Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing "Ny" bräda sönder?? :(

  • "Ny" bräda sönder?? :(

    Publicerad av challq på 20 augusti, 2007 vid 20:16

    Hejsan alla glada surfare.
    Känns lite segt att göra sitt första inlägg här på surfzone med följande frågor och bilder (ni förstår nog vad jag menar om ni fortsätter läsa):

    Jo, det var så här att jag köpte en bräda ganska nyligen. Det är en Mistral Naish Hawaii 8’11 105 liters.

    Detta är min första bräda som jag själv äger och det känns som ett bra köp.
    Jag har vindsurfat nu i två år och det känns som jag börjar komma en bit.
    Men, jag har inte hunnit prova den, för när jag kom hem efter att jag hade köpt den upptäckte jag en spricka (som inte var lagad, brädan hade ett par lagningar sedan innan vad jag kunde se).
    Fastän jag var så försiktig med att kolla igenom brädan innan jag köpte den missade jag detta. Jag har läst på forumet några månader innan jag registrerade mej och jag har följt tipset med att väga brädan innan jag betalade. Den vägde 7.5 kg, och vikten ska vara runt 7.4 utan stroppar. Så jag tyckte det såg helt ok ut.

    När jag skulle premiärsegla den i Apelviken förra veckan kom det fram en snäll surfare till mej och tittade på sprickan och sa att jag borde laga den innan jag gav mej ut. Tyvärr han jag inte få med mej hur jag skulle laga den.

    Så nu till min fråga.
    Hur lagar jag en sån här spricka?
    Vi har lite polyetulen hemma på ett fat som håller på att stelna, och glasfiber. Är det något jag kan använda mej av?

    Kolla in bilderna nedan så får ni bättre insikt om vad det handlar om.
    Är väldigt, väldigt, väldigt tacksam för all hjälp jag kan få, vill så gärna ut och surfa med brädan och se ifall jag har gjort ett bra eller dåligt köp.

    p1020773ew3.jpg
    p1020777oj3.jpg
    p1020781qc1.jpg
    p1020783wj5.jpg

    Mvh
    Charlie 😉

    nlc svarade 16 år, 7 månader sedan 14 Medlemmar · 98 Svar
  • 98 Svar
  • ola_p

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 20:55

    Bra att vikten är ok.

    Är det mjukt runt skadan?

    Om det är hårt å fint, så skrapa loss det som är löst, och slipa runt så du får bra fäste med epoxin. Lägg ett lager glasfiberväv genomvätt med epoxi. med ett litet överlapp (1.5-3cm) ut på det du slipat rent.

    Låt härda.

    Slipa, spackla med epoxi + microballonger, slipa gelcoat (om det behövs), måla (om du bryr dig om estetiken).

    Kolla trådarna i gör det själv forumet och se till att du har rätt saker när du kladdar epoxi. Giftigt så det räcker å blir över.

  • blabussen

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 22:04

    du borde ha med dig snabb epoxi och silvertejp till stranden så slipper du missa surfdagar, såna seriösa lagningar som Ola beskriver tar lite tid att riva av. Till små skador brukar endast expoxi funka bra, till större skador behövs både ballonger och väv. Jag har lagat alla min brädas sprickor och skador med expoxi och silvetejp men det håller inte i längden och det blir inte snyggt, så småningom måste man riva upp skiten och göra det ordentligt.

  • challq

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 22:45

    Okej, tack för svaren hittills!
    Ska försöka undersöka det här med epoxi och grejer, men polyetulenen är ingenting man använder på surfbrädor, eller? Tror man använder det på båtar.
    Men om jag nu ger mej in i det här Ola beskrev (för jag vill ändå ha en lagning som håller); hur får jag då till en sån där fin och rak kant som var från början?
    Eller är det inte nödvändigt att det ska vara spikrakt, utan kan det vara lite buckligt och jävligt?
    Tack igen för svaren!

