Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ny vädersida för oss surfare!!

  • Ny vädersida för oss surfare!!

    Publicerad av gatusurf på 26 januari, 2011 vid 20:13

    http://windyspot.appspot.com/

    Jag och brorsan har knappat ihop en vädersida som ska passa om oss som kitear och vindsurfar. Sidan hämtar information från yr.no och matchar med vilka vindriktningar som funkar på olika spots. Tanken är att lätt kunna se var det blir bra vindar dom närmsta dagarna.

    Vi har tyvärr inte fixat några spots i stockholmsområdet och Norrland. Om det finns någon som kör där uppe så kan ni ju skriva vilka spots som är värda att att ha med på sidan.

    Här kommer en beskrivning på hur man använder sidan:
    Tabellen listar vindprognoser för olika surfspots runtom i Sverige. Du ställer markörerna i vilken vindstyrka du vill köra i, sedan klickar du på surf. Om vindstyrkan och vindriktningen stämmer för spoten så blir det grön ruta. Om vindriktningen är tveksam blir det gult (t.ex. risk för byiga vindar). Om vinden är för svag eller fel riktning blir det rött.

    Exempel: Jag har en 12:a och kan tänka mig att köra i 7-11 m/s. Enligt prognosen så kommer det att blåsa 8 m/s rakt västlig vind i Apelviken (väststrand). Alltså kommer tabellen att visa grön ruta. Om det istället blåser ostligt (frånlandsvind) så visar tabellen rött istället.

    Jag tröttnade på att sitta o kolla på vädersidor hela morgonen för att se var det går att surfa. Denna sida är till dig för att du snabbt ska kunna se var du kan få det bästa surfet till helgen. Därför kombinerade vi vindprognoser ifrån YR.no och information om i vilken riktning som det funkar att surfa på respektive spot. Informationen är 6 timmars prognoser uppdelade i Förmiddag(FM), Eftermiddag(EM) och Kväll(KV). Väderprognosen är för närmaste möjliga plats och är så klart inte bättre än Yrs egna prognoser. Sidan uppdateras varje halvtimma. Vill du ha mer information om vädret så kan du klicka på länken till Yr. Jag rekommenderar starkt att du kollar vädret mer noggrant innan du åker ut, t.ex. regn, åska etc.

    Vilka vindriktningar som är ok för respektive spot är baserat på spotguider, geografin för platsen och egen erfarenhet, D.v.s. fel förekommer!

    Hör gärna av dig om du har förslag på ändringar, vägbeskrivning m.m. Om du har förslag på en ny spot så ange:

    • Bra vindriktning (grön)
    • Tveksam vindriktning (gul)

    Ange i 16 vädersträck t.ex n,nno,no,ono,o osv.
    Sidan är gjord av Tor och Hans Klingberg. Surfa på!

    Kolla in sidan och hör av er vad ni tycker?

    / Hasse

    gatusurf svarade 12 år, 7 månader sedan 24 Medlemmar · 34 Svar
  • 34 Svar
  • joakim_l

    Medlem
    26 januari, 2011 vid 21:20

    Ser bra ut, Aloha!

  • pjoter

    Medlem
    26 januari, 2011 vid 21:31

    Grymt!
    Superbra sida! Enkel och perfekt att köra i mobilen också.

    Har tre saker bara.
    1, Hur bra stämmer YR här nere i skåne och på ostkusten? De flesta här använder danskarnas prognoser, http://www.dmi.dk och http://www.frv.dk
    2, Hade varit super om datumen och tiden stod på samma rad som områdena om du förstår hur jag menar. Så jag slipper scrolla hela vägen upp till toppen för att se när det ska vara bra. Man lär sig ju snabbt men är ju busenkelt att fixa och blir lättare att läsa.
    3, Lägg spotsen så de geografiskt exempelvis går från norr-söder. Lite rörigt när det i skåne hoppar mellan ost-syd och västkust. Samma halland/bohuslän. gbg-halmstad-uddevalla typ.

    Annars ser det super ut! klar aloha på den! Spec om man är på semester eller genomresa och inte har hundra koll på de olika spotsen.

  • jonty

    Medlem
    26 januari, 2011 vid 22:54

    Mycket snyggt! Finns kanske lite tips på spots att hämta på http://spotguide.kicks-ass.net/
    Fast den kanske redan använts…

  • rydstrom

    Medlem
    27 januari, 2011 vid 07:10

    Jag tycker som Pjoter, plus att jag vill gärna ha veckodagen vid datumet. sen saknas det några vitala spots men antar att de kommer läggas till senare. som jonty sa kolla in spotguiden, i halmstad-trakten saknar jag doggen/västra stranden, Mynningen. sen är haverdal med två gånger…

    Skit bra grej grabbs! Aloha

  • gatusurf

    Medlem
    27 januari, 2011 vid 07:35

    Tjena tack för alla kommentarer:

    Till pjoter:
    1. Jag tror YR stämmer ganska bra över hela världen. Om jag förståt det hela rätt så tar yr sin information från nån stordator som räknar ut vädret globalt. Liknande windguru. Hur danskarna räknar ut sina prognoser vet jag inte? Skälet till att vi använder yr.no är att det är enda sidan som tillhandahåller rådata.

