Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing "Ny" bräda sönder?? :(

  • challq

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 16:39

    Här kommer lite nytagna bilder:
    p1010837ak8.jpg
    p1010836cw6.jpg
    p1010838zk7.jpg
    p1010840dt7.jpg
    p1010841vt0.jpg
    p1010842ct1.jpg

    Ursäkta att det blev lite många av samma typ, men glömde av vilka bilder det var jag skulle använda, så jag tog allihopa. Kan bli så ibland.
    Vet inte hur det gick med skärpan heller. Hoppas dom stämmer.
    Grejen är ju, ska jag slipa upp sidan på brädan och fästa glasfibret där? Och ska jag slipa mer utåt kanterna på sprickan samt slipa upp “repor” i lacken som har uppstått när jag bände bort lite lösa delar?

  • challq

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 16:41

    Bild 1 och 4 värkar bäst tagna.
    Fast det är svårt med skärpan på så nära avstånd. Försök att se iallafall, gjorde mitt bästa. 😀

  • Knatte

    Gäst
    30 augusti, 2007 vid 19:40

    Hm… Nu är jag inte lagningsexperten här på forumet, utan detta borde väl Svenne eller Ola_p svara på:smile:

    Men jag personligen hade nog slipat ett lite större område runt skadan. (Bara mattat ner ytan för att få större fästyta för epoxin+glasfibern) och mattat ner ytan på själva railsen (kanten) också..
    Sedan hade jag nog klippt småremsor som är lika stora som skadan och lagt/tryckt ner i hålen (efter ha vätt ner området med epoxi) Så du minst har två remsor just i skadeområdet.
    Sedan hade jag avslutat med en större glasfiberbit som har någon/några cm överlapp utanför hela skadan och som täcker hela skadan.

    Men som sagt var, så finns det ju olika åsikter hur man skall laga en skada och du kanske får andra förslag snart 🙂

  • challq

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 22:09

    Aha!
    Precis vad jag hade tänkt göra innan, men behövde bara en liten bekräftelse.
    Får nog hjälp av min snälla far som kommer och hälsar på imorgon med.
    Han har byggt båtar, “hus” och monument av glasfiber så han kan säkert en del om det här med.
    Skulle ju också laga den här footpadden som hade lossnat, så jag pillade loss hela grejen, och det känns hyffsat onödigt nu i efterhand, kunde ju bara limmat fast den lilla flärpen som hade lossnat. Ska skicka bilder på katastrofen imorgon. 😀
    Tack för svaren än så länge Knatte!

  • challq

    Medlem
    2 september, 2007 vid 14:57

    Hmm, ehh, jag tror jag blandade epoxin lite fel, efter 24 timmar är den fortfarande lite elastisk (för lite härdare?), och det hade nog kommit in lite luft under skadan så att ett hål uppstod.. Ser ut som om jag för göra om det… Eller?
    Bilder kommer snart. 😉
    Och footpadden, mja, den sitter ganska bra, den blev bara ytterst lite lös i hörnet, men man kan inte lyfta på den, så det är lugnt, men, behöver nog limma den bakre padden också för den har lyft lite från brädan… Bilder kommer snart.
    Skit att jag inte klarade av att laga skadan..
    Förresten, passade på att försöka laga en fena också när jag ändå hade blandat till epoxin, den hade “delat” sej lite och var lite halvruggig, men den lagningen blev jag faktiskt ganska nöjd med… Känns bra att ha lyckats med något i alla fall. Nu är det bara att ta fram sandpappret och börja om igen antar jag..
    Eller jag väntar nog tills imorgon och ser ifall epoxin blivit hård då.
    Synd bara att jag missat så mycket surf nu dom senaste veckorna.. 🙁

  • Knatte

    Gäst
    2 september, 2007 vid 15:09

    Det är bara bita i det sura äpplet och ta bort/slipa ner den dåliga lagningen och göra om.
    När man blandar epoxi/härdare så handlar det om gram, för att få rätt härdning. Dvs gäller att vara noga som tusan när man blandar:laugh:
    Men se det positiva : Du börjar ju bli van att meka med epoxi och sandpapper och allt kommer gå bättre nästa gång 😀

  • challq

    Medlem
    3 september, 2007 vid 12:54

    Hehe, precis min tanke Knatte..:)
    Men en annan grej slog mej just, för det kändes som om jag var ganska noga med blandningen (kanske inte tillräckligt), fast det står på bruksanvisningen att det ska härda i minst 18°C.
    Om inte jag minns fel var det runt 15°C när jag började vid 16:30 nångång. Och det lär ju inte ha blivit varmare under kvällen/natten.
    Jag håller på med brädan i ett ganska ouppvärmt garage.
    Kan det bero på detta att epoxin inte ville härda tillräckligt?

  • Knatte

    Gäst
    3 september, 2007 vid 13:40

    @challq 411187 wrote:

    Hehe, precis min tanke Knatte..:)
    Men en annan grej slog mej just, för det kändes som om jag var ganska noga med blandningen (kanske inte tillräckligt), fast det står på bruksanvisningen att det ska härda i minst 18°C.
    Om inte jag minns fel var det runt 15°C när jag började vid 16:30 nångång. Och det lär ju inte ha blivit varmare under kvällen/natten.
    Jag håller på med brädan i ett ganska ouppvärmt garage.
    Kan det bero på detta att epoxin inte ville härda tillräckligt?

