Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing ny artikel ang björkäng idag

  • ny artikel ang björkäng idag

    Publicerad av mrpatric på 2 april, 2009 vid 03:43

    I dagens HN publicerades en ny artikel ang björkängs naturreservat.
    tanken är att såväl kitesurfing, cykling, ridning mm förbjuds helt. även badandet kommer att begränsas till visa områden.

    Till saken hör även att oavsett vad de ca 200 markägarna i området tycker så tas beslutet av landshövdingen, vilket kan tas utan markägarnas tillstånd.

    Beslutet väntas fattas i höst. men tyvärr ser det mörkt ut för fortsatt surfing i björkäng.

    eagletech19 svarade 14 år, 12 månader sedan 21 Medlemmar · 40 Svar
  • 40 Svar
  • sourra

    Medlem
    2 april, 2009 vid 05:36

    Mmm, vi skrev en insändare om detta för en vecka sedan men jag tror vi var lite för obekväma för HNs hemliga vänner så den kom aldrig med. Läs om detta här: http://www.varbergssurfklubb.se/post/Hallands-Nyheter-och-reservatsplanerna-i-Utteros.aspx

  • skye10

    Medlem
    2 april, 2009 vid 06:41

    Skicka in artikeln igen då. Och till alla andra tidningar. Den är bra!

  • mtias

    Medlem
    2 april, 2009 vid 06:46

    @sourra 538461 wrote:

    Mmm, vi skrev en insändare om detta för en vecka sedan men jag tror vi var lite för obekväma för HNs hemliga vänner så den kom aldrig med. Läs om detta här: http://www.varbergssurfklubb.se/post/Hallands-Nyheter-och-reservatsplanerna-i-Utteros.aspx

    Först vill jag bara säga; riktigt bra skrivet och sakligt med argument och fakta.

    Om ni vet att ornitologerna är med och styr i den tidningen, varför skickar ni då in era bästa argument till dem så att de kan granska och hitta på bra mot argument innan saker och ting kommit ut i ljuset!? Och bara en sådan enkel sak som att vissa personer får publicera insändare utan namn etc för att försöka bilda opinion medans andra inte får det förefaller helt barockt. Hur trovärdig är en tidning som sysslar med sådana metoder… Dessutom kan man undra om dessa värderingar om att komma till tals är något som den övriga journalistkåren där ute står för.

    Borde ni inte vända er till något större medium än HN så att detta tydliga jäv och odemokratiska förfarande som försigår där nere kan granskas av tredje part? Jag kan verkligen se att det borde finnas stort intresse i detta som ett rent nyhetsvärde om det framkommer att personer i maktställning inom ett så pass känsligt organ som länsstyrelsen går sina egena ärenden inom viktiga beslut?

    Varför inte skriva ihop ett mail om allt där man förklarar hur det ligger till med personer på viktiga poster som är med i vissa föreningar samtidigt som man helt klart sitter och beslutar om förbud som går i linje med vad en sådan föreningsvärderingar står för; hur man kategoriskt vägrar lyssna på argument och ej kunna påvisat sakligt grund för beslut etc. När det är gjort kan man väl skicka ut det till de större nyhets- och granskningsredaktioner inom media; tv, radio, press? Det finns ingenting att förlora på det känns det som – snarare tvärtom.

    Ni verkar ha ganska rejält med underlag både vad gäller misstänkta oegentligheter men också hur man försöker driva igenom beslut utan saklig grund/fakta som har stor inverkan på många människor i det tänkta området.

    // Just my two cent

  • ollep

    Medlem
    2 april, 2009 vid 06:49

    Fruktansvärt frustrerande att vi inte kan göra något..? Läste insändaren, klockrent formulerat. Går det inte att kontra med insändare, artiklar och dylikt på andra plan eller är det verkligen bara den korrupta tidningen som ger resultat? Borde kunna nå ut till folk i länet på fler sätt.

  • kvabbso

    Medlem
    2 april, 2009 vid 07:00

    Här är den sorgliga länken: http://hn.se/nyheter/varberg/1.429046

  • nic

    Medlem
    2 april, 2009 vid 07:41

    Dags för en DOS-attack.

    Hur som helst borde det vara intressant att engagera Göteborgs-Posten i detta. Kanske inte med fokus på surfämnet utan på hur HN missbrukar sitt journalistiska ansvar.

    nic

  • svenne

    Medlem
    2 april, 2009 vid 07:52

    Kolla med http://www.tu.se hur ni ska gå tillväga. Om Hallands Nyheter får statligt stöd kan det bli lite jobbigt för dem att inte publicera.