    (tror förresten att brädan är hård och ok på skadan, känner man det direkt om man trycker eller sviktar det väldigt lite ifall den har mjuknat? Var ute och tryckte lite innan, fast går ut imorgon med och känner så att jag är säker)

  • Knatte

    Gäst
    21 augusti, 2007 vid 05:16

    Hej!
    Jag har en sådan här sats för lagning av små skador och även större dito..

    http://www.watski.se/www/produkter_meny.asp?prodCardID=26932&groupID=4&subGroupID=500500&parentGroupID=500
    Om du vill reparera ordentligt alltså..

    Om du bara vill göra en snabbfix av skadan så kan detta från Biltema funka: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=96822 Marindelen då:smile: Annars finns ju DR. ding att köpa på surfaffärer (liknande innehåll som Biltemas knådmassa.)

    Tror inte du skall använda något annat än epoxi på din bräda, för då kan det bli problem..
    Om inte lagningen blir 100% rak, är ju bara en estetisk grej och har ingen betydelse. Men om du slipar och fyller upp sista buckliga delarna med Gelcot och slipar med en kloss i en stund, så brukar det bli jämt och fint. Det svåra kan vara att hitta bra färgnyans när man lackar över lagningen..

  • nlc

    Medlem
    21 augusti, 2007 vid 06:18

    @challq 407287 wrote:

    Ska försöka undersöka det här med epoxi och grejer, men polyetulenen är ingenting man använder på surfbrädor, eller? Tror man använder det på båtar.

    Det är inte polyuretan (aka genomskinligt trälim för utomhusbruk) du menar? Det skummar upp lite i kontakt med fukt och bildar ett hårt skum som med lit seg yta som fyller ut sprickor och hål. Har använt det själv på gamla brädan för att laga ett litet hål på undersidan.

    Fast epoxi o microballonger är lite snyggare att fylla ut med och lättare att slipa. Glöm bara inte andningsskydd.

  • ola_p

    Medlem
    21 augusti, 2007 vid 07:36

    @challq 407287 wrote:

    Men om jag nu ger mej in i det här Ola beskrev (för jag vill ändå ha en lagning som håller); hur får jag då till en sån där fin och rak kant som var från början?
    Eller är det inte nödvändigt att det ska vara spikrakt, utan kan det vara lite buckligt och jävligt?

    Sandpapper. 🙂 Och om det behövs så spackla med epoxi + microballonger.

    Är det lite ojämnt så gör det inte så mycket, men det är ju snyggare med en jämn kant.. :laugh:

  • ola-h

    Medlem
    21 augusti, 2007 vid 10:46

    Det är en rätt lite skada som ser stor ut på bilden (bra med enkronan…). Hur du skall gå vidare beror på hur mycket tid du är beredd att lägga ned. Som sagts ovan är det bra at slipa ned det som är sprucket lite, så du ser om det är sprucket även under. Slipa inte för mycket bara, det gör det bara svårare att få till sedan. Förutom själva “huvudskadorna” ser det ut som bara gel-coaten är sprucken.

    Jag skulle nog slipa ned färg + gelcoat lite och fylla med microballonger+epoxy. Gör denna fyllning i flera steg. Första steget kan vara att använda epoxy utan microballonger för att limma ihop sprickorna lite. Gå sedan på med fler lager tills du fyllt upp. Maska gärna med tejp så du liksom bygger upp brädans form med tejpen och sedan fyller epoxy mot den. Då blir det minimalt med slip. Kör bottensidan först utan att kleta ned railen och gör sedan samma sak på railen. Vill du vara säker kan du sedan som Ola P säger lägge på en vävsnutt runt kanten. Obs att detta är ett ställe på brädan där man inte vill ha allt för mycket ojämnheter.

  • ola-h

    Medlem
    21 augusti, 2007 vid 10:52

    Edit: Min favoritprodukt för små dinglagningar är för övrigt Solarez UV-härdande epoxy filler. Vet inte om den säljs i Sverige dock. Smidigt att slippa blanda och den blir väldigt hård och slipbar och är extremt lättjobbad.

