Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny på vågbräda, tips om trim Fanatic Triwave 95

  • Ny på vågbräda, tips om trim Fanatic Triwave 95

    Publicerad av mexi_ på 5 oktober, 2017 vid 12:32

    Har köpt en Triwave från 2015 och har aldrig kört på en vågis tidigare.
    Var ute i måndags och körde bump’n jump med 5.0 och tre fenor (original, tror 19 + 2×11), mastfoten i mitten.
    Kände mig som en rejäl nybörjare med många kastfall och svårt att hitta nån form av rytm.
    Tycker den känns tung att hoppa med och svår att få fart i gipparna. Ofta drag i seglet som gjorde att jag ramlade i gippen.
    Mot slutet flyttade jag bak mastfoten nästan längst bak och då tyckte jag att den gick bättre.
    Hade tänkt att testa singlefin, men den jag hade var för tjock för boxen…

    Vad har ni för erfarenheter och tips att komma med.
    Kan det vara så att jag inte ska använda den alls förutom i vågor :)?

    Är van vid fsw runt 85 liter sen tidigare och då funkar det mesta 🙂
    //Fredrik

    • Denna diskussion ändrades 6 år, 5 månader sedan av  mexi_.
    mexi_ svarade 6 år, 5 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • Surf4Life

    Medlem
    6 oktober, 2017 vid 09:24

    Har en 86a som tog ett par tre gånger att köra in sig på. Gillade den inte alls i början. Den känns även något mer “vinglig” eller känslig längs centerlinjen än min 82 liters Quad . Jag har mastfoten centrerad men körde lite längre fram i början för att komma upp i planing behagligt enkelt. Jag var (och är) ovan vid att köra vågor så att köra med mycket rocker var annorlunda för mig. Har en 80:liters vågis som planar ett segel tidigare som jämförelse (pga väldigt lite rocker). Centerfenan är lite framför centrum och sidfenor någon millimeter bakom centrum. Samtliga fotstroppar sitter i princip längst fram för att få fram trycket vilken jag råkar gilla.

    Trycker ordentligt med framfoten för att komma upp i planing och faller av en del men inte överdrivet mycket. På vågen går jag oftast med lite mer framfotstryck i bottensvängen och lite mer bakfot i topsvängen.
    I gippen vänder jag blicken tillbaka och letar tryck mot vågen med framfotstryck i railen, dvs en ganska snäv sväng. Släpper ut seglet och flippar ganska omgående (utan att stressa) på väg ned för vågen. Inga konstigheter när du seglat in dig bättre på brädan.

    Funderar på om du ska labba lite med bomhöjd alternativt hängseletampar? Du får bättre lyft och planing med bomen något högre men bättre railtryck i vågridningen med bomen lägre. Jag kör relativt högt (aningen högre än axelhöjd) och sänker bara om jag märkar att brädan börjar studsa på chop i vågen.

    Med min begränsade erfarenhet av vågridning men erfarerenhet från 86:an så skulle jag säga att kör en neutral inställning av allt tills du börjat köra in dig ordentligt. Föreslår att du undviker singelfin, om du inte absolut vill ha mycket släpp i toppsvängen. För övrigt förvånansvärt bra grepp i brädan men jag kör inte mest radikalt i toppsvängen även om jag försöker.

    Observera att detta är utifrån min begränsade erfarenhet och du kanske upplever känslan helt annorlunda.

  • mexi_

    Medlem
    8 oktober, 2017 vid 14:19

    Tack, bekräftar en del av det jag känner.
    Testade att höja bommen och tyckte att det blev mycket bättre då, förmodligen också för att jag kom över brädan mer då, mer upprätt helt enkelt.
    //Fredrik

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny på vågbräda, tips om trim Fanatic Triwave 95

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.