Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ny vädersida för oss surfare!!

  • lasurf

    Medlem
    28 januari, 2011 vid 20:04
    gatusurf;645202 wrote:
    http://windyspot.appspot.com/

    Jag och brorsan har knappat ihop en vädersida som ska passa om oss som kitear och vindsurfar. Sidan hämtar information från yr.no och matchar med vilka vindriktningar som funkar på olika spots. Tanken är att lätt kunna se var det blir bra vindar dom närmsta dagarna.

    Vi har tyvärr inte fixat några spots i stockholmsområdet och Norrland. Om det finns någon som kör där uppe så kan ni ju skriva vilka spots som är värda att att ha med på sidan.

    Här kommer en beskrivning på hur man använder sidan:
    Tabellen listar vindprognoser för olika surfspots runtom i Sverige. Du ställer markörerna i vilken vindstyrka du vill köra i, sedan klickar du på surf. Om vindstyrkan och vindriktningen stämmer för spoten så blir det grön ruta. Om vindriktningen är tveksam blir det gult (t.ex. risk för byiga vindar). Om vinden är för svag eller fel riktning blir det rött.

    Exempel: Jag har en 12:a och kan tänka mig att köra i 7-11 m/s. Enligt prognosen så kommer det att blåsa 8 m/s rakt västlig vind i Apelviken (väststrand). Alltså kommer tabellen att visa grön ruta. Om det istället blåser ostligt (frånlandsvind) så visar tabellen rött istället.

    Jag tröttnade på att sitta o kolla på vädersidor hela morgonen för att se var det går att surfa. Denna sida är till dig för att du snabbt ska kunna se var du kan få det bästa surfet till helgen. Därför kombinerade vi vindprognoser ifrån YR.no och information om i vilken riktning som det funkar att surfa på respektive spot. Informationen är 6 timmars prognoser uppdelade i Förmiddag(FM), Eftermiddag(EM) och Kväll(KV). Väderprognosen är för närmaste möjliga plats och är så klart inte bättre än Yrs egna prognoser. Sidan uppdateras varje halvtimma. Vill du ha mer information om vädret så kan du klicka på länken till Yr. Jag rekommenderar starkt att du kollar vädret mer noggrant innan du åker ut, t.ex. regn, åska etc.

    Vilka vindriktningar som är ok för respektive spot är baserat på spotguider, geografin för platsen och egen erfarenhet, D.v.s. fel förekommer!

    Hör gärna av dig om du har förslag på ändringar, vägbeskrivning m.m. Om du har förslag på en ny spot så ange:

    • Bra vindriktning (grön)
    • Tveksam vindriktning (gul)

    Ange i 16 vädersträck t.ex n,nno,no,ono,o osv.
    Sidan är gjord av Tor och Hans Klingberg. Surfa på!

    Kolla in sidan och hör av er vad ni tycker?

    / Hasse

    skit bra funkar det att lägga till lundåkrahamnen
    funkar vid syd, sydost ost
    Jphåla funkar vid sydväst, väst nordväst
    mvh Anders

  • gatusurf

    Medlem
    30 januari, 2011 vid 13:51

    Mycket intressanta kommentarer.

    Re i96dansa:
    Tack! Jag lägger in dom snart.

    Re Yann:
    Det är ju en tanke förstoss. Själ tycker jag att vindguru är för rörigt så jag vill hålla det enkelt. Färgerna är mer trafikljus Röd stanna hemma, Grön kör. Man skulle kunna ha andra symboler förstods.

    Re Blizzy:
    Felaktig vindriktning behöver inte betyda att det är offshore det kan vara att vinden blåser över skog eller ett berg och att det inte blir bra vind då. Ska kolla lite på det där med färgerna.

    Man kan också klicka på orten för att få lite med info. den sidan skulle man kunna göra lite snyggare. Vad vill man ha för information om dom olika spotsen surf, plattvatten etc?

    Komm gärna med med mer spots. Finns väldigt lite över hela östkusten!

  • blizzy

    Medlem
    30 januari, 2011 vid 17:20
    gatusurf;645517 wrote:
    Mycket intressanta kommentarer.
    Re Blizzy:
    Felaktig vindriktning behöver inte betyda att det är offshore det kan vara att vinden blåser över skog eller ett berg och att det inte blir bra vind då. Ska kolla lite på det där med färgerna.

    Man kan också klicka på orten för att få lite med info. den sidan skulle man kunna göra lite snyggare. Vad vill man ha för information om dom olika spotsen surf, plattvatten etc?

    Jo jag vet, men ibland kan man vilja “offra” vindriktningen för vindstyrka etc (köra offshore, frånlandsvind mm), så kan vara bra med alternativ.

