Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing "Ny" bräda sönder?? :(

  • enlight

    Medlem
    4 september, 2007 vid 06:18

    Har precis lagat min bräda, en spricka i nosen.

    Slipade fram sprickan, men den var så liten och det var inga “mjukdelar” så jag slipade inte alls mycket på den bef. kolfibern.

    Tejpade maskeringstejp runt om. Lade på ett lager glasfiberväv och riktig Epoxy.

    Efter ett dygn tog jag bort maskerinstejpen (ingen väv och väldigt lite epoxy på den, var noga när jag lade på epoxyn och torkade med papper där det rann.)

    Efter två dygn slipade jag till önskat resultat. Använde mig av våtslippapper 400 för att följa upp med 800 och slutligen 1200 för slutfinishen.

    Efter tre dygn så har nu den skvätt epoxy som är kvar i blandnings burken (ml. mått som man får från apoteket för flytande mediciner) blivit stenhård!

    Det jag vill säga är att det tar ett tag (i alla fall för mig) innan epoxyn blir STENHÅRD, så var inte för ivrig med att dömma ut din lagning.

  • challq

    Medlem
    5 september, 2007 vid 14:15

    Åhh, är en sån här dremel fräs dyr, och går den att få tag i lätt?
    Det jag provade var att värma lite på epoxin med en hårblås.
    Det gjorde att epoxin blev helt mjuk, vilket inte var så lyckat, det jag ville var att få den hård. 🙂
    Men, den är nog ganska lätt att plocka bort när den är mjuk, så det kan vara en taktik i detta fallet, kanske?
    Fast fick ju en liten varning där från supasonic om att värme kan förstöra brädan. Men det är ju inte så hiskeliga temperaturer i en hårblås va?

    Nu har jag gett lagningen lång tid att härda och den är fortfarande inte hård.
    Så nu tar jag in den i köket eller vardagsrummet där det förhoppningsvis är lite varmare än i garaget, och försöker göra om lagningen. 🙂
    Denna gången ska jag lyckas!

    Och jag har även använt mej av apotekets ml. mått som Enlight skriver att han har använt. Är det någon som vet vad som händer ifall man blandar i lite mer härdare än vad som står i bruksanvisningen?
    Nu senast tog jag 10 ml epoxi och 5 ml härdare (så vitt jag vet).
    Men om jag typ tar 7 ml. härdare istället?
    Förresten, vilken epoxi använde du dej av Enlight?
    Jag har ju Watski’s Reperationssats, och den borde ju funka eftersom knatte m.fl. har använt sej av den utan problem.
    http://www.watski.se/www/produkter_meny.asp?prodCardID=26932&groupID=4&subGroupID=500500&parentGroupID=500

  • Knatte

    Gäst
    5 september, 2007 vid 14:51

    @challq 411888 wrote:

    Åhh, är en sån här dremel fräs dyr, och går den att få tag i lätt?
    Det jag provade var att värma lite på epoxin med en hårblås.
    Det gjorde att epoxin blev helt mjuk, vilket inte var så lyckat, det jag ville var att få den hård. 🙂
    Men, den är nog ganska lätt att plocka bort när den är mjuk, så det kan vara en taktik i detta fallet, kanske?
    Fast fick ju en liten varning där från supasonic om att värme kan förstöra brädan. Men det är ju inte så hiskeliga temperaturer i en hårblås va?

    Nu har jag gett lagningen lång tid att härda och den är fortfarande inte hård.
    Så nu tar jag in den i köket eller vardagsrummet där det förhoppningsvis är lite varmare än i garaget, och försöker göra om lagningen. 🙂
    Denna gången ska jag lyckas!

    Och jag har även använt mej av apotekets ml. mått som Enlight skriver att han har använt. Är det någon som vet vad som händer ifall man blandar i lite mer härdare än vad som står i bruksanvisningen?
    Nu senast tog jag 10 ml epoxi och 5 ml härdare (så vitt jag vet).
    Men om jag typ tar 7 ml. härdare istället?
    Förresten, vilken epoxi använde du dej av Enlight?
    Jag har ju Watski’s Reperationssats, och den borde ju funka eftersom knatte m.fl. har använt sej av den utan problem.
    http://www.watski.se/www/produkter_meny.asp?prodCardID=26932&groupID=4&subGroupID=500500&parentGroupID=500

    Har du ingen vanlig slipmaskin typ en sådan här ?? http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=424&iItemId=91726 Då bör du lätt kunna ta bort gamla rester av lagningen..
    Det bästa är nog att försöka bland till exakta mängder av både härdare och epoxi:tongue:

  • surfineurope

    Medlem
    5 september, 2007 vid 15:03

    @challq 411888 wrote:

    Åhh, är en sån här dremel fräs dyr, och går den att få tag i lätt?
    Det jag provade var att värma lite på epoxin med en hårblås.
    Det gjorde att epoxin blev helt mjuk, vilket inte var så lyckat, det jag ville var att få den hård. 🙂
    Men, den är nog ganska lätt att plocka bort när den är mjuk, så det kan vara en taktik i detta fallet, kanske?
    Fast fick ju en liten varning där från supasonic om att värme kan förstöra brädan. Men det är ju inte så hiskeliga temperaturer i en hårblås va?

