Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny film från Halmstad igår (17/3) OBS! HD

  • simpa

    Medlem
    19 mars, 2009 vid 10:30

    @Jester 535747 wrote:

    CoreAVC är dock inte gratis, kostar typ $10…

    Finns gratis… Det är dock värt pengarna ändå, för dem som lever kvar på 60-talet

  • calle_b

    Medlem
    19 mars, 2009 vid 14:44

    mitt tips, köp mac och njuuuuuuuut 🙂

    Skithärlig film. Löv it! Idag vågade sig en fågel ut här och skrek lite. Sen tror jag den dog i en gulpinkad snöhög. Men, våren är nära!

  • booman

    Medlem
    20 mars, 2009 vid 10:10
    simpa;535774 wrote:
    Mitt tips:
    Media Player Classic (MPC) med Haali Media Splitter och sedan köra med CoreAVC som dekoder, det enda rätta. Finns att fultanka.

    Eller “CCCP” (“Combined community codec pack”) några mb med mediaplayer classic och en annan spelare som medföljer. Bara att välja spelare vid installation…
    Enkel installation och sen är det bara att åka…

    http://www.cccp-project.net/

    förhållandevis låga systemkrav…

    BTW… nice rulle..!

  • budda

    Medlem
    22 mars, 2009 vid 14:52

    alltid trevligt med film. KUL

  • schonki

    Medlem
    23 mars, 2009 vid 15:01

    Riktigt fin film Börje!

  • alex_

    Medlem
    23 mars, 2009 vid 20:43

    drog upp den på tvn! SNYGGT!

  • pure

    Medlem
    24 mars, 2009 vid 17:32

    cool film… alltid tacksamt sånahär kalla dagar 🙂

    Det är dock viktigt att 720p eller 1080p kanske är HD upplösningar men den verkliga bildkvaliten kommer ifrån bitraten på video codec:en. Det verkar som om det finns en standard bitrate som rekomenderas för HD men kan inte hitta specen.

    I praktiken innebär det att man kan ha en 1080p film som ser bra mycket sämre ut än en vanlig DVD om man valt en för låg bitrate.

    Denna filmen var på 1.5 Mbps (video codec) vad jag kunde se vilket är ganska lågt för en 720p film.

    Mer info här: http://blogs.zdnet.com/Ou/?p=959

    Nu klagar jag inte på denna filmen i sig för jag är väldigt tacksam för all form av surf film men det kan vara bra att veta att “HD-Kvalitet” inte är lika med att man har 720p eller 1080p utan det krävs lite mer bitrate för att få till kvaliten.

    Det är precis samma sak med digitalkameror.. titta på bilder från en digitalkamera med 2 Megapixel och jämför det med en mobilkamera med 2 megabpixel.

  • poppo

    Medlem
    24 mars, 2009 vid 17:48

    Först av allt – schysst film!

    Därefter: Står i startgroparna att köpa HD-videokamera, polaren gjorde det nyligen. Självklart otroligt lockande med den grymma kvaliten – men minst lika avskräckande är den fullkomligt groteska djungel av format, bitrates, codecs, fan å hans moster.

    Är det läge att starta en tråd under foto/video och hoppas på lite kom-i-gång-hjälp? Eller måste man regga sig på nåt obehagligt mumbo-jumbo-forum fullt av kompletta freaks? Eller har nån helt enkelt tips på en bra guide för rookies?

  • mag

    Medlem
    24 mars, 2009 vid 19:12

    Snälla gör inte filmerna större än denna för att inte diskriminera oss som inte har värstingkapacitet på bredbandet. Denna tråd spinner ju på in i teknikdjungeln, inget ont om den utvecklingen men den riskerar att begränsa antalet tittare. Jag vill se Börjes m fl filmer även i framtiden!!!
    /Magnus

  • poppo

    Medlem
    24 mars, 2009 vid 19:22

    Gurra/Kulingvarning har ju gjort betydligt större filmer än så (iofs längre film), men jag håller med – keep it small.

    Ser fram mot fler lokala filmer!

  • imported_borje

    Medlem
    25 mars, 2009 vid 12:36

    @poppo 536857 wrote:

    Först av allt – schysst film!

