Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjarbräda för insjö? Starboard Go?

  • the_novice

    Medlem
    13 augusti, 2014 vid 09:49

    Om man vill ha centerbord så finns det numera en mängd modernare former att välja ibland. Starboard har sina Start, Rio och GO brädor. JP mfl har också motsvarande brädor. Dessa har en mera modern design, kortare och bredare samt cutouts i aktern, som är goare i planing än vad 80-tals plankor är/var.

    Formula brädor finns i lite mera slagtåligt material (Formula experience) och med ett 10 segel så är det mycket roliga och enkla att segla. I Karlstad så har vi haft några (generellt äldre surfare) som envisast med att göra pråmar, men de blir ju ifrånseglade direkt så numera är det nästan uteslutande Formula, Formula experience, och de nyare lättvindsbrädorna som används.

  • canoya

    Medlem
    13 augusti, 2014 vid 10:37

    Jag har en formula, men har också kvar en gammal course racer från 90-talet och jag tycker definitivt att de kompletterar varandra.

    Det stämmer att formulan planar tidigare och tar bra höjd när den planar. När den inte planar så är det väl ungefär som vilken bräda som helst med motsvarande volym men utan centerbord. Att segla formula när det inte planar är som nån skrev mest jobbigt med det stora seglet att hiva på. Planingströskeln på en formula är väldigt markant. Innan planing är det mest segt och tungt medan i planing är det kul. Den behåller ju också planingen i betydligt lättare vind än vad man kan pumpa igång den i.

    Cousreracern planar senare än formulan (har i och för sig aldrig provat den med större segel än 7,5), men har en mycket mjukare övergång mellan icke planing och planing vilket gör att det blir inte lika viktigt att plana för att det ska vara gött att segla. Med centerbordet tar man också bättre höjd än med formulan, särskilt i icke planing och snurrande/vridande vindar som man ofta får finna sig i vid frånlandsvind. Vikten är mest till besvär på väg mellan bilen och vattnet (en formularigg på 10 kvm eller större är inte heller så kul att bära omkring).

    Har aldrig provat en Kona, men tror att den har courseracerns fördelar i lätt vind, men är lite mer freeride-lik när den planar (kanske mer som en lite äldre freeride då den är lite smalare och längre även framför planingssteget). Fördelen blir ju att man i byig/snurrig frånlandsvind kan åka ut en bit där vinden är jämnare och ändå hyfsat lätt kryssa tillbaka

    Ska man segla en stor del av tiden utan planing så tror jag Kona eller liknande (kanske modern raceboard typ Phantom) är ett bra val. De breda centerbordsbrädorna (typ Start eller EasyRider) bör ha samma markanta planingströskel som formulan, men med nackdelen att de är senare upp i planing för att man inte kan ha lika stor fena och rigg på dem. De kommer då att vara rätt sega innan de planar. Med centerbordets hjälp kryssar de dock bättre än formulan utan planing, men knappast bättre än Kona eller en courseracer. De är lika tunga som Konan, men antagligen bättre för rena nybörjare eftersom bredden ger stabilitet.

    /Håkan

  • sailortrash

    Medlem
    13 augusti, 2014 vid 11:04

    om det är ngn skillnad i höjdtagning mellan centerbordsbrädorna är den inte stor, alla ger dig möjlighet att kryssa tillbaka i motvind eller svag dålig vind. Det är ju betydligt intressantare vad för typ hav höjdtagning och övrigt beteénde brädan har i planing. finner man stort nöje i ickeplanande segling är det ju mkt bättre att köpa en jolle, typ en laser eller e-jolle eller ngt.

    som jag skrev tidigare kommer Konan igång runt stadiga 6-7 i grund, ungefär samma som motsvarande freerides. Däremot ser det inte bra ut när det planar, ligger ofta och dunkar med nosen på ett sätt som inte ser gynnsamt ut, och de är ju knappast snabba på vattnet heller. Konan är ju byggd som en skolbräda typ, mjuk över hela däcket och mycket stryktålig. En freeride med centerbord kan du hitta i fortfarande stryktåligt, men helt ok material som kanske bara ökar på vikten med 1 kg istället för 3-4 kg jämför med en typ glas/träbyggd bräda.

    Jag tror absolut inte på startbrädorna som är mjuka på däcket (av freeridemodell). Mycket bättre att köpa en centerbordsbräda som är så lik en lättviktsbräda som möjligt. ju mindre den väger, desto lättare rör den sig i vattnet och desto mer respons ger den när du seglar. De brädor med centerbord som finns att tillgå är ändå så breda och stora att de funkar utmärkt som både startbrädor och familjebrädor. Kolla in typ f2 xantos och fanatic shark i st. runt 160 l. JP och starboard har också motsvarande..

  • aviature

    Medlem
    13 augusti, 2014 vid 13:01

    @PGVirtual 726052 wrote:

    Grejen var väl “behöver centerbord för att komma hem i dåliga vindar”, vilket säkert betyder “vindar från ogynnsam riktning”. Jag lider av samma problem på stugan i skärgården, och då är centerbordet ofta det som skiljer surf (till och med i goda förhållanden) från strandsittning.

    Under de förutsättningarna blir både en Formula och en Freeride omöjlig. Även om Formula planar tidigare med ett jättesegel, och en bra freeride är marginellt snabbare.

    När man behöver centerbord blir de mest realistiska alternativen Kona One eller Starboard Phantom 295 eller 320. Fördelen med den här typen av brädor är att man can cruisa med dem också i ickeplaningsvindar (och lära nybörjare surfa).