    Nu har jag gett lagningen lång tid att härda och den är fortfarande inte hård.
    Så nu tar jag in den i köket eller vardagsrummet där det förhoppningsvis är lite varmare än i garaget, och försöker göra om lagningen. 🙂
    Denna gången ska jag lyckas!

    Och jag har även använt mej av apotekets ml. mått som Enlight skriver att han har använt. Är det någon som vet vad som händer ifall man blandar i lite mer härdare än vad som står i bruksanvisningen?
    Nu senast tog jag 10 ml epoxi och 5 ml härdare (så vitt jag vet).
    Men om jag typ tar 7 ml. härdare istället?
    Förresten, vilken epoxi använde du dej av Enlight?
    Jag har ju Watski’s Reperationssats, och den borde ju funka eftersom knatte m.fl. har använt sej av den utan problem.
    http://www.watski.se/www/produkter_meny.asp?prodCardID=26932&groupID=4&subGroupID=500500&parentGroupID=500

    Blanda enligt anvisningarna! Epoxy måste blandas rätt. Till skillnad från polyester där härdaren enbart är en katalysator så utgör härdaren i epoxy en del av strukturen och både för mycket eller för lite härdare ger dåligt resultat. Epoxy behöver värme för att härda (olika mycket beroende på typ), men den blir samtidigt mer rinnande ju varmare den är så det var kanske därför du upplevde att den blev mjuk. Sätt en värmefläkt i garaget och laminera inte i köket eller i vardagsrummet om du inte tänkt att bo i garaget tills epoxyn härdar. Epoxy är farligt att inandas, laminera utomhus om du inte har en gasmask och flytta sedan in brädan i garaget.

    /Jonas

  • challq

    Medlem
    5 september, 2007 vid 15:07

    Jo, en slipmaskin ska finnas nånstans. Om vi inte gett bort den. (familjen gav bort en jäkla massa maskiner för några dagar sedan)
    Och garaget vi har är ganska stort. Så jag vet inte ifall det räcker med en liten värmefläkt för att uppnå önskad värme.
    Gör det nånting om man riktar fläkten mot skadan på brädan och ställer fläkten lite längre bort? ca. 1 – 2 meter.
    Isåfall går det ju garanterat.
    Eftersom det är helt ouppvärmt så kan det bli svårt, men jag ska prova.
    Frågan är ifall jag kommer hinna provsurfa brädan innan säsongen är slut för min del.
    Har inte råd med en till våtdräckt. 🙁 Har tillgänglighet till en sommardräckt nu.

    Sen den där slipmaskinen du visade bild på Knatte; den känns inte särskillt kirurgisk, är det inte risk för att man råkar slipa bort typ halva brädan med den där (eller iallfall för mycket utanför sprickan)?

  • Knatte

    Gäst
    5 september, 2007 vid 15:22

    Sen den där slipmaskinen du visade bild på Knatte; den känns inte särskillt kirurgisk, är det inte risk för att man råkar slipa bort typ halva brädan med den där (eller iallfall för mycket utanför sprickan)?

    Jo, man får ta det försiktigt och bara använda kanten på slipmaskinen:smile:
    Annars kan det blir för mycket som försvinner i ett naffs:ooo:

    En sådan här typ är ju bättre: Archive%5CProduct_images%5C17%5CLarge%5C17-030_l.jpg
    Eller sätt en sådan här i en borrmaskin: Archive%5CProduct_images%5C20%5CLarge%5C20-543_l.jpg

    Eller en gammal hederlig fil kan säkert funka också:smile: Archive%5CProduct_images%5C20%5CLarge%5C20-412_l.jpg

  • challq

    Medlem
    5 september, 2007 vid 15:29

    Hehe, ja, nu känner jag mej laddad för att ta på mej vinterkläder och gå ut i den iskalla garagen och börja fila/slipa/borra.
    Men en sån där borr kunde ju vara en idé att investera i.
    Fast om jag kör min gamla taktik med att värma epoxin och sedan dra bort den?
    Det värkade ju funka. Sedan det som blir över tar jag med en fil.
    Jag provar lite olika sätt och ser vilket som är bäst. 🙂

  • surfineurope

    Medlem
    5 september, 2007 vid 15:38

    @challq 411906 wrote:

    Gör det nånting om man riktar fläkten mot skadan på brädan och ställer fläkten lite längre bort? ca. 1 – 2 meter.
    Isåfall går det ju garanterat.

    Det borde gå bra. Prova att lämna brädan som den är under natten med värmefläkten på innan du försöker ta bort den. Om du bara fick till blandningen rätt så bör den härda trots att det gått någon dag sedan du blandade den. Det går till och med att frysa ner glasfiberväv indräkt i epoxi och sedan ta fram den flera månader efteråt. Tillsätter man bara värme så härdar den. Det är så prepreg fungerar.

