Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nya koncept för vågbrädor…

  • Nya koncept för vågbrädor…

    Publicerad av rrd på 12 juni, 2013 vid 19:55

    (liknar lite det vi kallade euro waveboards på 80/90-talet, men nu är det mer manöverbarhet/svängegenskaper)

    Simmer, Starboard och RRD har nya brädor som ska vara optimala i marginella, mindre perfekta vågförhållanden som vi ofta har i nordiska vatten.

    Här är en film om FireWave:

    [video=vimeo;65806617]http://vimeo.com/65806617[/video]

    svenne svarade 10 år, 10 månader sedan 9 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • ola-h

    Medlem
    12 juni, 2013 vid 20:07

    Intressant. Jag vet inte riktigt om någon av Simmers brädor motsvarar denna. Vår FW är t ex rutt mycket kurvigare och mer “våg-aktig” skulle jag gissa. Däremot har vi testat en del protos som låter mer lika denna med bland annat riktigt snabb rocker och den typ av tunnare för/tjockare akter som Roberto snackar om. Dessa brädor har inte riktigt passat in i vår range för tillfället, men kanske i framtiden. Som så ofta är det svårt att säga att ett viss concept är direkt bättre än ett annat. Det är bara olika sorts kompromisser. Och som “producent” får man därför tänka lite på att hela linjen erbjuder lite av varje.

  • rrd

    Medlem
    12 juni, 2013 vid 20:22

    Jag tror att det här kan bli ett mycket intressant alternativ till FW som trots att man väljer rätt storlek/volym och mindre vågfena inte matchar vågbrädan som inte klarar de marginella förhållanden man försöker segla i. Skillnaden kan upplevas som lite för stor mot vågbrädan i känsla.

    Och Trifin verkar nu efter lite intrimning var den fenuppsättning som flera märken/designers fastnat för.

    Precis som du säger så gäller det ju att en ny bräda kompletterar de tidigare och ger en bra helhetsbild i förhållande till de prioriteringar man har, men det ska bli kul att testa…

  • mikaelrexander

    Medlem
    13 juni, 2013 vid 06:25

    Har redan beställt en firewave 🙂 🙂

  • jesper-b

    Medlem
    13 juni, 2013 vid 07:07

    Revolutionerande! Rak rocker (speed), lite mer skum bak (enkelt) och kurvig outline (sväng), nej det har ju verkligen aldrig prövats tidigare av någon shaper… revolutionerande!

    /JB

  • svenne

    Medlem
    13 juni, 2013 vid 07:39

    @Jesper B 711606 wrote:

    Revolutionerande! Rak rocker (speed), lite mer skum bak (enkelt) och kurvig outline (sväng), nej det har ju verkligen aldrig prövats tidigare av någon shaper… revolutionerande!

    /JB

    Låter som vilken Fanatic-vågbräda som helst de senaste 10 åren. Enligt Sebastian alltså.
    Zer Totally new on ze bottom zurn, very Radzical on ze wave ja. And itz planez matz faster than any boardz on ze Market.

  • lars_k

    Medlem
    13 juni, 2013 vid 08:35

    Kom å köp konserverad gröt…..
    Hur man kan med att shapa en vågbräda med spikrak rocker är helt obegripligt för mej.

  • dr-masse

    Medlem
    13 juni, 2013 vid 08:44

    Ah, luttrade gamla gubbar? 😉

    Tror minsann da vinci hade en skiss på lite tjockare tail också.

    Nåja, jag tycker det är kul att vi ser fler brädor gjorda för klenare och sämre förhållanden, det är ju det vi oftast seglar i här hemma. Att sedan industrin lanserar sina nya segel, brädor och annat som om det vore något heeeeelt nytt och aaaaaldrig förut sett hör ju liksom till. Även om det kan bli lite tröttsamt.

  • lars_k

    Medlem
    13 juni, 2013 vid 09:01

    Att jag inte fattar det där med rak rocker betyder ju inte att det är fel. Snarare att jag harvar omkring med mina älskade bananrockers mot bättre vetande. 🙂

  • the_novice

    Medlem
    13 juni, 2013 vid 09:38

    @dr Masse 711616 wrote:

    Tror minsann da vinci hade en skiss på lite tjockare tail också.

    da Vinci ritade väl ofta avsiktligt in ett litet fel för att det inte skulle vara alltför lätt att stjäla hans idéer för de som inte själva hade full koll… :tongue:

    AHD power wave (-00?) hade inte bara en relativt rak rocker utan även en liten tail kick (inverterad banan), grymt go att hoppa med. 😀

  • basse

    Medlem
    13 juni, 2013 vid 09:57

    Tröttsamt var ordet.
    Extra bra att filmen visar segling i riktigt sunkiga förhållanden också.

  • dr-masse

    Medlem
    13 juni, 2013 vid 12:36

    Det var ju som en riktigt sunkig dag på Torö i den filmen…

  • svenne

    Medlem
    13 juni, 2013 vid 13:56

    @dr Masse 711627 wrote:

    Det var ju som en riktigt sunkig dag på Torö i den filmen…

    Epic Torö!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nya koncept för vågbrädor…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.