    Det med att trycka på en speciell spot låter bra!
    En mycket intressant funktion vore om man kunde klicka för vissa orter/spots och bara se dom, dvs en personlig isolering av vad som visas. Typ “Habo Ljung, Lundåkra, Ribbersborg” så visas bara dom (ganska nödvändig funktion då det egentligen är dom enda spotsen som ligger nära mig) :laugh:

    Om ni behöver hjälp med systemutveckling eller själva hemsidan så hör av er på PM eller mejl så kan jag säkert hjälpa till :santa:

  • dawwg

    Medlem
    30 januari, 2011 vid 17:49

    Så jävla bra jobbat! Bästa initiativet alla kategorier! gör den till iphone app och till android!
    big up!

  • gatusurf

    Medlem
    1 februari, 2011 vid 22:14

    Kite Master:
    Jupp det är vore grymt med observationer man kan ju alltid länka till smhi och trafikverket mm.

    Re Lasurf:
    Tack, Vart ligger Jphåla för en som inte är local?

    Re dawwg:
    Det vore coolt att göra den som en app men har ingen aning om hur proggramerar appar. men sidan funkade både på android och iphone när jag testat.

    Re Blizzy:
    Jag det kan alltid vara interssant med tips på programering och hur man utformar systemet. Vet du om det finns nån funktion för hur man kopplar veckodag till datum? Det skulle ju se lite proffsigare ut om det stod Lödag 5/2 istället?

    Den som nörda ner sig i hur YRs väderprognoser skapas:
    http://techworld.idg.se/2.2524/1.257681/sa-presenteras-norskt-vader-at-yrno

  • johanneslarsson

    Medlem
    2 februari, 2011 vid 09:03

    När vindriktningen är något fel blir rutan gul, men när vindstyrkan blir något fel så blir rutan röd.

    ex. ett spot funkar bäst i rak väst. du ställer in mätaren mellan 8 och 12. om prognosen är sv10 blir den gul, men om prognosen är v13 så blir den röd.

    kanske något att fundera över, annars en riktigt bra sida. aloha

  • pjoter

    Medlem
    2 februari, 2011 vid 09:20

    JP håla ligger precis söder om landskrona, mellan landskrona och barsebäck. funkar i sv-nv. platt platt platt… 🙂

  • blizzy

    Medlem
    2 februari, 2011 vid 11:29
    gatusurf;645729 wrote:
    Kite Master:
    Re dawwg:
    Det vore coolt att göra den som en app men har ingen aning om hur proggramerar appar. men sidan funkade både på android och iphone när jag testat.

    Re Blizzy:
    Jag det kan alltid vara interssant med tips på programering och hur man utformar systemet. Vet du om det finns nån funktion för hur man kopplar veckodag till datum? Det skulle ju se lite proffsigare ut om det stod Lödag 5/2 istället?

    Gör inte en App, det är ganska jobbigt. men göra en “iphone-version” av sidan som är avskalad och omgjord storleksmässigt att passa en mindre skärm. Det duger nog åt dom flesta.

    Jag kan hjälpa till med programmering om ni vill. Vad är det skrivet i? PHP, .NET, JS?
    Att koppla veckodagar mm ska nog inte va nån fara. Släng iväg ett mejl till mig. jag heter martin och min domän är moid punkt se. Gissa adressen :santa:

  • blackadder

    Medlem
    7 februari, 2011 vid 19:32

    Det är något fel på sidan. Har svårt att tro att det kan blåsa 5 m/s i Apelviken samtidigt som det blåser 16 m/s i Träslövsläge.

  • gatusurf

    Medlem
    8 februari, 2011 vid 16:42

    jepp det är ett fel på apelviken. med det ska fixas snart. Det är fel apelvik. Som jag råkat registrera.

    Re Blizzy:
    Shit här ligger man i lä vad gäller webbdesign. Jag hör av mig mo jag skulle behöva hjälp.

  • gatusurf

    Medlem
    23 februari, 2011 vid 21:44

    Sidan är uppdaterad så att spotsen ligger typ i ordning.

    Buggen för Apelviken är fixad.

    Lite nya spots har kommigt bland annat Jåhåla och Stocholmsområdet.

  • hengo

    Medlem
    24 februari, 2011 vid 06:55

    Bra!
    Men ni glömde den största delen av sverige, norrland.

  • gatusurf

    Medlem
    24 februari, 2011 vid 22:13

    hehe. Det hur du rätt i. Några tips på bra sport ? Lite mycket is för surf i Norrland?

  • hengo

    Medlem
    25 februari, 2011 vid 13:42

    salusand, lillskärsudden

  • tekla

    Medlem
    1 mars, 2011 vid 17:11

    Grymt! 🙂

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ny vädersida för oss surfare!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.