    Se
    EPOXY FIBERFILLED

    http://solarez.com/products.html

  • challq

    Medlem
    21 augusti, 2007 vid 11:18

    Tackar så hemskt mycket för alla svar.
    Jag är nog lite överorolig för att göra fel tror jag.
    Och nää, sprickan är inte så jättestor, så det ska nog bli ok att laga.
    Men! När vet man att man har slipad ned nog på brädan?
    Och, om ni kollar på bilderna så har det ju försvunnit lite fragment från brädan, men seden är det en 5 cm lång spricka ifrån hålet som följer kanten, ska jag slipa bort den med?

  • challq

    Medlem
    21 augusti, 2007 vid 11:27
    NLC;407306 wrote:
    Det är inte polyuretan (aka genomskinligt trälim för utomhusbruk) du menar?

    Nää, det är det definitivt inte, jag tror man kan se det här vi har hemma som flytande plast. Det används för att festa glasfiberväv på båtskrov & dyligt. (det är iaf. vad vi har gjort, försökte bygga en båt). Ehm, jo, det är genomskinligt när det har torkat och hårt så inni bänken.
    Vet inte riktigt om det är licensbelagt, det var min far som fick tag i ett fat nere i hamnen en mörk torsdagnatt -96. (typ)
    Det ligger i ett stort oljefat med kran och är grönt/blåaktigt när det är flytande.
    Kanske någon kan hjälpa mej identifiera detta? 😀

  • kinetic

    Medlem
    21 augusti, 2007 vid 13:00

    challq: Det är polyester…

  • challq

    Medlem
    21 augusti, 2007 vid 14:51
    kinetic;407429 wrote:
    challq: Det är polyester…

    Ahh, okej. Härligt!
    Går det att använda till att laga brädan med då? 🙂
    Polyester & glasfiber t.ex?

  • Knatte

    Gäst
    21 augusti, 2007 vid 15:10

    @challq 407461 wrote:

    Ahh, okej. Härligt!
    Går det att använda till att laga brädan med då? 🙂
    Polyester & glasfiber t.ex?

    Nope! Du skall inte ha polyester på din bräda. Du behöver epoxi och glasfiber enligt de flesta ovanstående inlägg.
    Du har slipat lagom mycket, när alla lösa delar och liknande är borta. Du måste ha en hel/stabil grund att fästa epoxin/glasfibern i.
    (Har du lösa delar kvar att fästa i, så håller aldrig lagningen)

  • kinetic

    Medlem
    21 augusti, 2007 vid 15:20

    Challq: Ja det går utmärkt att fylla ut mindre skavanker med polyester så länge det inte kommer i kontakt med “frigolit”. Polyester har kraftig värmeutveckling vid härdning så risken är att frigoliten smälter…Har själv lagat en betydligt värre rail-skada på en av mina äldre sandwichbrädor (satte ena railen rätt in i en sten som låg dold under vattenytan…) med “polyester-spackel”, blev hur bra som helst o brädan håller än:-). O det är helt omöjligt att se var jag lagat…
    Om jag vore dig skulle jag helt klart nöja mig med att ta bort det som sitter löst o sedan fylla upp med tunnare lager av polyester (förutsatt att inget skum syns…) eller epoxy/mikroballonger…Som sista lager hade jag lagt “gelcoat” o därefter slippat till formen o polerat…Men det e ja det, var o en gör som man själv vill:-)

  • lars_k

    Medlem
    21 augusti, 2007 vid 15:52

    Det är väl snarare polyesterns lösningsmedel (styren) som löser upp frigoliten, inte eventuell värmeutveckling… Så är det risk för att det kommer i kontakt med kärnan (frigoliten) ska man nog undvika polyester. Dessutom är epoxi starkare. Börja med epoxi+microballonger (eller epoxi+glasfiber om det är en större skada) som ger en stark och tät lagning. Ta sen spackel (som gärna kan vara polyesterbaserad) för finishen.

Sida 1 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing "Ny" bräda sönder?? :(

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.