• Nybörjare

    Publicerad av doris på 10 augusti, 2017 vid 20:32

    Hej allihop!

    Jag har precis fått upp ögonen för vindsurfing. Provat 2 ggr med hyrkit och gillade det som tusan!
    Nu vill jag gärna köpa egna grejer, men har väldigt svårt att navigera i djungeln av brädor och segel.

    En vän till mig, säljer en gammal HiFly 275 xp 102 L, med 5 m2 segel, för 2.000:-. Men jag gissar att det är en för liten bräda att börja på??

    Finns det någon här som kan tipsa om vad jag behöver, eller rent utav kanske har ett begagnat paket att sälja till mig?

    Jag är pojk, väger 82 kilo och är 185 cm lång.

    Hemskt tacksam för hjälp!

    supafly svarade 6 år, 6 månader sedan 11 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • hakuna

    Medlem
    10 augusti, 2017 vid 21:55

    Ja, försök hitta 140+ liter. Behåller värdet bra. Kolla köp&sälj här, undvik blocket.

  • hakuna

    Medlem
    10 augusti, 2017 vid 21:56

    Och du är en man, låt ingen annan säga något annat!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    10 augusti, 2017 vid 22:19

    Som tidigare talare – titta gärna på en bred planka på 140 l. (Du kan kanske klara Dig med ned till 130 l.) Det räcker för Din vikt. AHD FF, Fanatic Gecko, Starboard Atomiq och RRD Firemove är väl några exempel.

  • sundheden

    Medlem
    11 augusti, 2017 vid 08:56

    Gå in på Surfzone Köp & Sälj på Facebook så är det just nu en kille vid namn Alexander Larsson som säljer sin “RRD Evolution 360”. 255 lång, 75cm bred, 155 liter, inkl fena och boardbag. 5000kr.

    En HiFly på 275 på 102 liter lär vara ganska smal och förutom att den har väldigt lite volym för en nybörjare så gör den smala bredden den speciellt svårseglad. Billigt men du lär tröttna pga. det är för svårt. Ju fortare du utvecklas desto roligare känns det så köp inte för litet.
    Sikta på bredd och mycket volym, en nybörjarbräda är inte svår att sälja vidare när du har utvecklats tillräckligt eftersom de är sällsynta på begagnatmarknaden.
    Som nybörjare skulle jag även säga att 130 liter är för lite.

    Minns du vilken bräda du hyrde? Modell, storlek osv.?

  • surfing

    Medlem
    11 augusti, 2017 vid 10:32

    Bic 160d, då har man en sportslig att komma hem också….. Dessutom håller de i hopp ricktigt bra.

  • john1

    Medlem
    11 augusti, 2017 vid 10:49

    Köp inget gammalt, långt och smalt som Hifly 275.
    Håller med dom andra: Starboard Atomic, Roberto Ricci Firemove eller liknande: kort ca 235 cm/75 bred/ca 130 liter. Har själv en Starboard Atomic 110 ltr, trevliga egenskaper. Det är brädor du lätt kan lära dig med och ha glädje med i lång tid, även som duktigare.
    (JJ)

    • Detta svar ändrades 6 år, 8 månader sedan av  john1.
  • malibu

    Medlem
    11 augusti, 2017 vid 13:10

    Var kommer du att surfa?

  • doris

    Medlem
    14 augusti, 2017 vid 19:53

    Tack så hemskt mycket för alla bra svar och tips!!
    Jag får helt enkelt sikta in mig på något större istället, som ni säger.

    Jag minns tyvärr inte vad det var för något som jag hyrde, men den var jätte bred och trevlig. Ska kolla upp det nästa gång jag åker dit (Haga).

    Eftersom jag bor på Öland, kommer jag att fortsätta att åka till Haga park. Det känns bra att folk runt omkring mig, när jag är ute och övar. Man vet aldrig vad som händer. När jag blivit lite mer varm i kläderna ska jag prova några ställen här på mellersta Öland, tänker jag.

  • sundheden

    Medlem
    14 augusti, 2017 vid 21:18

    @doris Jag såg idag på Surfers Haga Park instagram att de ska ha totalt utförsäljning av all hyrutrustning. Kila dit eller ring dom bums. Kanske de har nåt jättebra just för dig. =)

  • doris

    Medlem
    16 augusti, 2017 vid 21:12

    Tack, det ska kollas upp direkt!! 🙂

  • supafly

    Medlem
    20 oktober, 2017 vid 09:10

    Hej!
    Får man hijacka tråden lite med lite generella nybörjarfrågor? Jag gör det iaf, hojta till annars så får det bli en egen tråd.

    Skulle gärna vilja höra vad ni tar med er till spoten? Som både nybörjare och tankspridd behöver jag en ordentlig checklista när jag ska ge mig ut.
    Några självklara saker har jag förstås kommit på (och säkert missat många). Komplettera gärna listan med både “nödvändiga” och “bra att ha” saker:

    Bräda, Segel, Bom, Mast, Mastförlängare, Mastfot, Fena.
    Stjärnskruvmejsel (till fena och fotstroppar).
    Våtdräkt, skor, handskar, hood, stor handduk, varma kläder.

  • pedersen

    Medlem
    20 oktober, 2017 vid 12:57

    Du behöver något verktyg till att dra nedhalet med (jag använde “hjulbultsskaftet” till bilen) om du inte använder hängselekroken då.
    Hjälm är bra, har jag alltid.
    Extra tamp till nedhal, trist och dra av utan reserv.
    Se till att skaffa en stor plastback där du kan ha allt utom bräda, segel, mast och bom. Våtdräkten förvaras upphängd på tork såklart.
    När det är dax för surf lägger du bara ner våtdräkten, så har du allt i lådan. Har man detta som rutin glömmer man inte något när man stressar iväg för att hinna få lite vind innan det lägger sig igen 😉

  • irieman

    Medlem
    20 oktober, 2017 vid 13:29

    Idén med en plastback är bra, jag har en stor väska där jag har allt. Sedan har jag en liten ryggsäck som är bra att ha när det är en bit från bilen till stranden där jag har aktuella fenor för dagen, extra tampar, verktyg, surfvax (de dagar jag kombinerar med vågsurf).

    Hängselekroken funkar till alla segel när man ska dra, kan dock vara tungt när det gäller fullcamber-segel men det funkar.

  • ludde_l

    Medlem
    20 oktober, 2017 vid 16:29

    Silvertejp

  • supafly

    Medlem
    20 oktober, 2017 vid 19:41

    Mycket bra tips, helt klart saker jag inte tänkt på. Jag fyller på min godtyckliga checklista. Tackar!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.