    Om det var något fel på blandningen så var extremt försiktig när du tar bort den, ohärdad epoxy är grymt allergiframkallande.

    /Jonas

  • rillestark

    Medlem
    5 september, 2007 vid 15:48

    @challq 411911 wrote:

    …iskalla garagen…

    Inte konstigt att det tar tid att härda om brädan ligger i garaget. För att den ska härda någorlunda fort skall du ha rumstemperatur. Ca 20 grader.

    Frid.

    /Richard

  • challq

    Medlem
    5 september, 2007 vid 15:59
    surfineurope;411918 wrote:
    Om det var något fel på blandningen så var extremt försiktig när du tar bort den, ohärdad epoxy är grymt allergiframkallande.

    /Jonas

    Ohh. :shocked:
    Jag som var och pillade på den när jag sist använde hårblåsen för att känna vilken substans den hade. Och jag gosade runt med fingrarna både i burken och på lagningen.
    Hehe, hoppas att det gick ok. Men upptäckte dock nyss nåt utslag på magen som gjorde jäkligt ont. Fast det var inget stort eller farligt tror jag. Bara en liten prick. 😀
    Blir gummihandskar nu då. :santa:

  • supasonic

    Medlem
    5 september, 2007 vid 17:13

    Epoxy kan ge upphov till kontaktallergi som drabbar huden. Du skall ha nitrilgummihanskar om de skall skydda, latex ger inget skydd, vinyl ger begränsat skydd. Allergiska besvär från luftvägarna är mycket ovanligt när det gäller epoxy, beroende på att kontakallergi är en typ 4 allergi som medieras av speciella antigenpresenterande celler som i princip endast finns i huden, ej i luftvägarnas slemhinna.

    En lagning av den lilla omfattningen som du håller på med skulle jag göra i vardagsrummet utan att ha några betänkligheter.

    .s

  • challq

    Medlem
    5 september, 2007 vid 17:40

    F#n också!
    Jag som just var ute och fick bort epoxin med just latexhandskar på mej, och kände mej skyddad..
    Bifogar några bilder:

    Mitt tillvägagångssätt för att få bort den dåliga epoxin var att ta en hårblås från 1973 och värmde upp epoxin. Efter ca. 20 sekunder av värme började epoxin bli lösaktig (detta blev resultatet av lite pillande med en skruvmejsel):

    epoxiupplsttg8.jpg

    Efter ytterligare 5 minuter had jag fått bort i princip 90% av epoxin, dom resterande 10 procenten ville inte bort. Jag tvättade med aceton, och slipade med sanpapper. Men det värkar som om lacken har sugit upp epoxin i de gula områdena. Men jag bryr mej inte mycket om det estetiska:

    epoxibortadv2.jpg
    Blev dock lite orolig när brädan var varm 5 minuter efter att jag slutat blåsa med hårblåsen. Men efter ca. en kvart började den svalna. 😉

    Upptäckte sedan till min fårvåning en till skada som jag inte har sätt innan.
    Den är lokaliserad precis längst back på brädan, i “spetsen” om man kan kalla det så. (finns säkert något finare ord)
    Den ser ut så här:

    bakreskadauk8.jpg

    Och nu har jag en ny plan.
    1. Att ev. bara använda epoxi-microballonger till lagningen.
    Men det står inte hur man blandar ett bra spackel i bruksanvisningen.
    Så är det någon som vet hur man gör?

    2. Att först fylla ut sprickan med microballonger/epoxi och sedan lägga väv på.

    Och den bakre skadan:
    Bara lägga lite epoxi, eller lägga lite microballonger/epoxi?

    Nån som har några nya tips eller synpunkter? 😀

  • surfineurope

    Medlem
    5 september, 2007 vid 17:47

    @challq 411956 wrote:

    F#n också!
    Jag tvättade med aceton, och slipade med sanpapper.

    Tvätta inte epoxy med aceton, dels funkar inte aceton som lösningsmedel för epoxy och dels gör det att huden lättare tar upp epoxyn så du har ännu större risk att få allergi!

  • challq

    Medlem
    5 september, 2007 vid 17:48
    surfineurope;411958 wrote:
    Tvätta inte epoxy med aceton, dels funkar inte aceton som lösningsmedel för epoxy och dels gör det att huden lättare tar upp epoxyn så du har ännu större risk att få allergi!

    Haha, allt jag gör är fel! :crazy:

  • enlight

    Medlem
    6 september, 2007 vid 05:31

    Ska kolla när jag kommer hem (jobbet nu) vilken Epoxy jag har.
    Den är i alla fall i typ målarfärgsburkar.

    (Psst. min lagning var inte lite mindre än din challq. Jag blandade och lade på epoxyn/väven ute på vår uteplats. Lät den ligga där ca 1-2 timmar, kanske 10grader, innan jag tog in den till vardagsrummet:grin: )

Sida 5 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing "Ny" bräda sönder?? :(

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.