    Jo, är det för kallt så kanske epoxin blir svårhärdad. Men några grader hit och dit, borde inte stöka till det så mycket. (Om vi inte pratar om temp under 10 °C)
    Satsa på lite extra värme via element eller kupevärmare över natten så att det blir varmt och mysigt:tongue:

  • challq

    Medlem
    3 september, 2007 vid 13:55

    Ah! Ingen dum idé Knatte. Jag kanske borde tänkt på det innan. :blush:
    Men, måste jag slipa bort all epoxi, eller bara slipa ner det nu, för jag antar att det har en viss tätande effekt även fall det inte blev 100 % bra.
    Min plan var nu att slipa ner ganska mycket, sedan blanda ihop lite mer epoxi och lägga en bit väv till över den ganska dåliga epoxin (hade tänkt och spara epoxin som fyller ut håligheterna i sprickan) och sedan låta det torka med hjälp av en liten värmefläkt eller dyl.
    Sedan blanda till lite epoxi+microballonger och spackla över. Slipa ner, och lägga på lite klarlack.
    Vad sägs om denna (antagligen dumma) idé? 😀

  • Knatte

    Gäst
    3 september, 2007 vid 14:07

    @challq 411210 wrote:

    Ah! Ingen dum idé Knatte. Jag kanske borde tänkt på det innan. :blush:
    Men, måste jag slipa bort all epoxi, eller bara slipa ner det nu, för jag antar att det har en viss tätande effekt även fall det inte blev 100 % bra.
    Min plan var nu att slipa ner ganska mycket, sedan blanda ihop lite mer epoxi och lägga en bit väv till över den ganska dåliga epoxin (hade tänkt och spara epoxin som fyller ut håligheterna i sprickan) och sedan låta det torka med hjälp av en liten värmefläkt eller dyl.
    Sedan blanda till lite epoxi+microballonger och spackla över. Slipa ner, och lägga på lite klarlack.
    Vad sägs om denna (antagligen dumma) idé? 😀

    Ta bort allt!! Finns det ohärdad och dåligt fäst epoxi, så fastnar ju inte den nya epoxin bra och risken finns ju att hela lagningen går åt pipan/läcker vatten om allt inte är 100% fäst/starkt…
    Så mitt tips är, gör om allting och lägg den nya lagningen på en stabil och frisk grund. Genvägar och halvlagningar brukar alltid straffa sig i slutändan:ooo:

  • challq

    Medlem
    3 september, 2007 vid 14:11

    Hehe, okej. Ska ut och se vad jag kan åstakomma nu då.
    Det kan ju vara så att epoxin bara tar längre tid att härda i lägre temperaturer också. Ska ut och känna hur den känns nu. Om den inte är riktigt hård än så blir det att plocka fram det grova sandpappret.
    Förresten, hur ska epoxin kännas när den är 100% härdad?
    Ska den vara hård som attan?

    *Just nu går det att tälja igenom det. Och om man sticker ner en skruvmejsel i burken (med överbliven epoxi) jag har använt för att blanda epoxin så kan man trycka ner den ca. 3 mm.

  • Knatte

    Gäst
    3 september, 2007 vid 16:03

    Härdad epoxi är stenhård!! Typ betonghård skall det vara :laugh:

  • challq

    Medlem
    3 september, 2007 vid 16:38

    Ahh! Blir galen!
    Hur får man bort dålig epoxi!?
    Har försökt att slipa, tälja, slå, dra, såga & spränga bort den nu!
    Men det går ju bannemej inte.
    Har väl kommit ner 2 mm sedan jag började. 😉
    Fast har mest slipat och täljt om jag ska vara ärlig.
    Finns det nåt bra trick här eller?

  • supasonic

    Medlem
    3 september, 2007 vid 20:53

    Hej! Angående vad som sades tidigare i denna tråd beträffande plastic padding, polyester och epoxi. Såhär har jag förstått det hela.

    Plastic padding och flera liknande produkter består av polystyren och skall inte användas i närheten av frigoliten i brädan då styrenmonomererna löser upp frigolit som är polystyrenskum.

    Polyester och epoxi är mer eller mindre ekvivalent när det gäller användningsområde. Båda går att använda på frigolit men polyester härdar snabbare och i tjocka lager kan det bli så varmt att frigoliten smälter.

    Blanda inte ihop epoxylim med riktig epoxy. Epoxylim är gjort för att vara ganska mjukt även när det är fullt härdat eftersom det är just ett lim och skall hålla saker och ting sammanfogat. Man kan inte laminera med epoxylim.

    Det som syns i botten på slipningen ser lite ut som divinycell eller vad tycker ni andra? På det kan man laga även med polystyrenspackel.

    Jag hade slipat och fyllt ut hålet med epoxy+microballonger. Det bästa sättet att ta bort ohärdad epoxy eller vilken annan plast som helst är dremel med höghastighetsfräs. Lösningsmedel eller värme riskerar att förstöra brädan.
    http://www.dremeleurope.com/dremelocs-se/Product.jsp;jsessionid=F82042CD89103A5CA551BD71B2129341?&ccat_id=483&prod_id=101

    mvh

    .s

  • ola_p

    Medlem
    3 september, 2007 vid 23:17

    Såg att jag nämndes som lagningsexpert. Får nog sluta kladda så mycket i lagningstrådarna. Har fortfarande inte behövt göra mer än nån enstaka dinglagning per år…

Sida 4 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing "Ny" bräda sönder?? :(

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.