Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nya vågbräde konceptet Vanguard

  • sailortrash

    Medlem
    4 september, 2015 vid 06:43

    hur är det med rocker och volymfördelning då?

  • ola-h

    Medlem
    4 september, 2015 vid 07:39

    Jag har inte kollat på de vanguardinspirerade vindsurfingbrädorna (Tabou, JP, Fanatic) så noga, men jag tror egentligen inte att det är i volymfördelningen “tricket” ligger. Rocker spelar naturligtvis stor, men återigen har jag inte koll på vad de andra har gjort.

  • ola-h

    Medlem
    4 september, 2015 vid 08:37

    @Mag 735571 wrote:

    Den lilla skillnaden i nosen känns inte som anledning nog att bygga den svarta. Men den är säkert någon mer skillnad än så, eller? Den främsta delen av kanten använder ju vi i princip aldrig, särskilt inte på vågen, även om flera av oss gärna vill tro det. 🙂

    Och visst använder man lite rail ibland? Just här en situation där den korta och kompakta nosen på Frugal och liknande brädor kommer till sin rätt (genom att inte “vara i vägen” i den tighta vågen).

    toro150707_s.gif

  • john1

    Medlem
    4 september, 2015 vid 10:40

    Ja, när Quattro gör så här fina brädor (Quattro Mono), så är det dags att ta fram min Acid 80 2006. Acidbrädorna hade långa parallella sidor vilket gjorde att brädorna kunna vara smalare. Jag kommer ihåg att designers och ansvariga för produktionen skrev flera år senare att det var den bäste vågbrädan dom någonsin gång hade gjort.. JJ

  • goose

    Medlem
    4 september, 2015 vid 13:23

    Nu får doktorn förklara vad Quatro har gjort, vad gör MONO så speciell förutom att det är en ny vågbräda som är singel, vilket iof är en sensation i dagens fenhets

  • ola-h

    Medlem
    4 september, 2015 vid 14:10

    Jag vet inte vad de kan tänkas ha gjort. I princip funkar alla moderna flerfeningar bra med single. Man får vara lite försiktig med bredden bara, men det verkar ju Quatro ha varit.

  • rrd

    Medlem
    4 september, 2015 vid 15:07

    Eller som RRD uttrycker det om sin FSW:

    “As the trend of wave boards shapes keeps going towards multifin hulls, we have preferred to retain a “classic”, reliable and fast planing single fin board line that would be suited for those who wish for a “do it all” type of short board.”

  • rrd

    Medlem
    4 september, 2015 vid 15:09

    Ola, åt vilket håll menar du? Åt båda?

    “Man får vara lite försiktig med bredden bara”

  • erree

    Medlem
    4 september, 2015 vid 16:32

    @RRD 735584 wrote:

    Ola, åt vilket håll menar du? Åt båda?

    “Man får vara lite försiktig med bredden bara”

    Det har alltid varit ett traditionellt problem inom vågsurf att single-fin inte fixar för breda brädor, då det blir att fenan motverkar railen och vice versa. Är förresten helt övertygad att single-fin är det absolut bästa när det kommer till ren fart, men sväng-mässigt så funkar den bra bara på väldigt smala tailar – i.e gun-shapes. fler fenor närmre railen på en bred tail kommer aldrig tillåta samma fart men – nära nog, och med så mycket enklare svängar som det erbjuder är det en trend som är här för att stanna. Det är ju trots allt inte de sista knopen en vågseglare jagar, inte sant?

  • ola-h

    Medlem
    4 september, 2015 vid 19:50

    @RRD 735584 wrote:

    Ola, åt vilket håll menar du? Åt båda?

    “Man får vara lite försiktig med bredden bara”

    Att single fins behöver vara smalare (som Erree säger). Det finns iofs vissa trick man kan använda, som mer v i tailen och även mer tailkick som leder in brädan lite enklare i sväng respektive får den att hålla en kortsväng med mindre input från seglaren.

    Men det gick ju att få sväng även på single fins, vill jag minnas:

    152_5240.jpg

    IMG_7414.jpg

    _Z0D5312%20-%20Version%203.jpg

  • mag

    Medlem
    4 september, 2015 vid 20:23

    @Ola H. 735576 wrote:

    Och visst använder man lite rail ibland? Just här en situation där den korta och kompakta nosen på Frugal och liknande brädor kommer till sin rätt (genom att inte “vara i vägen” i den tighta vågen

    Snygg sväng!
    Men titta hur lite av kanten du använder för att utföra själva svängen.
    Visst är det bra att nosen inte fastnar men det har väl mer med den korta längden att göra, och lite med kurvan förstås. Eller!

    Och t o m jag använder lite kant i en och annan roundhouse men det som jag mest tänkte på var i bottensvängen. Där använder vi klart mindre av kanten än vi både avser och tror. Därför tror jag att nospartiet av brädan är fel plats att lägga krutet på i utvecklingsarbetet. Just för att nosen är kantig tror jag vi blir förvillade av den. Aktern är klart mer intressant, tycker jag, det är trots allt den vi använder mest. Sen är det intressant med de parallella kanterna förstås, vilka ger fart.

  • mag

    Medlem
    4 september, 2015 vid 20:28

    Tomo brädorna är väl också smalare än de traditionella shaperna? Annars blir de för tröga att manövrera från sväng till nästa sväng utan att flytta fötterna.
    Smalare bräda bör ju ge schysst kanttillkant rörlighet. Precis som en “gammal” singel, om man monterat lagom liten fena vill säga. Med stor fena tappas ju den fördelen snabbt.

  • rrd

    Medlem
    4 september, 2015 vid 20:39

    Back to Basics! Så cleant o enkelt. Och jag gillar Monokonceptet, men på min största vågbräda tycker jag att trifin känns som en så bra kompromiss. Med de nya boxarna har man alla valmöjligheter. Utom single för det klarar väl inte boxen.

  • ola-h

    Medlem
    4 september, 2015 vid 21:47

    @Mag 735592 wrote:

    Tomo brädorna är väl också smalare än de traditionella shaperna? Annars blir de för tröga att manövrera från sväng till nästa sväng utan att flytta fötterna.
    Smalare bräda bör ju ge schysst kanttillkant rörlighet. Precis som en “gammal” singel, om man monterat lagom liten fena vill säga. Med stor fena tappas ju den fördelen snabbt.

    Jo, man lägger ju sällan i ända till nosen i en bottensväng, men som sagt är det skillnad på mitten. Här är en med två brädor av samma volym. VG-varianten är smalare men hela “vinkeln” och kurvan på outlinen är annorlunda. Såklart kan man i princip böja ihop den till en rund nos om man vill… och göra den 7-8 cm längre, det har du helt rätt i. Det är absolut inte nosformen i sig som spelar roll.

    player-frugal2.png

  • ola-h

    Medlem
    4 september, 2015 vid 21:53

    Är du inte lite sugen på en 69/70-liters Frugal, Magnus… Har två varianter till salu.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nya vågbräde konceptet Vanguard

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.