Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny opissad våtdräkt

  • Ny opissad våtdräkt

    Publicerad av creative på 3 oktober, 2011 vid 17:22

    Hej allihop där ute i cyber rymden. Jag tänkte köpa en ny våt dräkt. Men det finns så många olika så att man blir helt knasig. Jag har kört med en Pryde 3000 5/3. Varit tok nöjd ända tills nu när den börjar att ge upp. Sprickor och tunt neopren. Har kollat på Rip Curls E-Bomb. Verkar väldans najs. Någon som har provat? Vill gärna ha en smidig och VARM dräkt uta att behöva köpa en 6/5/4 dräkt med huva. Det kan man ha en huva med väst. Eller är det så att dom dräkterna är super sköna. Vill gärna ha lite råd ifrån folket och inte bara killarna och tjejern i shopparna. Dom är duktiga men det är vi/ni som använder dom mest.
    Tack på förhand alla vatten djur.

    creative svarade 12 år, 6 månader sedan 12 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • haze

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 17:33

    R-C Flashbomb eller Matuse…

  • v-thun

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 17:44
  • sioman

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 20:31

    Jag har Flashbomben, ripcurl. Riktigt fin dräkt! Kvalitén känns grym i hela dräkten. Otroligt varm och go! Ett plus är att den torkar snabbt också!

    Men vill du ha utan huva så satsa på e-bomb, riktigt bra dräkt!

  • andersbq

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 20:49

    Jag säger bara Simmer. http://www.andersbq.com/2011/09/new-rubber-for-winter.html

    PS Igår 2/10 så körde jag 3/2, imorgon troligen 5/3 om det bara är lite kallare.

  • kele

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 21:04

    Kan bara hålla med BQ. Man har avverkat ett antal våtdräkter genom åren och Simmer är nog den skönaste och varmaste hittills. Förra veckan var 5/3 alldeles för varm….

    /Kele

  • nicklasw

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 21:18

    Jag har precis köpt en ascan polar och har aldrig hunnit testa den. Den sägs vara grym och för ett bra pris. Imorgon ska den ut och testas och jag kan informera hur den var då 😀

  • seve1000

    Medlem
    4 oktober, 2011 vid 03:42

    O’Neill Psycho 2! Har 3/2 och 5/3 och dessa är grymt sköna och varma. O’Neill använder det bästa gummit på marknaden i dessa dräkter och har troligtvis gjort dräkter längre än någon annan för alla typer av vattensporter.

  • claes6

    Medlem
    4 oktober, 2011 vid 07:02

    Det mesta som är nytt är skönare än det gamla man kört i… Köpte precis en O’Neill Heat 5/3 och den är helt makalöst skön. Stod och klämde på en Psycho2 men tyckte inte att den var värd en 1000-lapp extra eftersom skillnaden ändå skulle vara så stor gentemot den gamla spruckna och nerpissade man kört med i fem år.

  • calle

    Medlem
    4 oktober, 2011 vid 07:15

    Hej!
    Passform är viktigast av allt, om Simmer/O’Neill/Neil Pryde/osv dräkten inte passar bra är den inte varm.
    Sen spelar såklart hållbarhet oxå in.
    Min nästa dräkt skall testas ordentligt, inte bara läggas ut massor med pengar på 🙂
    / Calle S

  • seve1000

    Medlem
    4 oktober, 2011 vid 11:58

    Det är just passformen som blir bra med ett elastiskt gummi. Inga luftfickor eller så utan som ett tjockt andra skinn.

  • andersbq

    Medlem
    4 oktober, 2011 vid 13:40

    Min poäng är att jag har avverkat några av de dyraste dräkterna på marknaden de senaste ÅRET och ingen är i närheten av en billig dubbelneoprendräkt från Simmer.

  • dr-masse

    Medlem
    4 oktober, 2011 vid 14:06

    Dräkterna har verkligen blivit varmare de senaste åren. Min NPX Zealot (med mer enkelnylon) är så satans varm att den knappt går att använda om det är mer än 8 grader i vattnet och/eller 10 i luften.

    En sak dock – se till att dräkten är NY. Alltså NYTILLVERKAD. Det är stor skillnad på en ny och smidig dräkt och en som bara är ett eller två år gammal, även om den inte använts. Det är lite färskvara. Använde min 7-8 (minst) år gamla NP 5000 (som trots allt snack om ömtålighet har hållt bra för mig) och den är liksom lite torr och inte så varm längre, ähum. Så det blev en ny 5/3 dräkt idag för sen vår, kalla sommardagar (läs: Väddö) och höst fram till kylan slår till…

  • john1

    Medlem
    4 oktober, 2011 vid 15:26

    En annan sak.
    Sista åren är kragen blivit sämre på nästan alla dräkter. Har en ny NP 5000, men även den tar in vatten där.
    Det bästa är nog en med E4 krage som minner om dom gamla torrdräkterna för halsen. NP Elite har detta systemet, mener inte du skall köpa NP, men tänk på detta.
    JJ.

  • creative

    Medlem
    4 oktober, 2011 vid 16:21

    Hej allihop.
    Grymma svar från er alla. Det va det här jag ville höra. Det är precis som ni skriver passform är det viktigaste… Det finns inget läbbigare än när man kör i stora vågor och crashar + blir spolad en ller två vågor. Man känner hur kraften och livet bara försvinner på grund av att man har en dräckt jävel som sitter som ett miffo på kroppen. Då spelar det ingen roll hur mycket säljarna drar i armarna på dräkten i butiken och visar hur mjuk och fin den är. Men som Calle skrev så försöker man prova dräkten noga som tusan. Men efter 3 minuter så är man ju svimfärdig av över hettning. Undrar om dom kan erbjuda ett kylrum som provrum? Tack för responsen här på foumet. Nu ska det testas utav bara den. Men det lutar åt Rip Curl hållet.
    Surfs up. Danne

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny opissad våtdräkt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.