  • sourra

    Medlem
    2 april, 2009 vid 08:04

    Det är skillnad på att ha svart på vitt och bara ha starka misstankar. Vi jobbar dock på det, var så säker. Problemet är att vi är en så liten grupp att vi är lätta att köra över och bortse från även om vi kan presentera klara bevis. Men borde inte mötesanteckningar och sånt från Länsstyrelsen vara offentliga handlingar?

  • skye10

    Medlem
    2 april, 2009 vid 08:09

    Jag har kommenterat artikeln. Fler som gör det?
    Skicka klubbens artikel till de stora tidningarna. Kanske nån som är intresserad av att hitta polemiken. Borde de va.

  • sourra

    Medlem
    2 april, 2009 vid 08:11

    @Skye10 538468 wrote:

    Skicka in artikeln igen då. Och till alla andra tidningar. Den är bra!

    Jag skickade ett mail till dom med kopia til VSK-styrelsen där jag skrev att jag tyckte att det var kass att de gjorde som de gjorde. Insändaren har de redan men jag tycker den tappar lite i tyngd när HN väntar med att publicera den och istället skriver en sådan artikel.

    @BennyTC 538470 wrote:

    Fruktansvärt frustrerande att vi inte kan göra något..? Läste insändaren, klockrent formulerat. Går det inte att kontra med insändare, artiklar och dylikt på andra plan eller är det verkligen bara den korrupta tidningen som ger resultat? Borde kunna nå ut till folk i länet på fler sätt.

    Jag vet en på Steffo som driver ett företag som jobbar med reklam på storbildsskärmar… Spons? Vore stabilt att driva kampanj på såna =)

    @kvabbso 538471 wrote:

    Här är den sorgliga länken: http://hn.se/nyheter/varberg/1.429046

    Glöm inte kommentera artikeln!

  • ollep

    Medlem
    2 april, 2009 vid 08:21
    sourra;538482 wrote:
    Jag skickade ett mail till dom med kopia til VSK-styrelsen där jag skrev att jag tyckte att det var kass att de gjorde som de gjorde. Insändaren har de redan men jag tycker den tappar lite i tyngd när HN väntar med att publicera den och istället skriver en sådan artikel.

    Jag vet en på Steffo som driver ett företag som jobbar med reklam på storbildsskärmar… Spons? Vore stabilt att driva kampanj på såna =)

    Glöm inte kommentera artikeln!

    Jag är absolut beredd att lägga en och annan hundrapeng ifall det anordnas något seriöst för att göra våra röster hörda. Jag tror verkligen också på att det vore bra att kontakta GP och andra stora tidningar. Även om det bara är starka misstankar (med bevis på varför det finns misstankar) så borde det räcka för att göra folk motiverade till att granska HN.

  • mtias

    Medlem
    2 april, 2009 vid 08:39

    @sourra 538479 wrote:

    Det är skillnad på att ha svart på vitt och bara ha starka misstankar.

    Låt journalisterna om dom tar tag i det på någon större redaktion reda ut vad som bara är starka misstankar och vad som är svart på vitt. Oftast börjar det bara med misstankar. Ge dem materialet som ni har, inte bara det som ni har som är konkret utan även de misstankar ni har. Grymt jobbat!

    Här är t.ex svt’s uppdrag granskning:granskning@svt.se
    Det är bara att testa.

  • sourra

    Medlem
    2 april, 2009 vid 09:03

    Den går tydligen i tryck imorgon med svar från länsstyrelsen. Det ska bli spännande att se vad de har att säga i frågan.

  • skye10

    Medlem
    2 april, 2009 vid 09:19

    Och i samma tidning…

    http://hn.se/nyheter/varberg/1.426827

    En fågel är en fågel är en fågel….Vilka kontraster…

  • cortex

    Medlem
    2 april, 2009 vid 09:47

    Snacka om fågelrasism. Du är en mås = du ska dö.
    Du är en sällsynt dubbelpipig lerskvätta = vi går över lik (från människa och mås) för att du ska få häcka *exakt* där du vill. Egen pool och ett glas champagne kanske?

    Mummel…

    /Kaj

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing ny artikel ang björkäng idag

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.