    Alltså, jag har ogynnsamma vindar från alla håll :smile:, dvs det man lider av på insjö är rejäl byighet.
    Tex. igår blåste det 6m/s i medelvind, 12m/s i byarna. försök hitta en rigg/bräda till det?!?
    Mer normalt är 3-4m/s i medelvind 7-8 i byarna.
    Centerbordet jag har nu på min Starboard START ger en rejäl skillnad i höjdtagning i icke planingsfart.

    Som jag ser det finns det två vägar att gå:

    1. Långsmal +cruisa i ickeplaningsvind -planar sent
    2. Kortbred +planar tidigt -cruise i ickeplaningsvind

    Frågan är om man vill ha det gött när man inte planar, eller plana så mycket som möjligt?
    Så tillbaka till urprungsfrågan, vilken vindskillnad är det i planingsfart för de två alternativen, förutsatt samma rigg (tex. 7,0) och vikt (74kg)? Jag är inte ute efter en exakt siffra, utan en “proffsig” uppskattning.

  • aviature

    Medlem
    13 augusti, 2014 vid 13:07

    @sailortrash 726075 wrote:

    om det är ngn skillnad i höjdtagning mellan centerbordsbrädorna är den inte stor, alla ger dig möjlighet att kryssa tillbaka i motvind eller svag dålig vind. Det är ju betydligt intressantare vad för typ hav höjdtagning och övrigt beteénde brädan har i planing. finner man stort nöje i ickeplanande segling är det ju mkt bättre att köpa en jolle, typ en laser eller e-jolle eller ngt

    Det kommer gå fint att plana, men på insjö måste man räkna med ickeplaning för att dels ta sig ut till starkare vindar och dels att byigheten är MYCKET större än vid havet.

    Jag kör sällan med centerbordet nedfällt mer än när vinden går ner till 2-3 m/s, det får man räkna med händer. Då är centerbordet en ÄNGEL för att ta höjd, utan detta driver du bara.
    Men längre ut kan det gott blåsa 4-5m/s med byar på 8-10.

    Frågan är om någon kan svara på skillnaden i vind för planingsfart för långsmal respektive kortbred vid samma rigg (7,0) och vikt (74kg), en “hyffsad” gissning räcker.

  • rasmus_w

    Medlem
    13 augusti, 2014 vid 13:36

    Jag seglade en Kona härom månaden och tyckte det var rätt nice. Längden gör den snabb i deplacerande fart så planingströskeln blir mjuk, och kanterna är raka och boxiga så glidet på kryssen när centerbordet är nere och lovartskanten lyfter är fint.

    Ni som snackar om 80-talskossor, tänk på att det i princip är en slalombräda av 80-talsmodell,fast med två meter extra nos och raka, boxiga kanter. Kona är en modern freeride med extra nos och raka kanter. Hur kul tycker ni det är att segla en 80-talsslalom?

    Frågar man Jocke så tycker han Kona är allra roligast runt 9-10 sekundmeter, men även om det stämmer så seglar jag hellre nån liten sak på 80-90 liter vid det laget.

  • sailortrash

    Medlem
    13 augusti, 2014 vid 18:25

    Ang. Seglet. Cambrade segel har större register eftersom de har en tydlig del som är formstabil och en tydlig del som hanterar byvind. Detta märks extra mycket på de större storlekarna, 8 och uppåt som man kommer igång med tidigt men som går att hålla i byar runt 9-10 utan problem.

    Ocambrat i samma storlek är tycker jag lite lättare att pumpa men blir bakhandstunga när det brallan i…

  • aviature

    Medlem
    14 augusti, 2014 vid 15:06

    @sailortrash 726107 wrote:

    Ang. Seglet. Cambrade segel har större register eftersom de har en tydlig del som är formstabil och en tydlig del som hanterar byvind. Detta märks extra mycket på de större storlekarna, 8 och uppåt som man kommer igång med tidigt men som går att hålla i byar runt 9-10 utan problem.

    Ocambrat i samma storlek är tycker jag lite lättare att pumpa men blir bakhandstunga när det brallan i…

    I ett annat forum blev slutsatsen för att få bra planing med en centerbordsbräda i låga vindar att använda sig av en JP Funster 180, trimmad så här:

    Lets boil this one down to some useful advice for someone who recently started windsurfing.
    ONE: get a bigger sail, an 8.0 with two cambers would be quites suitable. It would push down the planing threshold quite substantially

    ONE.ONE: Get a bigger fin so that the baord can benefit from the 8 m2 sail, something around 46 cm would be just right.

    With a new bigger rig and a longer fin you will be able to learn a lot, and have a lot of fun, with your current Funster 180.

    TWO. At a later point in time you can then switch the Funster for a more advanced board, for example a freeride board in the 120-130 liter range.

    THREE, Get an additional sail between the 5.5 and the 8 m2, maybe a 6.5.

    That is a nice and logical progression.

    Det liknar delvis det du föreslår. Typiska vindar igår och idag är 4m/s medelvind, med byar på 8-10m/s. Funstern 180 har ju gott om volym att bära stora segel också, samt bred och stabil att dra rigg ifrån.

  • sailortrash

    Medlem
    14 augusti, 2014 vid 16:57

    jo, jag instämmer med ett undantag. även om en 6.5 på en 180 l. bräda funkar i hård vind, som kommer det inte vara särskilt bra eller nöjsam segling. Mindre än så skulle jag inte försöka plana med. överlag tycker jag att det funkar dåligt att närma sig den undre rekommenderade segelst. på brädor. ett litet segel får liksom svårt att skapa lyft nog att få upp bjässen ur vattnet. när man vattenstartar får man omvänt problem att den flyter för bra, så man rycks upp med en väldig fart och det är svårt att få kontroll. jag kör aldrig mindre än 6.5 på min 125 l även om 5.7 skulle funka enligt specen. den går absolut bäst mellan 6.5 och 7.5, +- 0.3 m2 typ…

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjarbräda för insjö? Starboard Go?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.