    Därefter: Står i startgroparna att köpa HD-videokamera, polaren gjorde det nyligen. Självklart otroligt lockande med den grymma kvaliten – men minst lika avskräckande är den fullkomligt groteska djungel av format, bitrates, codecs, fan å hans moster.

    Är det läge att starta en tråd under foto/video och hoppas på lite kom-i-gång-hjälp? Eller måste man regga sig på nåt obehagligt mumbo-jumbo-forum fullt av kompletta freaks? Eller har nån helt enkelt tips på en bra guide för rookies?

    Ska du ha en HD kamera idag så finns det två format du kan välja mellan. Antingen kameror som spelar in i formatet(codecet) AVCHD (spelas in på hårddisk) eller som spelar in i formatet HDV (spelar in på band). Idag så håller i princip AVCHD samma klass som HDV och kör du AVCHD så slipper du ju band. Problemet med avchd är att det krävs en väldigt bra dator för att redigera formatet, då det är väldigt komprimerat (på ett bra sätt). De senaste programvarorna (sony vegas, adobe premiere cs4 mf. kan redigera avchd).

    AVCHD är framtidens format, inget snack om det. Men det krävs en bra dator för att redigering ska vara möjlig (gärna quad core eller snabb core 2 duo + regält med minne och gärna snabb hårddisk). Hoppas du fått lite kött på benen. Sedan är det en jungel i sig när man ska rendera filmen och välja format och bitrate osv. Men den sorgen tar vi då tycker jag 🙂

    För övrigt så kommer nog filmerna ligga mellan 200-400mb beroende på längd. Om det skulle bli någon epic dag är det möjligt att vi höjer kvaliten på just den filmen.

  • jester

    Medlem
    25 mars, 2009 vid 14:15

    Hmm… kör man H264 och 720p, samt DD5.1 så är ju ett 42 min långt TV-avsnitt runt 1GB. En snutt med vindsurfing på ett par minuter borde få ganska litet fotavtryck med samma förutsättningar? Kräver dock lite datorkraft att få till det…

  • pure

    Medlem
    25 mars, 2009 vid 18:06

    Det är kanske så att det tv avsnittet oxå har låg bitrate. Många som tankar ner tv serier och filmer tror att dom får HD men i vissa fall får man bara HD upplösningen men inte själva kvaliten. En blueray skiva har video i 1080p upplösning och en bitrate på 40Mbps.
    Totala antalet pixlar för 1080p = 2073600 st
    Totala antalet pixlar för 720p = 921600 st

    Antalet pixlar för 720p är då 44% av 1080p så om man vill få bra kvalitet med 720p så borde det ligga på 44% av bitraten om jag tänker rätt.. så nån stans mellan 10Mbps och 20Mbps i bitrate. Vad jag fattade det som så låg XBox:ens HD tjänster på 4 Mbps och det är ju oxå rätt lite om man då jämför med en Blue-Ray film.

    10Mbps för videoströmmen i sig självt ger nog rätt bra kvalitet men då blir filerna förståss lite större. Att åtminståne ha 6+ Mbps borde väl va ett minimum.

    DVD har tex 9.8 Mbps men med ett sämmre codec då förståss, men säg att om man tänker sig att mpeg2 är hälften så effektivt som h.264 så motsvarar en DVD en bitrate på 4.9 Mbps om det hade varit encodad med h.264 och det är då med en lägre upplösning på 576p.

    http://en.wikipedia.or/wiki/Comparison_of_high_definition_optical_disc_formats

  • jester

    Medlem
    25 mars, 2009 vid 18:18

    Tja.. jag blåser upp mina tv-serier på en projektorduk, och skillnaden gentemot en vanlig DVD är tydlig…

  • pure

    Medlem
    25 mars, 2009 vid 18:31

    jag är inte någon expert på området och kvaliten sitter ju “in the eye of the beer holder” som man säger. Det man kan med säkerhet säga är att upplösningen 1080p eller 720p är bara halva sanningen..

    Det magiska med bitrate är ju också vad det är som filmas. En fast bakgrund med en person med i bilden (ex rapport) kan se väldigt bra ut med låg bitrate men en sport sekvens med samma bitrate kan bli grötig eftersom det är så mycket som förändras i bilden.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny film från Halmstad igår (17/3) OBS! HD

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.