Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nya fenor till min starboard quad från 2010?

Taggad: , ,

  • Nya fenor till min starboard quad från 2010?

    Publicerad av oscarlj på 14 juli, 2015 vid 06:15

    Tjena!

    Slog tyvärr en av mina fenor på min Starboard Quad och behöver köpa minst en ny.

    Är fortfarande lite av en nybörjare när det gäller den brädan / vågor och behöver lite tips angående nya fenor. Har läst en del om att de som sitter orginal är lite stora. Kanske ska satsa på ett par som är 13 + 12 cm istället för 16 + 12.

    Och där jag kör (bjärehalvön) börjar det komma mer o mer sjögräs, så kanske några som funkar bättre med det, typ weedfenor?

    Det är denna jag har:
    http://www.quadwindsurfing.com/board03.php

    Tack för tips!

    oscarlj svarade 6 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    14 juli, 2015 vid 06:22

    16 + 12 låter onkligen ganska stort. Kör du stora fenor fram? Vilken starboard quad har du – 86? Hur mycket väger du?

    Grattis till dig som kör på Bjärehalvön, det är ju galet bra där.

  • oscarlj

    Medlem
    14 juli, 2015 vid 06:33

    @dr Masse 734389 wrote:

    16 + 12 låter onkligen ganska stort. Kör du stora fenor fram? Vilken starboard quad har du – 86? Hur mycket väger du?

    Grattis till dig som kör på Bjärehalvön, det är ju galet bra där.

    Tack, ja det har ju varit sjukt bra. Tyvärr inte bra nog för att njuta av de stora vågorna än,.. 🙂

    Ja, precis stora fenor fram.

    Jag kör med 81 liter. Väger ca det samma.

  • dr-masse

    Medlem
    14 juli, 2015 vid 07:04

    Rajt, då tycker jag såhär.

    – Skippa stora fenor fram tills vidare. Du kommer att få en mer lättseglad bräda med små fenor fram.
    – För 81 liter skulle jag satsa på typ 10 fram och 14-15 bak. Klassisk quad set-up.

    Fast det verkar som om du har någon form av annorlunda box, Surfinz FCS, bak? Om så är fallet, testa 14 fram och behåll dina 12 bak, om du har kvar de. Oavsett vilket är 16 ganska rejäla roder att köra fram.

    Om sjögräs har börjat dyka upp har bl a Makani quad-fenor för sjögräs. Tror även Maui Ultra Fins har det.

    En fena som skulle kunna vara intressant att testa fram på din bräda är 14 cm Ezzy Assymetric 2 degree från K4, som dessutom verkar finnas för mini tuttle boxar som du har fram.

  • oscarlj

    Medlem
    14 juli, 2015 vid 07:42

    @dr Masse 734394 wrote:

    Rajt, då tycker jag såhär.

    – Skippa stora fenor fram tills vidare. Du kommer att få en mer lättseglad bräda med små fenor fram.
    – För 81 liter skulle jag satsa på typ 10 fram och 14-15 bak. Klassisk quad set-up.

    Fast det verkar som om du har någon form av annorlunda box, Surfinz FCS, bak? Om så är fallet, testa 14 fram och behåll dina 12 bak, om du har kvar de. Oavsett vilket är 16 ganska rejäla roder att köra fram.

    Om sjögräs har börjat dyka upp har bl a Makani quad-fenor för sjögräs. Tror även Maui Ultra Fins har det.

    En fena som skulle kunna vara intressant att testa fram på din bräda är 14 cm Ezzy Assymetric 2 degree från K4, som dessutom verkar finnas för mini tuttle boxar som du har fram.

    Ja, det är är FCS bak.

    Varför kan jag inte köra FCS-fenor, 14 cm bak och 10 fram? Funkar inte med större?

    Men om jag förstår dig rätt kan jag testa med ett par nya 14 fram och behålla min 12 bak? (precis, det är en av de stora 16-fenorna som försvunnit)

    Tips på var man kan få tag i en sån K4 Ezzy Assymetric 2 degree?

  • ola-h

    Medlem
    14 juli, 2015 vid 08:05

    FCS-boxen håller inte säkert för större fenor. Så du är lite fast med den typ av setup du har med den brädan.

    Jag har en del reservfenor kvar till den brädan. Sprillans nya. Dels 13 och 15 fram (minituttle G10). Redan 15 är rätt mycket mindre i känslan än de gigantiska 16 som sitter på original. 15 och ännu mer 13 är dessutom mer bakåtsvepta än 16 och bör hantera tång bättre. (Jag har även ett par handslipade asymmetriska 13 om det kan vara intressant. )

    Om det var bakfenan du slog av så har jag reserver även av dessa (Starboard original 12cm, fcs-style, symmetriska hexcore). Vad sägs om dessa priser (på de helt nya originalfenorna)

    13 cm G10 front 550:- (par)
    15 cm G10 front 550:- (par)
    16cm G10 front 300 (st, har endast en)
    12 hexcore fcs 150:- (st, har tre st)

    G10-fenor i denna storlek kostar ofta ca 1200-1300 kr paret.

