köpare. Han funderade dock på att ta ner priset på nästa utrustning, vilket han alltså gjort. Arma köpare som kanske på stranden får veta att han lagt 5 000 kr på rent skräp. Vi borde nog skicka många mail till alla som lurar nybörjare på pengar. Vore ju synd om de dessutom bli av med sitt nyvunna intresse.

    Så som jag förstod det så hade han bara fått ett bud på “brädan” som han har ute för 5300:- , den som nu är sänkt till 1500:-.

    Iaf enligt det mail jag fick från honom.
    Detta är ett av svaren jag fick:
    “hallå igen. lite komiskt, ringde det en kille nu och ville ge 5000..det finns folk till allt ler” det svaret fick jag 21/10. Det var innan han sänkte priset till 1500:-.

    Men det priset är på tok för högt iaf. Sakerna gör sig bäst på soptippen som sagt.

  • cosmosurfer

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 12:41

    Torsdag 23/10 kl 15.49 fick jag detta svar av honom;

    “redan sålt tyvär. finns människor till allt. men låter anonnsen stå kvar då jag har en till. kanske som du säger borde jag sänka priset. skall funderar på saken. ha de..”

  • swe-496

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 13:05

    Rackarns också…Han tog inte mitt bud på 100:-;) Tänkte man kunde köpa grejjerna för en hundring och göra vindsurfingen en tjänst och dumpa grejjerna på soptippen där de hör hemma.

    Mailade detta:Hejsan.
    Jag ser nu att du har sänkt priset. Det börjar bli lite intressant nu.
    Men förmig är priset fortfarande förhögt. Jag kan tänka mig att ge 100:-
    för allt.

    Jag fick detta svar:
    nej du… då behåller vi det o använder det själva…

  • hollister

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 15:58

    Ok, det är klart att man vill få ut ett bra andrahandsvärde när man säljer sina prylar men det är svinit att lura folk på det sättet!

    :mad2:

  • simpa

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 16:51

    Det roliga är när den här arma stackarn som köpt skiten för 5000 kr, efter att ha umgåtts med några surfkillar, hittar till steffo, läser den här tråden och…

  • booman

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 17:57

    @simpa 511879 wrote:

    Det roliga är när den här arma stackarn som köpt skiten för 5000 kr, efter att ha umgåtts med några surfkillar, hittar till steffo, läser den här tråden och…

    Ja, suck… Det är ju tragiskt alltså:frown:
    Och säljaren verkar ju totalt samvetslös…:mad2:

  • kinetic

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 22:31

    Hm….Kan inte nån sätta in en fake-annons på dinosaurie grejer med ett absurt pris för att verkligen se om det finns nötter som är intresserad av att köpa?Vore kanske läge o ha en sån annons på blocket under “säsongerna” så vi kan varna ev spekulanter…Eller?

  • jps

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 22:42

    Jag har extremt svårt att tro att han fick sålt den dyngan för 5000:- Nu på hösten. Vem skulle köpa det nu? Bara inbitna surfare köper prylar nu och då inte dessa prylar givetvis. Oavsett pris.

    Han yrar…

  • argulander

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 08:19

    Förstår egentligen inte de upprörda känslorna, priset på prylarna bestäms ju av tillgång och efterfrågan som med allt annat. Vill man surfa på en insjö någonstans i lätta vindar så kan ju dessa grejor funka ganska bra, medans de naturligtvis är helt värdelösa för en van surfare som gillar vindar över 10 m/s och gärna vågor. Jämför tex med en soffa som man vill bli av med för att man köpt en ny, man kan då antingen köra den till återvinning även fast den inte är utsliten för att man inte orkar sälja den, eller så annonserar man den och har man tur får man bra betalt. Knappast någon skulle uppröras av detta.

    Dessutom rör det sig inte om jättesummor, några tusenlappar, köparen lär inte drabbas av ekonomisk ruin. Blir denne missnöjd lär han sig förhoppningsvis till nästa gång.

    Argumentet att sådan här företeelser skulle skrämma bort ev nya utövare av sporten tror jag inte heller så mycket på. Om så vore är detta nödvändigtvis negativt? (Finns ju en del trådar om detta fö.)

    Klas

  • tmalm

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 08:25

    man kanske kunde klistra en infoannons på blocket med en enkel prislista eller bara läggan in en varningsetikett a la socialstyrelsen:
    “Tänk på att surfprylar från 1985 inte är värda ett smack!”

  • v-thun

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 08:48

    Det finns all anledning för en nybörjare att kolla upp vad det är för utrustning som gäller. Jag skulle personligen aldrig köpa något som jag inte visste något om. Varför skulle säljaren lura köparen? Han sätter ett pris och chansar om någon möjligtvis är intresserad, inget fel med det? Personligen kollar jag alltid upp vad jag ska köpa, hör runt lite, frågar mer rutinerade personer om råd. Är man såpass ointresserad av sporten att man inte orkar göra lite efterforskningar kanske det inte är rätt sysselsättning för denne person?

  • surfslusken

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 08:50

    @tmalm 512044 wrote:

    man kanske kunde klistra en infoannons på blocket med en enkel prislista eller bara läggan in en varningsetikett a la socialstyrelsen:
    “Tänk på att surfprylar från 1985 inte är värda ett smack!”

    Allt är värt precis så mycket som nån är villig att betala för de, varken mer eller mindre. Förstår inte va de är som stör er? Ni kan väl fan inte påstå att nån är varken en skojare eller lurendrejare för att dom lägger ut en sak på blocket med en ärlig bild o beskrivning på prylen! Sen är det helt upp till honom/henne o sätte vilket pris som helst i annonsen. Spekulanten har väl för fan sitt ansvar o kolla om de finns nåt som han/hon finner som mer prisvärt på marknaden!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nu börjar fynden komma…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.