    2. Okej, Jag tror jag förstår vad du menar. Det skulle man kunna fixa. Har funderat på att dela upp tabellen så att man bara kan se ett område i taget.

    3. Håller med om det har bara inte fått tummen ur.

    Jonty:
    Jepp spotguids används ganska flitigt

    Rydstrom:
    Tack! Kom gärna med förslag på spots som saknas eller bör uppdateras.

  • i96dansa

    Medlem
    27 januari, 2011 vid 08:20

    Grymt!
    Riktigt bra initiativ!
    Från Stockholm skulle det vara bra att lägga till följande spots

    I prioritetsordning:
    Torö (60 minuter söder om Stockholm. Funkar på NV och SV-SO)
    Rullsand (80 minuter norr om Stockholm. Funkar på NNV till NO)
    Dalarö (40 minuter ost-sydost om Stockholm. Funkar på S till SV)
    Gålö( Samma som Dalarö fast funkar på NO till O)
    ….och om du vill få folk att drömma om ett bättre liv… Svenska Högarna

  • above_the_law

    Medlem
    27 januari, 2011 vid 08:42

    Årets största Aloha på den:-)!!!

    Vet dock inte om yr.no är den bästa källan. Tycker nog dmi har mer rätt och mer precisa prognoser timme för timme.
    OBS!
    Vore sjukt nice om våghöjd kunde fås med också!
    Går att få in i mobilen antar jag?

  • nordqvist

    Medlem
    27 januari, 2011 vid 19:24

    Bra jobbat!
    Ska bara vänta in värmen nu..

  • cedric

    Medlem
    27 januari, 2011 vid 21:37

    Grymt bra gjort! less is more, det är som du säger skönt att slippa leta i en halv evighet. Någon slags kategorisering efter geografiskt läge skulle nog vara skönt, som sagt.
    Den sidan sparar jag som bokmärke 🙂

  • acemattias

    Medlem
    27 januari, 2011 vid 22:48

    Yrprognaserna ar iallafall bast generellt enligt mina begransade erfarenheter.
    gatusurf – un point !

  • dannep

    Medlem
    27 januari, 2011 vid 23:47

    Bra jobbat!!!!

  • yann

    Medlem
    28 januari, 2011 vid 06:29

    Gött, men det där med färgerna är lite svårt. De flesta är ju windguru-skadade och där betyder röda färger mkt vind och grönt/ingen färg = dålig vind. DMI kör samma skala ungefär på farvandsutsikter så frågan är om ni inte ska rätta er i ledet och köra samma.

  • blizzy

    Medlem
    28 januari, 2011 vid 14:28

    Det vore bra om man kunde isolera områden istället för att se alla på en gång. Är man intresserad av surf i skåne är man knappast intresserad av surf någon mer stans (och är man det kan man ju alltid kolla en annan region också). Just nu är det väääldigt mycket siffror överallt. Så avskalning hade varit att föredra.

    Den slidern med vindstyrk var smart för att avgränsa. Ni kan även lägga till en skillnad på det röda mellan “fel vindriktning” och “fel vindstyrka”. För i vissa fall kan man ju föredra att köra offshore om det är rätt styrka, eller i för mycket/för lite vind om det är rätt riktning. Just nu blir allt “fel” samma röda färg, svårt att urskilja felet.

    Pilarnas färger verkar vara konstant gröna. det kan vara bättre att skilja på styrka och riktning (som i förra stycket) genom färgen på pilarna. Grön pil = rätt riktning, grön bakgrund = rätt styrka… etc.

    under Dag kan ni lägga till namnet på veckodagen, ex “Fredag 28/1” istället för bara “28” för att underlätta att se vilken dag som är vilken…

    generellt om färgsättningen grön, gul, röd. försök använda toner av färgerna som inte bara är olika i färgen utan även är olika starka för att “gömma” de röda en aning så det inte blir så starkt, “halvgömma” de gula så att man ser de hyfsat och ta fram den gröna för att verkligen poängtera att det är en dag man bör ge sig ut på =) just nu tycker jag det är lite mycket färg överallt och det är svårt att följa ex om det ska blåsa en hel dag (fm, em, kv) längs en linje för det är så mycket färger runt omkring..

    Det var mina tips =) För övrigt, RIKTIGT BRA SIDA, keep up the good work =)

  • mangsta

    Medlem
    28 januari, 2011 vid 14:45

    Bra jobb, läggs in i luren på studs!

    //Mangan

  • kitemaster

    Medlem
    28 januari, 2011 vid 19:37

    Riktigt fett! Bra jobbat! Skulle vara gött med observationer också, men det är naturligtvis jäkligt svårt förstår jag eftersom de flesta bra vindmätarna är privatägda.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ny vädersida för oss surfare!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.