• bjorn-daniels

    Medlem
    18 februari, 2017 vid 16:28


    Nu när jag vet att påsen är tät är det bara att blanda till epoxi, använder en med lång potlife och låter den stå en stund efter blandning för att luftblåsorna ska gå ur.
    Sen är det bara att stoppa ner slangen till ingötet och öppna tvingen som täppt till slangen. Epoxin sugs nu in i formen med hjälp av vacuumet. För att hjälpa till har jag placerat epoxin högt så det även blir lite hävertverkan.


    Efter ett dygn är det bara att öppna formen och ta ut fenan. Återstår att kapa bort överskottet och putsa delningslinjen

    Fenorna blir styvare än tex k4 men inte lika styva som en fräst g10. De blir dessutom lättare än k4. Har kört en uppsättning förra säsongen utan problem ( tills jag körde ur alla 3 i Dalen)

  • sailortrash

    Medlem
    18 februari, 2017 vid 19:34

    Fett!

    Eftersom du har firma, vad tar du för en fena?

    M

  • bjorn-daniels

    Medlem
    18 februari, 2017 vid 20:51

    @sailortrash 743027 wrote:

    Fett!

    Eftersom du har firma, vad tar du för en fena?

    M

    Tyvärr har jag ingen egen design på fenor så kan inte heller sälja några.
    Att göra själva fenan tar inte så lång tid men formen tar lite tid vilket man måste slå ut på de fenor man gör. Gör man 10 fenor är de helt klart konkurrenskraftiga.

  • sailortrash

    Medlem
    19 februari, 2017 vid 10:58

    Ok,

    Ja men posta om skaffar en egen form vettja…fenor slits ju rätt snabbt och är lätta tas posta…

    M

  • bjorn-daniels

    Medlem
    5 mars, 2017 vid 10:24

    Gått lite segt med de här projekten men idag fick jag lite tid med förlängaren. (Bilder på färdiga fenor kommer snart)

    Formhalvorna vaxade och släppmedel på


    Partydax!!! Ballong som Bladder, ballongen träs på kopparröret som är kopplat till tryckluft. Kopparröret är till för att få styrsel på bladdern när den ska föras in i laminatet och positionera den.( Kan för en del ge konstiga associationer)


    Provtryckning


    Pluggen som laminatet ska läggas upp på. Klätt den med plast så den ska gå att ta ur laminatet innan det läggs i forman

  • bjorn-daniels

    Medlem
    7 mars, 2017 vid 19:24


    En rulle kladdig kolfiber. Har förimpregnerat 300 grams UD kol och vanlig 400 g kolväv som sedan placerats på pluggen varanat lager. UD längs förläggaren. Sen tas korven av pluggen och läggs i formen med bladdern (ballongen) inuti. Skruvar ihop formen, stoppar formen i en vacuumpåse och suger ut luften, efter det lägger jag på tryckluft i bladdern.


    Delat formen efter härdning. Är ett tunt lager kol där hålen ska vara som behöver borras upp.


    Färdig förlängare, slipade upp innerdiametern där US cupen ska sitta så det blev bra passform. Den har några defekter, fick inte riktigt upp vacuumet( hade nåt litet hål) och snålade nog litet med tryckluften. Men överlag får man vara nöjd😀 Är iallafall riktigt styv (4mm gods) och ca 100 gram lättare än förlagan. Men väntar nog med att provsegla tills det är varmt i vattnet och kommer ha skor på mig när jag riggar

  • sailortrash

    Medlem
    8 mars, 2017 vid 08:27

    helt vit!

    bra jobbat

  • robin

    Medlem
    8 mars, 2017 vid 08:50

    Ser grym ut! Hoppas att den håller som den ska.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    10 mars, 2017 vid 08:42


    Kapat bort överskott och slipat jämnt. Så 2 nya 16 fenor till nästa lättviktsbräda, 90 gram/st

  • mag

    Medlem
    10 mars, 2017 vid 09:57

    Schysst look!

  • pedersen

    Medlem
    11 mars, 2017 vid 12:13

    Coolt.
    Det där med hållös förlängare och bom har jag klurat en del på.
    Rätt stora krafter när man drar nedhalet.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    12 mars, 2017 vid 17:17

    Jo det är det. Men finns ju gott om hårlösa i olika varianter med “ringlåsning”. Min första förlängare hade faktiskt det på 80-talet, låstes med en oring. Var dock vissa problem med att o-ringen komprimerades och kilade fast mellan förlängaren och hylsan. Tror jag har den kvar nånstans, chockrosa/röd:). Finns andra sätt att lösa det på oxå….

  • jesper-b

    Medlem
    13 mars, 2017 vid 09:20

    Som vanligt grymma projekt!

    Vi borde ha en gammal mastförlängarform i aluminium liggande sedan Kelapro-tiden/projektet. Kolla med Mats Oljons om du vill låna.

    Snabbast och enklast höjdinställning på förlängare är några distansrör som man trär utanpå förlängaren. Enklast att kapa från en gammal avbruten mast. Behövs inte så många olika längder som man kan tro. Eller så kapar man en perfekt bit för varje segelstorlek. Tycker man det blir tungt kan man kapa ut hål i de lite längre bitarna. Enda nackdelen är om man tappar bort dem…

    Bästa,

    JB

  • bjorn-daniels

    Medlem
    14 mars, 2017 vid 06:29

    Tack Jesper,

    Tack för erbjudandet, har ju en egen form nu som jag kan labba med om jag vill, men blir det aktuellt så absolut.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    31 mars, 2017 vid 04:45

    Och så den obligatoriska filmen, lite B denna gången, orkade inte lägga till text. Sen blev den kanske lite lång med.
    [video=vimeo;210830920]https://vimeo.com/210830920[/video]

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.