    Skicka PM eller ring/messa 0709-589384

  • dr-masse

    Medlem
    14 juli, 2015 vid 08:27

    Jag har lite dålig koll vad det finns för FCS-fenor som funkar för vindsurf som är 14-15 långa, det borde nog gå att hitta. Framförallt vet jag inte hur hållbara de där boxarna är för 15+ långa fenor, fast det borde gå bra då det trotsallt är rätt korta fenor.

    Runt 14-15 bak och 10 fram borde gå fint. Jag kör själv 11 fram, lite större, och 14 bak i min 84 liters, funkar riktigt bra.

    Fenchefen Ola H. lär veta (betydligt) mer om detta.

  • alexasu

    Medlem
    14 juli, 2015 vid 08:42

    Yes, äntligen en nördig fen-tråd! 😉

    Jag har testat runt en del med större framfenor med på min quad-vågis: 16-10, 14-10, 14-12 och 12-12. Just nu är det oavgjort mellan 14-12 och 12-12, så jag tror att 13-12 kan vara riktigt najs, men har inte hunnit prova än. 12-12 har lite väl lite grepp när det går fort och 14-12 kan vara lite trögt att få runt i rikigt låga farter. 16 fram var lite väl stort, men funkade faktiskt ändå med 10 bak.

    Har även testat symetriska utan toe-in (K4 stubby) vs asymmetriska med olika toe (K4 Ezzy) och kan bara konstatera att asymmetriska med toe in svänger sjukt mycket bättre och kanske till och med går lite “friare” på raksträckorna, i alla fall i min bräda där alla boxarna är helt perallela.

    K4 ezzy i 13 eller 14 hade nog matchat dina bakre 12:or rätt bra,

  • oscarlj

    Medlem
    14 juli, 2015 vid 20:54

    Verkligen stort tack för alla tips!

    Lutar lite åt att köpa ett par K4 Ezzy 2 deg, 13 cm. Låter som om det kan bli lite skillnad från original.

  • svensson61

    Medlem
    15 juli, 2015 vid 10:19

    Tyvärr har inte Makani den uppsättningen. Den största minituttle är 11 och är för småfenor i uppsättningen. FCS fenor finns för Kiteboards och SUP brädor.

    Förstår inte riktigt varför brädtillverkarna ska krångla till det så mycket med olika infästningar 🙂

  • dr-masse

    Medlem
    15 juli, 2015 vid 10:34

    @svensson61 734430 wrote:

    Tyvärr har inte Makani den uppsättningen. Den största minituttle är 11 och är för småfenor i uppsättningen. FCS fenor finns för Kiteboards och SUP brädor.

    Förstår inte riktigt varför brädtillverkarna ska krångla till det så mycket med olika infästningar 🙂

    Mig veterligen är just de där Starboard quad brädorna typ de enda som tillverkats (produktion) med FCS boxar. Så, verkligen ingen vanlig lösning och det var före slotboxen.

    Jag har FCS skruvar i vanliga slotboxar i mina Simmer plankor, det fungerar kalasbra i alla fall.

  • svensson61

    Medlem
    15 juli, 2015 vid 11:51

    Ja Starboard kör sitt eget race. I år körde dom korta slotboxar också på vissa freestylebrädor och nu har jag hört att de går över till Powerbox nästa år på Freestyle.

    Personligen tycker jag om långa US boxar då kan man trixas lite med uppsättningen också, speciellt på vågbrädorna (Det märks inte att jag kör Patrik eller hur 🙂 )

  • ola-h

    Medlem
    15 juli, 2015 vid 20:17

    @oscarlj 734420 wrote:

    Verkligen stort tack för alla tips!

    Lutar lite åt att köpa ett par K4 Ezzy 2 deg, 13 cm. Låter som om det kan bli lite skillnad från original.

    Inte helt säker på att 13 finns. 12 och 14 vet jag finns, och då tror jag på 14 givet bakfenornas storlek. 3 (2.8) graders är bäst på den brädan, tror jag. Med asymmetriska fenor kör jag själv oftast ca 4 graders toe (knappt två grader med symmetriska).

  • oscarlj

    Medlem
    15 juli, 2015 vid 20:52

    @Ola H. 734442 wrote:

    Inte helt säker på att 13 finns. 12 och 14 vet jag finns, och då tror jag på 14 givet bakfenornas storlek. 3 (2.8) graders är bäst på den brädan, tror jag. Med asymmetriska fenor kör jag själv oftast ca 4 graders toe (knappt två grader med symmetriska).

    Tack!

    Det finns faktiskt 13 cm och 3 graders K4 Ezzy. (http://www.k4fins.com/2013/07/ezzy-asymmetric-mt-head/) satsar på det! Tackar.

  • oscarlj

    Medlem
    25 juli, 2015 vid 18:33

    Har köpt nya fenor men tyvärr har de inte kommit än pga posten-strul och nya är på väg. Ska surfa imorgon som så många andra men vill helst köra med “nya” brädan. Ni som har koll. Kommer det fungera att köra som twin, alltså med bara bakfenorna, eller är de för små med 12cm?

  • dr-masse

    Medlem
    25 juli, 2015 vid 21:33

    För små. Minst 14, typ 3.7 vind isf… 15-16 snarare…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nya fenor till min starboard quad från 2010?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.